Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vanuit Amsterdam zijn er diverse opties voor een vlucht naar het Roemeense Boekarest. De hoofdstad van het land heeft heel wat te bieden voor zowel zakelijke reizigers als toeristen. Deze keer koos ik voor de TAROM Economy Class in de Boeing 737-800, in deze review lees je alles over mijn ervaringen met deze maatschappij.
Bagage afgifte en veiligheidscontrole
Recentelijk vloog ik dus met TAROM naar Boekarest. De reis zelf duurt zo’n 2 uur en 40 minuten. Een korte reis en dus prima te doen in Economy Class. Op Schiphol bevindt de TAROM desk zich in vertrekhal 3. Benieuwd naar de bestemmingen van TAROM, en de codeshare met KLM, lees dan dit artikel.
Op Schiphol zijn 2 balies voor TAROM geopend, en de rij wachtenden voor de balie is bescheiden. Wanneer ik bijna aan de beurt ben om bagage in te checken hoor ik de conversatie van de groep uitgelaten jongeren voor mij. “Mag mijn zonnebril in de koffer?” “Tuurlijk joh, waarom niet?” De dame achter de balie helpt de groep vlot en in één keer. Daardoor ben ik zelf ook snel aan de beurt en loop ik binnen enkele minuten naar de security controle.
Roemenië behoort niet tot de Schengenlanden en daarom moet ik wel door de paspoortcontrole. Echter, wachtrijen worden behendig aangestuurd door het personeel. Hierdoor ben ik vrij snel – circa 15 minuten – door de security en paspoortcontrole.
Het Non-Schengen gedeelte van Schiphol heeft natuurlijk een ander aanbod aan winkels en leisure faciliteiten. En de wachttijd voor de vluchttijd wordt prima opgevuld door het halen van koffie, een bezoekje aan het Rijksmuseum en het kopen van een paar Nederlandse souvenirs voor vrienden. Helaas heb ik geen toegang tot een van de lounges.
Boarding van TAROM Boeing 737-800 naar Boekarest
Het is Hemelvaart, en bij het vliegtuig meen ik aardig wat families en vriendengroepen te zien. Wellicht gaan ze op bezoek bij familie, of een leuk weekendje weg. Het boarden van de vlucht verloopt vrij gangbaar. Business Class reizigers en families boarden als eerste, gevolgd door ‘alle andere’ reizigers. Voor de andere reizigers wordt geen zone indeling toegepast.
De Economy cabine TAROM Boeing 737-800
Belangrijk in deze review over de TAROM Economy vlucht van Amsterdam naar Boekarest is de cabine. De Boeing 737-800 is eenvoudig ingericht. De stoelen met paarse bekleding en plafondverlichting geven nog een beetje kleur aan het interieur. Want verder is er weinig kleur te bekennen. De eerste 2 rijen betreffen Business Class stoelen.
Uiteraard heeft elke reiziger een stoelzak voor zich met het traditionele inflight magazine en andere bekende items, zoals de beschrijving van het vliegtuig en veiligheidsprocedures, het inflightmagazine en het magazine met catering en duty free aanbiedingen.
Ik heb een stoel bij de nooduitgang gekozen en daarom is de pitch prima. Het inflight entertainment (IFE) systeem werkt echter niet. Nu had ik ook niet de verwachting dat dit niet zou werken, maar ik was toch even benieuwd. De Economy Class cabine is volgeboekt. Business Class is echter niet geheel vol.
Service tijdens de vlucht
De cabin crew verwelkomt reizigers vriendelijk. Aangezien het TAROM is begrijp ik dat alle uitleg eerst in Roemeens komt, gevolgd door Engels. Het audiosysteem helpt niet mee, want de uitleg is soms ietwat lastig te verstaan. Smalltalk is ook niet een van de favoriete bezigheden van de bemanning, zo lijkt het.
Tijdens de vlucht biedt TAROM catering aan tegen betaling. Koffie’s, belegde broodjes en snacks worden in de brochure aangeprezen. Om me heen kijkend zie ik enkele reizigers wat kopen maar het loopt niet storm. Parfums en andere luxeartikelen vinden weinig of geen aftrek. Het het lijkt erop dat het merendeel van de aankopen drankjes betreft. Betaling van de aankopen geschiedt per creditcard.
Een bezoekje aan het toilet leert me dat ook hier geen verrassingen te verwachten zijn. Het toilet is vrij krap en simpel uitgevoerd. Geen extra decoraties of kleur.
Het vliegtuig vertrekt om 12.08 uur. Circa 30 minuten later dan gepland. Volgens de captain komt dit door restricties in het Duitse luchtruim. De piloten weten de vertraging enigszins in te korten. Al met al arriveert het vliegtuig circa 15 minuten te laat op Henri Coanda Airport. De schade blijft beperkt dus.
Op de luchthaven van Boekarest
Alle passagiers verlaten het vliegtuig via de aviobrug en lopen zodoende snel naar de bagagecaroussel. Het is een rustig moment en passagiers moeten even wachten voordat de bagage aankomt.
Tijdens het wachten zie ik een stapel verzamelde bagage. Het ziet ernaar uit dat de eigenaar deze niet heeft opgehaald. Met als resultaat deze aanzienlijke stapel onafgehaalde bagage met de tekst ‘old luggage’. Enigszins bezorgd wacht ik op het moment dat de bagageband start. Maar zodra deze begint verschijnt mijn koffer. Onnodige zorgen dus.
Vanuit het vliegveld is het slechts een paar minuten lopen naar het treinstation. Een treinticket (enkeltje) Boekarest luchthaven – Gara de Nord, Boekarest kost ongeveer 1 euro. Je kan een treinticket kopen op het station, of je koopt een kaartje in de trein.
De trein vertrekt volgens schema en brengt me in circa 25 minuten naar het hoofdstation. Een prima dienstregeling en prijs. Voordat ik het weet loop ik met mijn koffer naar mijn hotel in de Roemeense hoofdstad. Een prima eerste kennismaking met Roemenië.
Boekarest is een leuke stad om te bezoeken. Er zijn tal fijne hotels te vinden. Zo verbleven we al een aantal keer in Boekarest en daar schreven we verschillende reviews over ons verblijf. Wat dacht je bijvoorbeeld van het Novotel Bucharest City Centre, waarover meer in deze review.
Zeker ook een aanrader is het Hilton Garden Inn Bucharest Old Town. Voor flink wat luxe en een mooie locatie moet je zeker in het The Marmorosch Bucharest (Autograph Collection) zijn! Vanuit elk hotel kun je de mooie stad bezoeken en met deze bestemmingstips over Boekarest komt dat zeker goed!
Bron foto’s Review TAROM Economy Class Amsterdam-Boekarest: InsideFlyer – Christiaan
Van Gooiland zegt
“Op Schiphol bevindt de TAROM desk bevindt zich in vertrekhal 3.”
Proeflezen? Wat is dat ook alweer voor iets?
Verder (en helaas) is dit een erbarmelijk slecht geschreven artikel. Geheel in lijn met mijn verwachtingen, dat weer wel.
Bijzonderetickets zegt
Voormalig toestel en interieur van MH.
Mike zegt
Waarom geen toegang tot de lounges? Met tarom heb je als FB elite+ gewoon toegang tot de crown lounge..
Sander zegt
De reden dat de IFE het niet doet is dat het hier een voormalig Malaysia Airlines toestel betreft. Het interieur is nog hetzelfde.