Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vanwege een lage toegestane snelheid op de hogesnelheidslijn en de verbouwingen op station Amsterdam Centraal, dreigt Eurostar Nederland te verlaten. De trein maakte in 2023 een flinke groei in het aantal vervoerde passagiers.
Eurostar dreigt Nederland te verlaten
Topvrouw Gwendoline Cazenave van Eurostar gaf afgelopen donderdag in een ingezonden stuk in het Financieel Dagblad aan dat Nederland snel de infrastructuur moet verbeteren. De beperkte perroncapaciteit op station Amsterdam Centraal en een terminalgebouw dat nog niet af is zorgen voor oponthoud. Ook geldt er op de hogesnelheidslijn een beperkte snelheid van slechts 80 km per uur waardoor er vaak vertraging ontstaat.
Vooral de snelheidsbeperkingen zorgen volgens Gwendoline voor onvrede bij de reizigers. “Wij hebben daarnaast geen duidelijkheid wanneer deze beperkingen precies voorbij zijn”, laat de topvrouw weten. Hetzelfde geldt voor de perroncapaciteit op Amsterdam Centraal. “We hebben in 2025 maar 200 meter perroncapaciteit op dat station. Dit terwijl we er 400 meter nodig hebben”, legt ze uit. “Als er binnenkort geen duidelijkheid komt hierover zijn we genoodzaakt om alle treinritten vanuit Nederland naar zowel Londen als Parijs op te heven”.
Ze benadrukt dat Eurostar niet zomaar Nederland verlaat maar dat de maatschappij is gedwongen Nederland te verlaten. Als de directe trein tussen Amsterdam en Londen en Parijs volgend jaar komt te vervallen, zijn reizigers genoodzaakt om in Brussel over te stappen. Dit zullen reizigers zeker niet op prijs stellen aangezien er bij treinreizen vaak een grote voorkeur bestaat bij een directe trein. Mocht het toch zover komen dat Eurostar Nederland verlaat, komt er natuurlijk wel ruimte vrij voor concurrentie. Zo kondigde Arriva vorig jaar ook al plannen aan om rechtstreeks vanuit Groningen via Amsterdam naar Parijs te rijden.
Nederland belangrijk voor Eurostar
Zowel Nederland als Eurostar weten beiden dat de directe verbinding tussen Amsterdam via Rotterdam en Brussel naar Londen een belangrijke verbinding is. De maatschappij boekte hier namelijk veel success op de afgelopen jaren. Het is nu aan Nederland om te laten zien en te bewijzen dat de terminal en de infrastructuur in orde komt. Door de verbouwing op station Amsterdam Centraal is er nu eenmaal minder ruimte. Prorail geeft aan niet te kunnen garanderen dat er volgend jaar genoeg ruimte zal zijn voor de Eurostar.
Het toeval wil dat Eurostar vandaag een Memorandum of Understanding heeft getekend met luchtvaartalliantie SkyTeam. De treinmaatschappij is hiermee de eerste niet luchtvaartmaatschappij dat samenwerkt met SkyTeam.
Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Christian
Geef een reactie