Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Hoe zuinig een luchtvaartmaatschappij is heeft natuurlijk met veel verschillende factoren te maken. Denk bijvoorbeeld aan de ouderdom van de vloot die een maatschappij heeft. Ook is het interessant om te zien hoe de gemiddelde loadfactor is van een toestel en hoeveel vracht er getransporteerd wordt. Sinds enkele jaren meet de ICCT, oftewel het Amerikaanse ‘International Council on Clean Transportation’ hoe ‘zuinig’ een maatschappij vliegt. Onlangs hebben ze bekend gemaakt wie de meest zuinige maatschappijen zijn en wie juist niet.
Het onderzoek
Maatschappijen zijn niet erg vrijgevig met het openbaar maken van informatie over hun brandstofefficiëntie. In 2013 begon de International Council on Clean Transportation met het beoordelen van Amerikaanse maatschappijen op binnenlandse vluchten. Hierna volgde uiteindelijk in 2015 ook een onderzoek naar 20 grotere internationale transatlantische maatschappijen. Hierbij kun je denken aan British Airways, KLM, Lufthansa, American Airlines, United, maar ook de budgetmaatschappij Norwegian.
Bij het onderzoek is uitgegaan van een brandstofefficiëntie waarbij er een correctie van de vracht is die werd vervoerd in het toestel. Uiteindelijk wordt de brandstofefficiëntie bepaald op basis van een passagierskilometer per liter kerosine.
Winnaar en verliezer
Nu verschillen de meningen waarschijnlijk enorm over dit onderwerp; wie is de winnaar en wie is de verliezer. In mijn oogpunt is de grote verliezer natuurlijk het milieu. Ik denk echter niet dat we nooit meer zullen vliegen, maar dat we wel steeds zuiniger en dus duurzamer kunnen vliegen. Uit het onderzoek blijkt echter wel wie het meest zuinig vliegt en wie het minst zuinig vliegt. Ook kunnen we uit het onderzoek en enkele gegevens wel opmaken wat de oorzaken hiervan zijn.
Als je kijkt naar bovenstaande tabel dan zie je dat Norwegian de meest zuinige maatschappij op trans-Atlantische vluchten. Dit is vooral te verklaren uit het feit dat het een erg jonge vloot van Boeing 787’s heeft. Geen enkele maatschappij heeft een vergelijkbare jonge vloot. Norwegian wordt gevolgd door WOW Air, SWISS en op de 4eplaats staat het Nederlandse KLM. Ook Turkish Airlines, Air France, Thomas Cook en Virgin Atlantic staan nog in de top 8 van meest zuinige airlines. Het valt op dat er in de vloot van deze maatschappijen niet alleen relatief veel zuinigere vliegtuigen zitten, maar ook hebben ze andere gunstigere omstandigheden. Bijvoorbeeld een hogere loadfactor en minder grotere premium-cabines.
Helemaal onderaan staan British Airways, Lufthansa en United. Zij hebben natuurlijk relatief veel oudere Boeing 747’s in de vloot. Ook hebben ze grote premium cabines die veel ruimte in beslag nemen en daardoor minder passagiers in verhouding kunnen vervoeren. Hierdoor daalt het aantal passagierskilometers per liter kerosine.
Wat valt er verder op?
Als je kijkt naar onderstaande grafiek dan zie je verder dat de nieuwere toestellen beduidend zuiniger zijn. Ze vliegen dus meer passagierskilometers per liter kerosine. Logisch over het algemeen natuurlijk omdat bijvoorbeeld fabrikanten als Airbus en Boeing ook wel weten dat het brandstofverbruik omlaag moet. Ze willen per slot van rekening zoveel mogelijk (zuinige) toestellen verkopen.
Iets anders dat opvalt is dat er grote verschillen zitten tussen maatschappijen op bepaalde routes. Dit zie je bijvoorbeeld op de Londen – New York of Parijs – New York. Maatschappijen met een jongere vloot en bijvoorbeeld minder premium cabines doen het beter dan wanneer je een oudere vloot hebt; dit bevestigt dus ook de eerder getoonde grafiek.
Norwegian mag zich ook nu weer de ‘winnaar’ noemen. Het is de zuinigste airline op dit moment. Tenminste van de 20 onderzochte airlines. Al denk ik dat ze wel bovenaan zullen blijven staan aangezien ze een jonge vloot hebben. Het is natuurlijk interessant hoe andere airlines zich de komende jaren zullen gaan ontwikkelen. Het is bekend dat KLM zijn jumbojets zo snel mogelijk kwijt wil om de brandstofkosten en CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast komen er vanaf komend jaar nieuwe toestellen, zoals de Boeing 787-10 en later de Airbus A350. Ook andere maatschappijen zijn bezig met een vlootvernieuwing en Norwegian zal dus niet de enige blijven die het erg goed doet. Naast het vernieuwen van de vloot doen maatschappijen natuurlijk allerlei andere zaken om zo min mogelijk brandstof te verbruiken. Denk aan minder papier in het vliegtuig, efficiënter maaltijden inladen, stoelen van lichter materiaal, etc. etc.
Bron: ICCT
Geef een reactie