Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De iconische A380 van Airbus is momenteel misschien wel het vliegtuig dat het meest tot de verbeelding spreek bij veel reizigers. Evenals de Boeing 747 beschikt dit toestel over twee verdiepingen. Met vier krachtige motoren kan de A380 flink wat passagiers of vracht vervoeren. De laatste tijd lijkt de A380 steeds minder aftrek te vinden bij de grote airlines. Nu zelfs Emirates overweegt om een megaorder om te zetten naar een ander type lijkt het einde van de A380 in zicht.
Airbus A380
De vraag naar nieuwe A380 toestellen is al jaren klein. Eigenlijk is alleen Emirates een noemenswaardige klant voor dit type toestel. Veel maatschappijen zagen al snel in dat zo’n groot toestel alleen op bepaalde routes zin heeft. Er moet namelijk voldoende vraag zijn om het rendabel te maken om met de A380 te vliegen. Bovendien zijn er wat technische mankementen geweest in het verleden. Dit kost een airline veel geld. Als het toestel niet kan vertrekken, heb je bij wijze van spreken meteen twee vervangende toestellen nodig. Daarnaast zijn de reparatiekosten vaak erg hoog. Air France maakte eerder al bekend de vlootmanoeuvre deze toestellen te willen verkleinen.
Veel airlines zien meer in de ontwikkeling van kleinere efficiënte toestellen met een groot bereik. Zo is de A350 van Airbus, maar ook de Boeing 787 momenteel erg in trek. Dit toestel kan minder passagiers vervoeren, maar is wel veel efficiënter. Zo’n toestel kan bovendien gemakkelijker flexibel ingezet worden, aangezien het nagenoeg overal kan landen. Dit in tegenstelling tot de A380.
Emirates en Qantas
Vorig jaar plaatste Emirates nog een bestelling voor een aanvulling op de A380 vloot. Momenteel heeft de airline 108 toestellen van dit type in de vloot. Daarnaast zijn er nog 54 in bestelling. Recent werd bekend dat die bestelling mogelijk gewijzigd gaat worden. Er zou namelijk een probleem zijn met de leverancier van de motoren voor het toestel. Deze voldoen niet aan de verwachting, en Rolls-Royce lijkt weinig haast te hebben met aanpassingen. De brandstofefficiëntie lijkt in de praktijk niet overeen te komen met de overeengekomen specificaties.
Emirates zou nu een groot aantal van de nog te leveren A380’s om willen zetten naar het type A350. Dit in tegenstelling tot de wijziging in 2014, toen wilde de maatschappij juist meer grote toestellen. Door deze bestelling destijds kon Airbus de productiefaciliteiten voor de A380 openhouden. Ook de Australische maatschappij Qantas maakte recentelijk bekend een bestelling van acht A380 toestellen te annuleren. Momenteel heeft Qantas al twaalf grote Airbussen.
Einde in zicht?
Nu Emirates afziet van de order komt er mogelijk snel een einde aan de productie van de A380. Er is namelijk nagenoeg geen vraag meer in de markt. Als Emirates er niet uitkomt met de fabrikant van de motoren dan zal het snel gedaan zijn met de productie van dit toestel. Het einde voor de A380 leek er al even aan te komen. Maar dat het zo snel zou gaan was niet de verwachting.
Geef een reactie