Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Onze reis in Turkije zit erop. We bezochten het bruisende en prachtige Istanbul. We genoten van de mooie cultuur, architectuur en het heerlijke zonnetje! Izmir zelf vonden we wat tegenvallen, maar de omgeving is er prachtig. Zeker met het hoogtepunt Efese. Vanuit Izmir vliegen we via Istanbul terug naar Nederland. In deze review lees je meer over onze vlucht tussen Izmir en Istanbul in Economy in de Boeing 737 van de Turkse maatschappij.
Boeking van Turkish Airlines Ticket
Op InsideFlyer lees je onze review in de A330 van Turkish Airlines op de vlucht Amsterdam – Istabul. Hierin staat ook beschreven hoe we tot de aanschaf van het ticket zijn gekomen. Wil je met jongeren reizen, of met een grotere groep. Check dan zeker ook die informatie in deze review van Turkish Airlines.
Inchecken bagage, veiligheidscontrole & paspoortcontrole
Na een rustige ochtend in ons hotel in Izmir, maken we gebruik van een taxiservice tussen het hotel en de luchthaven in Izmir. We worden netjes afgezet en vervolgen onze weg de terminal gebouw in.
Op deze luchthaven werkt men met een dubbele veiligheidscontrole. Bij binnenkomst tref je de eerste veiligheidscontrole. Je komt hierna aan bij de incheckbalies.
Turkish Airlines heeft hier een flink aantal balies waar je terecht kunt. Uiteraard is er een speciale balie voor reizigers in Business Class of die beschikken over een elite status bij onder andere Miles&Smiles (het loyaliteitsprogramma van Turkish Airlines).
Helaas werden we niet zeer vriendelijk ontvangen bij de incheckbalies. We wilden als groep bij elkaar blijven (i.v.m. minderjarige reizigers). Daar dacht de medewerker anders over. Hoe dan ook bleven we bij elkaar en checkte de medewerker ons uiteindelijk allemaal in. Ook was er nog wat gedoe over de handbagage die allemaal gecontroleerd moest worden en moest worden voorzien van een speciale sticker.
Na zo’n 15 minuten hadden we allemaal de ruimbagage ingecheckt en stonden we in de rij bij de volgende veiligheidscontrole. Dit verliep vrij snel en voor dat we het wisten, stonden we te wachten op onze vlucht. Iedereen zocht een eigen plekje op. Zelf maakte ik nog gebruik van de Primeclass Lounge Domestic, waarover je hier een review leest.
Boarding
Net om de hoek van de lounge bevindt zich Gate 236. Vandaag vertrekt onze vlucht naar Istanbul Airport vanuit deze gate. Mooi op tijd verzamelen we bij de gate, waar we worden gevraagd nog iets langer te wachten. Wanneer het tijd is om te boarden, worden eerst reizigers in Business Class gevraagd te boarden. Gevolgd door overige reizigers. Geen boarding in zones, maar wel van achter naar voren.
Er zijn maar weinig airlines die op deze manier boarden waarmee ik heb gevlogen. Ik moet zeggen dat het op zich wel een handige en snelle manier is. Hierdoor hoef je niet voorin het gangpad te wachten totdat je helemaal naar achter kan lopen.
Goed, na zo’n 10 minuten zitten we op onze plek en is alles netjes opgeborgen. We moeten wachten tot iedereen aan boord is en we kunnen vertrekken.
Ken je ons YouTube-kanaal al? Van deze review in het Turkish Airlines tussen Izmir & Istanbul hebben we uiteraard ook een video reportage gemaakt. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Turkish Airlines Economy Class cabine en stoel
In deze review lees je meer over onze vlucht in Economy in de Boeing 737 van Turkish Airlines tussen Izmir en Istanbul. Dit vliegtuig beschikt over 16 stoelen in Business Class en 135 in de Economy Class. Zelf reizen we dus in de Economy Cabine van Turkish Airlines. Bij het online inchecken werden onze stoelen toegewezen, en ik kreeg 18A toegewezen. Altijd fijn om bij het raam te kunnen zitten!
Turkish Airlines vliegt met 3 verschillende configuraties in de Boeing 737-800. In deze configuratie hebben ze voorin 16 stoelen in een 2-2 configuratie met ruimte stoelen voor de reizigers in Business Class staan. Een mooie en ruimte cabine!
Dit toestel wordt ingezet op vluchten binnen zowel Turkije als ook naar bestemmingen in Europa zoals Valencia en Stockholm.
Als eerste kijken we naar de cabine. Deze ziet er strak en modern uit, met fijne tinten, wat ook nog eens erg nieuw oogt. De stoel zit fijn en stevig, niet te hard en niet verzakt. Er is een prima pitch van 30-31”, al vond ik het wat minder ruim dan in de A330 van de maatschappij, waar de pitch tussen de 31-33” is. Dit was dan ook zeker merkbaar.
