Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Groot feest was het gisteren op Schiphol. Het weekend daarvoor waren er al tienduizenden relaties, klanten en medewerkers van KLM over de vloer gekomen van Hangar 10 en 11. Maar maandag 7 oktober was dan de échte verjaardag. Ook ditmaal waren er klanten, relaties, VIPs en meer dan 90 media van over de hele wereld aanwezig. Ook InsideFlyer was erbij. Een overzicht van de festiviteiten van 100 jaar KLM.
Q&A
Naast KLM topman Pieter Elbers was ook de CEO van de Air France-KLM holding Ben Smith overgevlogen voor het eeuwfeest. Onder moderatie van presentator Humberto Tan gaven beide heren een Q&A aan de aanwezige pers. Hierbij was er vooral aandacht voor de Fly Responsibility campagne van KLM. Smith gaf aan dat Air France dit niet over zal nemen aangezien het minder relevant is voor de Franse maatschappij. Binnen Frankrijk is al een verschuiving van binnenlandse vluchten naar de trein. Vragen over de ‘strijd’ tussen de Franse en Nederlandse overheid over aandelen in de holding werden ontwijkend beantwoord. Smith gaf wel aan dat het product van beide airlines aan de individuele maatschappijen is om te bepalen. De holding wil vooral aan de achterkant de processen efficiënter maken. Denk aan IT.
Aftrap
Een van de onderhoudsbaaien van de hangar was omgetoverd tot een grote stage. Na een intro van een pianist die heel toepasselijk happy birthday speelde, nam Humberto Tan het woord. De show begon met een film die een tijdslijn van KLM’s geschiedenis van 1919 tot nu liet zien.
Hij introduceerde hierna directeur KLM Nederland en Senior Vice President Benelux Harm Kreulen. Kreulen, verantwoordelijk voor onder andere de relaties met corporates, touroperators en ook Flying Blue klanten, benadrukte dat KLM niet zo ver was gekomen zonder de steun van trouwe klanten. Vervolgens werd de nieuwe brand movie van KLM, To more memories together, onthuld:
Boek Welcome Aboard
Hierna was het de beurt aan president-directeur Elbers om het podium op te komen. Hij begon met het bedanken van alle KLM’ers en vooral het team dat de activiteiten en festiviteiten rondom het 100-jarig bestaan hebben georganiseerd.
Daarop vond de overhandiging van de eerste exemplaren van het jubileum boek Welcome aboard plaats. De KLM managing directors, naast Elbers COO René de Groot en CFO Erik Swelheim, overhandigden het boek aan de voormalige KLM president-directeuren Pieter Bouw, Leo van Wijk en Peter Hartman.
Huisje 100
En dan was het tijd voor de onthulling van het honderdste Delfts blauwe huisje. Dit jaar had minister van Financiën Wopke Hoekstra de eer om de onthulling in te leiden. In zijn speech refereerde hij naar het belang van KLM voor de werkgelegenheid en bereikbaarheid van Nederland:
Aan boord van een KLM-vlucht voel je je thuis. Waar je ook bent, bij KLM is Nederland dichtbij. Samen met Schiphol is KLM bovendien van groot belang voor onze verbondenheid met de wereld, en daarmee voor onze werkgelegenheid. De wereld is niet meer dezelfde als honderd jaar geleden, maar de pioniersgeest van Albert Plesman heerst nog steeds bij het bedrijf. Ik wens KLM een prachtig eeuwfeest en een succesvolle, innovatieve en reislustige toekomst, waarin de onderneming samen met Air France verder kan werken aan dat mooie gemeenschappelijke doel: de beste luchtvaartmaatschappij van Europa worden.
Hoewel InsideFlyer er een goede 10 minuten te vroeg al achter was wat Huisje nummer 100 zou worden, werd de zaal in spanning gehouden. Hoekstra en Elbers telden gezamenlijk af. Geflankeerd door vuurwerkfonteinen vielen de wanden weg en werd Huis ten Bosch als Huisje nummer 100 onthuld!
KLM kreeg zelfs voor de oprichting het predicaat Koninklijk en zodoende heeft de maatschappij een speciale relatie met het koninklijk huis.
President-directeur Elbers:
Paleis Huis ten Bosch staat voor mij symbool voor de speciale relatie die KLM heeft met Nederland en met het Koninklijk Huis in het bijzonder. Ik ben dan ook trots en vereerd met de keuze voor dit extra bijzondere 100ste KLM huisje.
Geef een reactie