Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Ontoelaatbaar gedrag aan boord is volgens KLM en Transavia sinds de pandemie toegenomen. Alhoewel er de laatste maanden juist minder meldingen binnenkwamen lijken de problemen toch weer toe te nemen. KLM en Transavia hebben dan ook besloten om samen op te trekken tegen ontoelaatbaar gedrag door te gaan werken met een een gezamenlijke ‘no fly list’. De twee maatschappijen zeggen de eerste ter wereld te zijn in deze samenwerking.
Ontoelaatbaar gedrag aan boord
Een vliegverbod krijg je natuurlijk niet zomaar. Voordat het zover is moet er echt sprake zijn van ontoelaatbaar gedrag aan boord. Iedereen heeft wel eens de filmpjes op social media gezien van passagiers die flink tekeer gaan ofwel tegenover andere passagiers of de cabin crew. Dit is niet alleen ongewenst gedrag, maar mogelijk ook gevaarlijk omdat het de crew kan weerhouden van het uitvoeren van de veiligheidsprocedures.
Luchtvaartautoriteit IATA spreekt van ‘unruly passengers’ in het geval dat passagiers de regels aan boord niet opvolgen en/of de instructies van cabin crew negeren, en daarmee een bedreiging vormen voor de veiligheid aan boord en/of de goede orde verstoren. IATA hanteert vier niveaus van ontoelaatbaar gedrag, waarbij de meeste in de eerste categorie vallen. Het gaat dan voornamelijk om verbaal geweld en het niet opvolgen van instructies van de cabin crew. Bij het tweede niveau is er ook sprake van fysiek geweld en/of beschadigingen een de cabine. Het derde niveau geldt wanneer de passagier een wapen laat zien en/of dreigt deze te gebruiken. Bij hoogste vierde niveau is er sprake van een zogenaamde ‘Flight deck breach’. Dit is een mogelijke poging tot kaping, sabotage en/of bedreiging met de dood.
Vliegverbod KLM en Transavia
Passagiers die ontoelaatbaar gedag vertonen komen op de zogenaamde ‘no fly list’ en hebben daarmee een vliegverbod. Deze gegevens worden echter niet uitgewisseld. Heeft een passagier een vliegverbod bij Transavia, dan kan de passagier nog steeds opstappen bij bijvoorbeeld British Airways, Wizz Air of Vueling. Zo is de maatregel eigenlijk heel ineffectief, aangezien deze makkelijk te omzeilen is.
Op dit moment gaat het bij KLM maandelijks om gemiddeld 5 meldingen van ontoelaatbaar gedrag waarbij de passagiers een vliegverbod krijgen. Bij Transavia is dat gemiddeld eens per maand.
Sinds vorige maand trekken KLM en Transavia samen op tegen ontoelaatbaar gedrag aan boord door met een gezamenlijke no fly list te komen. Hiermee ‘wordt de reikwijdte van de getroffen maatregelen vergroot’, aldus de maatschappijen. ‘De passagier krijgt zo minder kans om de vliegveiligheid opnieuw in gevaar brengen bij de andere luchtvaartmaatschappij’.
“Het is hard nodig om deze maatregel te treffen. Veiligheid aan boord heeft de hoogste prioriteit. De gevolgen van passagiers die zich misdragen zijn groot; dit heeft een grote impact op onze passagiers en onze eigen medewerkers. Elke vorm van fysiek geweld richting onze crew of medepassagiers is onacceptabel. Daarnaast levert het vertragingen op, wat heel vervelend is voor passagiers en hoge kosten betekent voor luchtvaartmaatschappijen.” – Dit stelt Paul Terstegge, Executive Vice President Inflight Services KLM.
Oproep aan de politiek
De samenwerking van KLM en Transavia op het gebied van vliegverboden ging niet zonder slag of stoot. Volgens de airlines is de regelgeving complex en niet altijd duidelijk. Toch is het uiteindelijk gelukt om de processen en gegevensuitwisseling zo te organiseren dat de privacy van passagiers niet in het geding komt.
De airlines zien duidelijk de noodzaak om ontoelaatbaar gedag aan boord verder aan te pakken, ook in samenwerking met andere maatschappijen. Daarom pleiten zij bij de politiek en de autoriteiten om meer (juridische) mogelijkheden om een no fly list met elkaar te delen, ook buiten de landsgrenzen.
Foto’s: KLM
Geef een reactie