Elke stoel heeft een beweegbare rugleuning (behalve bij de nooduitgangen) en een beweegbare hoofdsteun. Dat is zeker een pluspunt aangezien veel Europese airlines dit niet eens aanbieden. Ook het schermpje met IFE in de stoel voor je is een groot pluspunt! Het werkt eenvoudig door het scherm aan te raken.
Onder het schermpje tref je een dubbel uitklapbaar tafeltje. Prima, ook qua grootte en het werkt eenvoudig. Er is ook een inkeping voor een bekertje, wat altijd prettig is. Tot slot is er nog een stoelzak met de veiligheidskaart en afvalzakje.
Service en maaltijden Turkish Airlines naar Istanbul
Deze vlucht van Izmir naar Istanbul duurt bij elkaar zo’n 90 minuten. Onze vlucht vertrekt nagenoeg op tijd en we hangen dan ook snel in de lucht. We verlaten Izmir en gaan op weg naar Istanbul Airport, de recentelijk geopende nieuw luchthaven van de stad.
Kort nadat we in de lucht hangen, komt het cabinepersoneel met een serviceronde. Er worden drankjes geserveerd en een kleine snack. Het is een broodje en ik kies voor een kopje thee. Het broodje smaakt goed, maar is verder niet bijzonder.
Na deze service ronde ruimt het cabinepersoneel alles weer op en zien we ze eigenlijk niet meer. Er worden voordat we gaan landen nog enkele meldingen gedaan niet veel later staan we aan de grond.
Comfort in Economy Class Turkish Airlines in de Boeing 737
Over het comfort op deze Economy vlucht van Turkish Airlines in de Boeing 737 tussen Izmir en Istanbul kunnen we vrij kort zijn. De luchthaven van Izmir is overzichtelijk en je kunt hierdoor gemakkelijk je weg vinden. Houdt rekening met een dubbele veiligheidscontrole. Sommige medewerkers zijn ten tijde van onze reis wat minder vriendelijk en kortaf. Bij boarding kan er ook haast geen lach vanaf, terwijl tijdens de service de bemanning aardig is.
De stoel zit prima, al is de beenruimte beperkt (zelf ben ik 1.92m lang). Het is fijn dat er een verstelbare hoofdsteun aanwezig is, evenals een goed werkend IFE. Tijdens de vlucht wordt een kleine snack en drankje geserveerd. Prima, maar niets bijzonders. De vlucht verloopt goed en voordat we het weten zijn we alweer geland op de luchthaven van Istanbul. Deze luchthaven is enorm groot. We moesten nog langs de paspoortcontrole en neem hiervoor de tijd, ondanks dat het vlot verloopt. De afstanden op de luchthaven zijn groot, dus je bent best een tijdje aan het wandelen. Als je verschillende mogelijkheden hebt qua overstaptijd, neem dan zeker een ruime tijd!
Bron foto’s Review Turkish Airlines Economy Class Izmir Istanbul: InsideFlyer – Marco
MC zegt
“Wanneer het tijd is te boarden, worden eerst reizigers in Business Class gevraagd te boarden. Gevolgd door overige reizigers. Geen boarding in zones, maar wel van achter naar voren.”
Opmerkelijk dat het boarden zo efficient verliep. Mijn ervaring is met Turkish Airlines dat het altijd chaos is met boarden, omdat passagiers enorm ongeduldig zijn en instructies worden vaak genegeerd. Ik kan er wel om lachen vaak. Dat is het mooie van reizen, elk land/regio heeft zo zijn eigen manier van boarden.
Ryan zegt
Hi Marco, ik begrijp je beoordeling niet helemaal, gezien je positieve ervaring. Laten we het zo bekijken: een vlucht van Izmir naar Istanbul kost gemiddeld 50 euro. Voor die prijs krijg je een inflight entertainment systeem, een snack, een drankje, en een verstelbare stoel met hoofdsteun voor een vlucht van iets meer dan een uur.
Je beoordeelde de reisklasse met een 3, eten en drinken met een 2,5, en de prijs kwaliteitverhouding ook met een 3.
Zou je dan niet zeggen dat KLM binnen Europa standaard maar 1 of 2 sterren verdient, aangezien je daar een simpelere sandwich krijgt, geen inflight entertainment en de prijs kwaliteitverhouding laag is omdat je al snel 200 euro betaalt voor een retourvlucht?
Naar mijn mening verdient jouw vlucht, gezien de prijs en de duur, zeker 4 sterren, en misschien zelfs 5 als de check-in ervaring beter was geweest.
Marco zegt
Dag Ryan,
Naar aanleiding van je bericht, heb ik een en ander opnieuw bekeken en overwogen. Dit heb ik dan ook aangepast in de beoordeling.
Dank voor je feedback!