Verslag ITB Berlin 2023: De reistrends van dit jaar4 min leestijd

Stand Condor

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Afgelopen maand werd de reisbeurs ITB Berlin weer georganiseerd. Een van onze bloggers was aanwezig en doet verlag van wat we het komende jaar van de reiswereld kunnen verwachten. Het grijze, bewolkte weer weerhoudt vele – zakelijk geklede – mensen er niet van om in optocht naar de Messe Berlin te lopen. Na 3 jaar ‘Corona-afwezigheid’ vindt eindelijk weer de ‘ITB’ plaats. Deze ‘Internationale Tourismus-Börse Berlin’ is de grootste Toerisme zakenbeurs ter wereld.  

ITB Berlin 2023

Elk bedrijf wat met toerisme te maken heeft komt hier naartoe om te netwerken en zaken te doen. Alle 27 beurshallen van de ‘Messe Berlin’ (soms meerdere verdiepingen) zijn in gebruik voor dit evenement. Binnen is het een komen en gaan van mensen die presentaties bijwonen, netwerken en zakendoen. 

Bezoekers arriveren bij Messe Berlin

Je vraagt je af, wat zijn de veranderingen die na deze jaren merkbaar zijn? Hieronder noemen we een aantal dingen die we op de beurs hebben opgemerkt: 

Saoedi-Arabië

Prominente plaats voor het Midden-Oosten 

Het Midden-Oosten is prominent aanwezig op de beurs. Men heeft duidelijk geïnvesteerd om zich duidelijk te profileren: hier wil je je vakantie doorbrengen!  De stands zijn van enorme grootte en de vormgeving en decoraties grijpen terug op de eigen cultuur en geschiedenis. Saudi-Arabië is hier het beste voorbeeld van. Door de grootte van de stand en door de vormgeving, beelden en teksten waant men zich even in dit land.  

Stand Egypte

Een andere stand die hoge ogen gooit is die van Egypte. Dankzij een heuse tempel waan je je als bezoeker in Egypte, terwijl je promotievideo’s kan kijken, en een harpiste speelt rustgevende muziek.  

Stand Vietnam

De terugkeer van Zuidoost-Azië  

Ook Azië heeft geïnvesteerd in deze beurs. Vooral Zuidoost-Azië is een favoriet bij het Duitse publiek. En de landen in deze regio willen maar wat graag de bezoekers weer verwelkomen nu het weer mogelijk is.  

Bij de stand van Vietnam speelt een orkest lokale muziek en de geur van typische gerechten verwelkomt de bezoekers. Singapore biedt een photobooth en Indonesië heeft een heus paviljoen opgebouwd.  Als je nu nog niet naar Zuidoost-Azië wilt …  

Stand Lufthansa

Stand Condor

Afwachtende houding? 

Men is maar wat blij dat internationale vakbeurzen weer mogelijk zijn maar een zekere afwachtende houding is voelbaar. Minder airlines presenteren een nieuw product; maar we zijn in Duitsland en dus in het ‘hoofdkwartier’ van Lufthansa. Zij zijn aanwezig met een grootse stand heeft, inclusief een voorbeeld van hun Business Class product. Voor de vakantiemarkt is Condor aanwezig met hun cabine en livery met herkenbare strepen. 

Stand Turkish Airlines

Ook Turkish Airlines is present; immers, Duitsland is een belangrijke markt voor hen. Net als het Midden-Oosten wil Turkije zich met Istanbul profileren als een belangrijke hub, met een keuze aan vele verbindingen. Turkish Airlines toont haar Business Class, gebaseerd op de Boeing 787-9 Dreamliner (enige gelijkenis met Singapore Airlines is duidelijk zichtbaar). Dit gecombineerd met mooie video’s, foto’s en de welbekende gastvrijheid.  

Vliegtuig of trein? 

Het maatschappelijk debat met betrekking tot het vliegverkeer is ook doorgedrongen tot deze beurs. Naast airlines worden ook treinreizen gepromoot; hetzij door vakantiebestemmingen, of organisaties die dit product als reisproduct of vakantie ervaring promoten.  

Stand Georgië

Oost-Europa  

Landen zoals Uzbekistan en Armenië zijn ook aanwezig op de beurs en Georgië is het gastland van deze beurs. Door de oorlog in Oekraïne is Rusland niet aanwezig op de beurs. Oekraïne heeft wel een stand. Het herinnert de bezoekers eraan dat niet iedereen vrij kan reizen, laat staan veilig en in vrijheid leven.  

Stand Thailand

Conclusie 

Terugkijkend valt het op dat West-Europa minder groot aanwezig is. Na 3 jaar afwezigheid en veelal online promotie krijg je het gevoel dat bekende Europese bestemmingen een jaartje wachten. Waar West-Europa kleiner of niet aanwezig is, is Oost-Europa nu echt in opkomst. In tijden van inflatie is het een mooi, betaalbaar alternatief voor duurdere bestemmingen.

Turkije en het Midden-Oosten presenteren zich als ’s werelds favoriete hub. Daarnaast presenteert men zich ook als de nieuwe vakantiebestemming. Zuidoost-Azië is ook helemaal terug, om de bezoeker eraan te herinneren dat je geen nieuwe vakantiebestemming nodig hebt, maar dat je juist weer wilt genieten van de bekende, Aziatische gastvrijheid. Keuze genoeg in een wereld die weer ontwaakt na 3 Coronajaren. We gaan dit jaar zien of alle verwachtingen kloppen. En wie weet, is de beurs volgend jaar weer helemaal anders.  

Bron foto’s verslag ITB Berlin: InsideFlyer – Christiaan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *