Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vandaag is Air Antwerp officieel gestart met het uitvoeren van vluchten naar London City. De nieuwe airline heeft in korte tijd in samenwerking met investeerders CityJet en KLM deze route opgezet. Frequent flyers kunnen profiteren op de route door via KLM te boeken en zo miles en XP te verdienen bij Flying Blue. Een eigen frequent flyer programma heeft Air Antwerp nog niet, maar deze zou in de maak zijn. InsideFlyer was uitgenodigd door Air Antwerp om het toestel te bekijken op de eerste dag dat de airline actief is. Bekijk ook ons verslag op Instagram.
Start-up en Brexit
Air Antwerp had slechts drie maanden om alles te regelen voor het vertrek van de eerste vlucht. Johan Maertens, CEO van Air Antwerp, stelt dat de opstart lastig was. De kleinste maatschappij van België moest namelijk ook rekening houden met de aanstaande Brexit die nog roet in het eten kon gooien. Een start na de Brexit betekende namelijk een mogelijk eindeloze onderhandeling met het Verenigd Koninkrijk over de regels. En dat zou het minder aantrekkelijk maken om de route te starten. Wat overigens wel gemakkelijk verliep was het verkrijgen van de benodigde slots op beide vliegvelden. Omdat er meer aanbod dan vraag is naar deze slots zijn ze gemakkelijk vergeven.
Point-to-point
De Antwerpse airline wil zich profileren als point-to-point maatschappij. Dat wil zeggen dat losse routes aangeboden zullen worden, zonder gebruik te maken van een hub. Zo is de route Antwerpen Airport – Londen City een op zichzelf staande verbinding. De airline is dus niet afhankelijk van andere airlines voor het aanvoeren van passagiers. Momenteel wil Air Antwerp zich eerst richten op deze route. Mogelijk komen er nog nieuwe routes bij in de toekomst. De toestellen met een capaciteit van 50-90 stoelen moeten vooral niche routes gaan bedienen. Routes waar de grotere maatschappijen niet actief zijn. Over nieuwe bestemmingen wilde de maatschappij zich nog niet uitlaten.
Fokker 50 Turboprop
De vloot van Air Antwerp bestaat momenteel alleen uit een Fokker 50 turboprop. Dit toestel is geleast van het Zweedse Amapola Flyg, maar heeft een eigen crew. Het toestel heeft een maximale capaciteit van 62 passagiers, maar is momenteel geconfigureerd met 50 stoelen in een 2-2 opstelling. Aan bord vind je enkel Economy class. De beenruimte is prima voor een korte vlucht, ook voor langere personen. Vooral de stoelen vooraan hebben prima beenruimte. Bij aankoop van een ticket kun je zelf gratis een stoel selecteren. Bijbetalen is dus niet nodig.
Tijdens de korte vlucht wordt er koffie, thee en frisdrank aangeboden, evenals een kleine snack. Air Antwerp biedt ook bier, wijn en gin tonic aan. Het aanbod van de snacks varieert met het tijdstip van de dag. Een drankje en de snack is inbegrepen in de prijs van het ticket.
Maertens zegt dat hij met andere airlines overeenkomsten heeft gesloten om in geval van defecten aan de Fokker een ander toestel te kunnen lenen. KLM zou in zo’n geval geen toestel uitlenen aan Air Antwerp. De Antwerpse maatschappij wil jaarlijks 50.000 passagiers gaan vervoeren. Daarvoor is een gemiddelde bezetting van 60% nodig. En dat is haalbaar, aldus het bedrijf: de eerste dagen lijkt de bezettingsgraad goed.
Luchthaven Antwerpen
Voor het vliegveld van Antwerpen is de nieuwe route van Air Antwerp zeer welkom. Flybe besloot vorig jaar te stoppen met de verbinding met Londen. Echter vloog de airline naar Londen Southend. Marcel Bullens, CEO van de Luchthaven Antwerpen is blij met Londen City als nieuwe bestemming. Dat past volgens hem goed bij het zakelijke publiek. Tijdens de persconferentie zei hij: ‘We zijn blij dat het gat wat vorig jaar is geslagen overbrugd kan worden door Air Antwerp’, daarmee refereert hij naar FlyBe. Antwerpen Airport bedient vooral vakantiebestemmingen in bijvoorbeeld Spanje en Turkije.
Het grote voordeel van Antwerpen Airport is dat je sneller van de parking naar de gate bent dan bij de meeste grotere vliegvelden. Zo is de benodigde reistijd mogelijk korter. Air Antwerp lijkt zich vooral op regionale zakenreizigers te richten. De CEO van de maatschappij zegt niet de concurrentie aan te willen gaan met bijvoorbeeld Rotterdam The Hague Airport. De doelgroep is voornamelijk het gebied rondom Antwerpen. Ook wil hij geen concurrentie zijn voor de trein als dat een redelijk alternatief is. Ultrakorte routes op het Europese continent zijn dan ook niet te verwachten.
Jurgen zegt
Is het ook mogelijk om vanuit andere vliegvelden in België dezelfde route te volgen?
Christian zegt
Hoi Jurgen,
Vanuit Brussel kun je ook naar LCY vliegen, maar dan met een overstap. Vanuit Antwerpen (ANR) vlieg je momenteel wel direct naar LCY. Als je een specifieke route zoekt dan raad ik je aan om op Google Flights te kijken. Het lijkt erop dat er geen andere luchthavens in België zijn die LCY direct bedienen.
Christian