Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Wereldwijd zitten nog veel mensen vast op een bestemming waar ze nu niet willen zijn. Ze willen graag bij familie en vrienden zijn, maar door de huidige Coronacrisis is het moeilijk om thuis te komen. Overheden proberen in samenwerking met luchtvaartmaatschappijen er alles aan te doen om gestrande reizigers alsnog terug te krijgen. InsideFlyer Duitsland sprak met Lufthansa hoe hun repatriëringsvluchten in zijn werk gaan. Zo krijgen we een interessante InsideLook.
Overzicht
Al sinds 13 maart vliegen de maatschappijen die zijn aangesloten bij de Lufthansa Group vele reizigers terug naar huis. Inmiddels zijn al meer dan 70.000 reizigers terug naar huis gebracht in Duitsland, Zwitserland, België en Oostenrijk. Dit is gebeurd met ongeveer 360 repatriëringsvluchten die vertrokken zijn vanaf 77 verschillende luchthavens uit vijf continenten. Ook zijn er bijzondere vluchten vertrokken, van bestemmingen waar Lufthansa normaliter niet op vliegt. Denk bijvoorbeeld aan bestemmingen in Nieuw-Zeeland. Austrian Airlines heeft zelfs de langste vlucht in haar geschiedenis uitgevoerd. De vlucht vertrok namelijk vanuit Wenen naar Sydney en retour. Zo’n 55 andere vluchten zijn al voorbereid. Opdrachtgevers zijn touroperators, overheden en rederijen. De opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor wie er uiteindelijk vervoerd wordt met zo’n repatriëringsvlucht.
Organisatie van een repatriëringsvlucht van Lufthansa
Zodra er een verzoek van het Ministrie van Buitenlandse Zaken binnenkomt, begint het werk voor de Lufthansa Special Flight Task Force. Om de basis vereiste voor de uitvoering van zo’n vlucht te organiseren, is het belangrijk om goed samen te werken met verschillende afdelingen. Per slot van rekening duurt het normaal weken of zelfs maanden om vluchten ingepland te krijgen. In dit soort situaties moet het binnen enkele uren geregeld zijn. Hiervoor is dan ook de Lufthansa Special Flight Task Force in het leven geroepen.
Wanneer de gehele organisatie van de vlucht rond is, zal Lufthansa het Ministerie van Buitenlandse Zaken op de hoogte brengen. Pas als alles goed geregeld is en de documentatie geregeld is, zal Lufthansa de passagiers kunnen vervoeren. De tijd tussen de aanvraag en het daadwerkelijke vertrek van het vliegtuig uit München of Frankfurt, kan sterk uiteenlopen. De planning is erg lastig. Daarover zegt Gabriela Ahrens, Senior Director Leisure Sales Home Markets en lid van de Task Force het volgende:
Obtaining permits such as route rights, landing rights and for the crew layover is currently the biggest challenge due to the special geopolitical situation. Depending on the destination and corona development, the conditions here sometimes change daily to hourly.
Samenwerking met de lokale ambassades is benodigd om het gehele proces soepel te laten verlopen.
Normaal gesproken worden er Business Classtickets verkocht, echter tijdens deze repatriëringsvluchten zijn die tickets er niet bij Lufthansa. Op het moment van vertrek bepaald het Ministerie van Buitenlandse Zaken of de ambassade wie waar in het vliegtuig zit.
Proces en sfeer van de vlucht
Valerio Vacca behoort tot de cabincrew van Lufthansa. Hij mocht onlangs een van de verschillende repatriëringsvluchten van Lufthansa begeleiden. Eind maart vertrok deze vlucht vanuit Lima naar Duitsland. InsideFlyer Duitsland heeft hem enkele vragen voorgelegd over hoe zo’n vlucht in zijn werk gaat en hoe het aan boord van de vlucht is.
De repatriëringsvluchten zijn anders dan reguliere vluchten van Lufthansa. Hoe gaat de vlucht in zijn werk voor de crew?
