Lufthansa wil 40% aandeel in ITA Airways2 min leestijd

Eerste Airbus A320 van ITA Airways in nieuwe livery

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De Italiaanse krant Il Foglio meldt dat Lufthansa geïnteresseerd is om 40% van de aandelen van ITA Airways in handen te nemen. Het is goed mogelijk dat de deal later deze week al rond is. ITA Airways is de opvolger van Alitalia nadat deze maatschappij vorig jaar een doorstart maakte. Op 15 oktober vorig jaar werd de eerste officiële vlucht gemaakt.

Lufthansa wil 40% aandeel in ITA Airways

Er gingen de laatste tijd al wat geruchten rond dat Lufthansa wil investeren in ITA Airways. Aan de ene kant is dit niet zo verwonderlijk aangezien Italië na de Verenigde Staten de grootste markt is voor de maatschappij. En de Duitse maatschappij werkt ook al een tijdje samen met Air Dolomiti. Lufthansa wil van de luchthaven van Rome Fiumicino een hub maken voor vluchten naar Afrika en de Verenigde Staten. ITA zou dan net als Austrian, Brussels Airlines en Swiss Air deel gaan uitmaken van de Lufthansa Group. Het is echter erg onwaarschijnlijk dat de maatschappij bij Star Alliance komt. ITA Airways trad namelijk vorig jaar al toe tot de SkyTeam alliantie.

Eerste Airbus A320 van ITA Airways in nieuwe livery
Lufthansa wil 40% aandeel in ITA Airways. (bron: ITA)

Lufthansa kan ITA Airways helpen met het groeien en onderhouden van de vloot, management en meer. Er gaan ook geruchten rond dat een aantal vluchten weer onder de naam Alitalia zullen gaan opereren.

ITA opende eerder deze maand de eerste airport lounges de luchthavens van Rome, Milaan en Turijn. Je lees er hier alles over.

Goede deal?

Aan de andere kant zou je je ook kunnen afvragen waarom Lufthansa dit risico loopt. De toestand van Alitalia was de afgelopen jaren nu niet bepaald rooskleurig te noemen. Meerdere maatschappijen, waaronder Etihad, hebben in de Italiaanse maatschappij geïnvesteerd maar uiteindelijk heeft dit allemaal tot verlies geleden. Het is bijna niet voor te stellen dat Lufthansa winst gaat behalen door samen te werken met ITA. De winst bij ITA was de afgelopen 2,5 maand namelijk € 170 miljoen negatief op een omzet van € 86 miljoen.

Boeing 777X in Lufthansa livery (Bron: Lufthansa)
Lufthansa neemt een groot risico door te investeren in ITA Airways. (Bron: Lufthansa)

Het is dus opvallend dat Lufthansa wil investeren in een luchtvaartmaatschappij die op dit moment helemaal niet winstgevend is en dit verwacht te worden in de nabije toekomst. Of de maatschappij daadwerkelijk de deal sluit weten we dus hoogstwaarschijnlijk deze week nog.

Uitgelichte afbeelding: ITA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *