Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Air France-KLM heeft bij TotalEnergies een overeenkomst getekend voor nog eens 1,5 miljoen ton aan duurzame luchtvaartbrandstof, ook wel bekend als SAF. In 2022 kocht KLM ook al 1,6 miljard ton SAF.
Air France-KLM bestelt extra SAF
De 1,5 miljoen ton extra SAF is bedoeld voor de periode van 2025 tot 2035. Het vliegen op duurzame brandstof is een van de voorbeelden om het vliegen met Air France-KLM te verduurzamen. In 2022 deed de maatschappij een bestelling van in totaal 1,6 miljoen ton SAF. Dit was bedoeld voor de periode van 2023 tot 2036. Nu koopt de maatschappij er dus nog 1,5 miljoen ton bij. SAF is wel duurder dan gewone kerosine maar de CO2-uitstoot is 20% minder.
Air France-KLM geeft wel aan de hoop te hebben dat deze duurzame brandstof uiteindelijk goedkoper wordt. Dit omdat het uiteraard bijdraagt aan een verminderde CO2-uitstoot. Wereldwijd is het de bedoeling dat in 2030 het percentage SAF op 10% moet liggen. KLM is niet de enige maatschappij die hiermee volop aan het vliegen is. Ook Emirates en Brussels Airlines vliegen er ondertussen al op.
Air France-KLM heeft in het verleden altijd het gebruik van SAF aangemoedigd. De maatschappij was hiermee de afgelopen jaren ook koploper. Zo nam de groep in 2022 en 2023 respectievelijk 17% en 16% van de wereldwijde productie af.
Geleverd door TotalEnergies
TotalEnergies zal deze 1,5 miljoen ton SAF aan Air France-KLM leveren. Deze duurzame brandstof is samengesteld uit o.a. afval en residuen, een stof die overblijft na een chemische reactie. Op de luchthavens, waaronder Schiphol en Parijs-Charles de Gaulle tankt men dit vervolgens in de vliegtuigen. De duurzame brandstof is dan wel gemengd met reguliere kerosine.
Uitgelichte afbeelding: Air France-KLM
Van Gooiland zegt
“In 2022 kocht KLM ook al 1,6 miljard ton SAF.”
Miljard? Geloof ik niks van.
Los van de hoeveelheid zijn ze gewoon niet goed snik. SAF kost vijf keer zoveel als kerosine, en vermindert de uitstoot met 20%. Zonde van het geld, en het blijft sowieso een druppel op een gloeiende plaat. Terwijl KLM geld over de SAF balk gooit, groeit de commerciële luchtvaart in andere landen als kool.