Op deze repatriëringsvlucht vertrokken we op 25 maart vanuit Duitsland naar Lima. De pursur en cockpitteam waren ‘On Duty’, oftewel die waren aan het werk tijdens deze vlucht. De rest van de crew was als passagier aanboord van het toestel. Het personeel van deze vlucht had zo’n 24 uur in Lima. Lima is geen normale bestemming voor Lufthansa. De luchthaven van Lima was al een paar dagen gesloten voor geplande vluchten tijdens de Corona Pandemie. Ons vliegtuig, een Boeing 747-400 met registratie D-ABVM, werd naar een militair gedeelte van de luchthaven gebracht. Hier vond het grondafhandelingsproces plaats. Om deze reden vlogen ook vijf stuks grondpersoneel mee vanuit Frankfurt om enkele zaken mogelijk te maken in Lima. De passagiers moesten wachten in kleine groepjes en in kleine geïmproviseerde ruimtes voor check-in en boarding.
Hoe was je verblijf in Lima?
The vlucht naar Lima was alleen al speciaal. Bij Lufthansa is er nu geen route die over de Amazone en de Andes gaat. Het is dus speciaal om dit vanuit de lucht mee te maken. Het verblijf zelf was kort, maar een mooie herinnering. Ikzelf ben nog nooit in Peru geweest, maar ik kon het land natuurlijk niet ontdekken zoals ik dat normaliter wel zou doen tijdens een verblijf. De Peruvianen die ik ontmoette op het vliegveld en in het hotel zijn erg behulpzaam. Op hetzelfde moment, maakte ze zich ook wel zorgen over hun eigen land. Desondanks, Lima is een uitnodigende stad en Peru is een land waar ik in de toekomst zeker nog naar toe ga.
Hoe was de sfeer aan boord van de vlucht terug naar Frankfurt?
Het was duidelijk dat alle reizigers aan boord van deze vlucht hetzelfde doel hadden: naar huis gaan. Er was een relaxte sfeer toen de 747 in de lucht hing. Ondanks de maskers was het duidelijk dat reizigers opgelucht waren dat ze vertrokken waren. Reizigers applaudisseerde toen de mededeling kwam ‘Welcome aboard our Lufthansa flight from Lima to Frankfurt today’.
Vele reizigers hadden er al een flinke reis op zitten vanuit andere plekken in Peru of zelfs andere landen in Zuid-Amerika naar Lima. Dat om deze vlucht naar Duitsland te kunnen maken. Sommige hadden dus al een moeilijke reis achter de rug, zeker omdat er gewoonweg bijna geen vluchten meer gaan. Reizigers waren erg blij en tevreden met de crew. Wij waren erg blij dat we met deze passagiers mee mochten reizen op deze speciale vlucht. We voelde dat we iets goeds hebben gedaan.
Heb je individuele verhalen van reizigers gehoord. Zo ja, wat is je het meest bijgebleven?
Jazeker, een Duitse familie vloog naar huis en was erg dankbaar. Ze hadden familie bezocht in Peru en konden hierna niet meer weg. Het was dan ook mooi om te zien dat ze blij waren om naar huis te gaan.
Is de service aan boord anders van een normale vlucht?
De service aan boord was aangepast aan de huidige omstandigheden – meer dan voldoende eten en drinken was aan boord gebracht. Dit werd in een grote service uitgedeeld.
Hoe beschermen we onszelf aan boord?
Lufthansa verzorgt professionele mondkapjes en wegwerp handschoenen. Desinfecterende gel voor zowel je handen als bijvoorbeeld de tafeltjes is erg belangrijk. Zoals altijd aan boord werk je in een team. Dat geldt nu ook. Nu let je wat meer op elkaar en spreek je elkaar aan op bijvoorbeeld het wassen van je handen.
Wat blijft je het meeste bij aan deze ervaring?
Ik ben erg dankbaar voor de kans om zo veel reizigers te kunnen helpen. Het werd mij zelfs duidelijker wat we samen veel kunnen bereiken. De samenwerking met de grondstaff was ook erg goed. De medewerkers van de Duitse ambassade hebben ook geweldig geholpen. Ze waren aanwezig op het vliegveld en hebben heel was repatriëringsvluchten opgezet met het ministerie van Buitenlandse Zaken en Lufthansa.
Drie kernwoorden, die ook bij de context van het Coronavirus passen, zullen we altijd bijblijven: dankbaarheid, solidariteit en samenwerking.
Beeldmateriaal: Lufthansa
Geef een reactie