Air France-KLM weer een stap dichter bij overname van ITA Airways3 min leestijd

Eerste Airbus A320 van ITA Airways in nieuwe livery

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De Italiaanse nationale maatschappij ITA Airways bestaat krap twee jaar, maar staat nu alweer te koop. En logisch ook, want de Italiaanse overheid, die de airline eind 2020 oprichtte, wil graag haar aandelen verkopen. Lufthansa Group en Air France-KLM zijn twee van de geïnteresseerde partijen. De Italiaanse overheid maakt nu bekend dat de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie de onderhandelingen mag vervolgen. Daarmee is Air France-KLM weer een stap dichter bij de overname van ITA Airways.

Hoe zat het ook alweer?

Alitalia? ITA Airways? Misschien is het je allemaal ontgaat, maar ITA Airways is uit de as van het failliet Alitalia ontstaan. De pandemie heeft het al jaren kwakkelende Alitalia de definitief das om gedaan. De Italiaanse overheid startte daarom einde 2020 een nieuwe airline op genaamd ITA Airways. Dit moest de nieuwe nationale maatschappij worden met Rome-Fiumicino en later ook Milaan-Linate als belangrijke hubs. Alitalia was lid van SkyTeam, en ook ITA Airways trad vorig jaar toe tot de alliantie.

Waarom overnemen?

Je vraagt je misschien af waarom Air France en KLM geïnteresseerd zouden zijn in de nationale carrier van Italië. Zeker wanneer je kijkt naar de geschiedenis van Italiaanse nationale airlines dan zou je toch je bedenkingen kunnen hebben. Toch is er veel interesse in ITA Airways. De reden hiervoor is simpel. De maatschappij heeft een sleutelpositie in Italië, met Rome-Fiumicino en Milaan-Linate als toegangspoorten. Dat maatschappij is dus het startpunt voor een kleine 60 miljoen Italianen, met bijbehorende doorverbindingen. En grote (en kleine) airlines willen maar wat graag hun marktaandeel vergroten door deze passagiers verbindingen te geven door de hele wereld. Zo vliegt ITA bijvoorbeeld naar Amsterdam en Brussel. En vanuit daar zijn bestemmingen bereikbaar die niet direct vanuit Rome of Milaan beschikbaar zijn. Andersom zijn er ook genoeg passagiers van buiten Italië die graag naar het land willen reizen.

Air France KLM overname ITA Airways

Een overname van (een deel van de aandelen van) ITA Airways kost natuurlijk veel geld. Daarom is de Italiaanse overheid een soort tender gestart, waarbij diverse partijen konden inschrijven. Lufthansa Group, lid van Star Alliance, was naast Air France-KLM een belangrijke geïnteresseerde. Maar Lufthansa vangt dus bot in dit geval. Voor AFKLM is dit zeker een opsteker, want met ITA als (nog) afgeslankte vorm van Alitalia zal de deal wellicht minder kosten dan bij Alitalia het geval was. Alhoewel opgemerkt moet worden dat de geschiedenis niet veel positief te melden heeft over de relatie tussen KLM en Alitalia. Hopelijk gaat het deze keer beter dan destijds.

Geldschieter

Air France-KLM werkt overigens samen met het Amerikaanse Delta Airlines en Certares. Laatstgenoemde is eigenlijk de geldschieter. Samen met Air France, KLM en Delta komt nu de weg vrij om daadwerkelijk ITA over te nemen. KLM en Air France moeten echter de leiding nemen in de onderhandelingen, aangezien volgens Europese regelgeving na overname van ITA Airways het merendeel van het eigendom binnen de EU moet blijven. Het is trouwens niet waarschijnlijk dat de airline 100% in handen komt van de investeringsgroep. De Italiaanse overheid zal ook een spreekwoordelijke vinger in de pap willen houden en dus een deel van de aandelen aanhouden. Net zo als de Nederlandse en Franse overheid dat bij Air France-KLM hebben.

Air France en KLM zeggen in een persbericht uit te kijken naar een intensieve samenwerking met ITA Airways, maar benoemen nog geen overname op korte termijn. Het gaat dan onder meer om het routenetwerk en de samenwerking tussen frequent flyer programma’s SkyMiles van Delta, Flying Blue van Air France en KLM en Volare van ITA.

Foto’s: ITA Airways

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *