Welke airlines bieden terugbetaling bij geannuleerde vlucht?

Sluiting grenzen Suriname, Curaçao, Aruba en meer door Coronavirus

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De afgelopen weken hebben we regelmatig aandacht besteed aan het omboek- en restitutiebeleid van verschillende airlines in de huidige COVID-19 situatie. Voor vluchten onder EU regelgeving geldt dat de EC261/2004 verordening een terugbetaling binnen 7 dagen verplicht als de vlucht door de airline geannuleerd is. Dit geldt onder andere voor alle vluchten vanaf Europese luchthavens, en ook op vluchten naar de EU met een airline gevestigd in de EU. De Europese Commissie heeft meermaals bevestigd dat het recht op terugbetaling van kracht blijft in de huidige situatie. Het recht op extra compensatie is wel opgeschort door de overmachtssituatie. Echter houden niet alle airlines zich hieraan. Zo worden reizigers bij sommige maatschappijen afgescheept met een voucher, waaronder bij Air France, KLM en Transavia. In Nederland wordt dit zelfs gesteund door de regering.

Hieronder volgt een overzicht van een aantal airlines die op moment van schrijven wél of juist geen terugbetaling bieden, in geld, voor een geannuleerde vlucht. Dit gaat uit van het algemene beleid waarbij tevens is uitgegaan van vertrek vanuit Nederland/EU. Sommige airlines bieden echter alleen voor bepaalde reis/boekingsdata, vertrekpunten of points of sale, zoals de VS en Israël, restitutie aan. Ook gaat dit uit van het gepubliceerde beleid en niet noodzakelijk de praktijk. Sommige airlines maken het in ieder geval lastig om een terugbetaling te claimen in plaats van een omboeking of voucher. Je moet dan bijvoorbeeld bellen naar de overbelaste klantenservice. Ook kan het lang duren voordat je daadwerkelijk het geld op je rekening hebt. Sommige airlines hebben aangegeven pas na maanden aan de betaling te kunnen voldoen.

Laatste ontwikkelingen op Schiphol Amsterdam

Airlines die een terugbetaling in geld bieden:

  • Aer Lingus
  • Alitalia
  • American Airlines
  • British Airways
  • Brussels Airlines
  • China Airlines
  • Cathay Pacific
  • China Eastern
  • China Southern
  • Delta Air Lines
  • Easyjet
  • Emirates
  • Etihad
  • EVA Air
  • Iberia
  • Korean Air
  • LOT Polish
  • Norwegian
  • Qatar Airways
  • Ryanair (hier zijn tegenstrijdige berichten over)
  • SAS
  • Singapore Airlines
  • United Airlines

Airlines die, al dan niet tegen de regelgeving in, geen refund bieden maar bijvoorbeeld alleen een voucher:

  • Air Canada
  • Air France
  • Austrian
  • Corendon
  • Garuda Indonesia
  • Kenya Airways
  • KLM
  • Lufthansa
  • SWISS
  • TAP Portugal
  • Transavia
  • TUI
  • Turkish Airlines (heeft refunds opgeschort ‘totdat vluchten weer normaal uitgevoerd worden’)

Heb je toevoegingen of ervaringen met een aanvraag voor terugbetaling? Laat het in de reacties weten. 

Reacties

    • Tini zegt

      Nou ik heb het nog mooier ik heb bij prijsvrij geboekt maar hoefde nog niets te betalen ook geen aanbetaling omdat ze 10 jaar bestaan … maar nu willen ze dat ik het bedrag betaal voor 8 juni terwijl dat vliegen helemaal niets word dit jaar … waarom moet ik dan betalen terwijl ik niet eens kan vliegen wie heeft daar antwoord op

  1. Boudewijn zegt

    Ter info: Ergens had ik hier (op deze site) gelezen dat je bij KLM maximaal 3 vouchers kan inzetten per boeking.
    Dat klopt als je de boeking via de website maakt. Als je belt, dan kunnen ze veel meer (geen maximum) aan vouchers gebruiken om een boeking te betalen. En omdat je iets wil wat op de website niet kan, ook geen servicekosten.

    Hoe weet ik dit: Gisteren 4 vouchers ingezet voor een retourtje Tokyo via de Platinum Service Lijn.

    Verder: Minister Van Nieuwenhuisen is bezig om, op EU level, te regelen dat de vouchers door de staat gegarandeerd worden (mocht een airline alsnog omvallen).

    Mijn mening: Gewoon de voucher pakken als je het geld niet direct nodig hebt. Alle kleine beetjes helpen om de maatschappij in leven te houden.

    • The Flying Dutchboy zegt

      Klopt, dit staat ook bij het omboekingsbeleid van KLM:

      Als u online boekt, kunt u maximaal 2 vouchers tegelijk gebruiken. Wilt u meer vouchers gebruiken in één betaling? Neem dan contact op met het KLM Contactcentrum

      Logisch beleid want anders zou bijvoorbeeld een gezin van 4, dat per persoon een voucher krijgt, straks twee aparte boekingen moeten maken.

      Bovendien hoef je bij het gebruik van een EMD geen boekingskosten te betalen.

    • Quint zegt

      Mijn mening: gedwongen bankje spelen voor KLM moet je niet willen. KLM dupeert tienduizenden ZZP’ers door een jaar lang – zonder rentevergoeding- de ticketprijs niet terug te betalen. Niet sociaal en zeker onwettig. Ook een VVD minister gaat hier de fout in die zo de ZZP’ers laat stikken. Ralph gaf hier al eerder het advies om indien je met een credit card hebt betaald, de transactie te betwisten bij de Credit card maatschappij als KLM zelf je vlucht heeft geannuleerd. Met succes inmiddels afgehandeld.

  2. Quint zegt

    Ralph bedankt! Toen KLM mijn vlucht in C-class annuleerde en mij het inmiddels beruchte voucher probeerde aan te smeren, heb ik dit niet geaccepteerd. Heb op jouw advies de transactie betwist bij American Express. Dit werd zeer vlot in behandeling genomen. Binnen vier dagen stond het toch aanzienlijke bedrag op mijn rekening. Het onbetrouwbare KLM heeft bij mij afgedaan. AMEX handelt volgens afspraak en houdt mij als cliënt.

  3. JdV zegt

    Veel 5 star airlines betalen netjes terug. Veel 4 of lager star airlines niet. Wat maar weer eens bewijst dat je als klant niet alleen op het harde product maar ook op de dienstverlening beter uit bent bij de 5-star maatschappijen dan bij AF/KLM.

  4. PIETER zegt

    AANGAANDE DIT: Voor vluchten onder EU regelgeving geldt dat de EC261/2004 verordening een terugbetaling binnen 7 dagen verplicht als de vlucht door de airline geannuleerd is
    EN DIT: Echter houden niet alle airlines zich hieraan. Zo worden reizigers bij sommige maatschappijen afgescheept met een voucher, waaronder bij Air France, KLM en Transavia. In Nederland wordt dit zelfs gesteund door de regering.
    KAN JE DE AIRLINE DAN GEWOON WEL VOOR DE RECHTER DAGEN EN MOET DE RECHTER DAN CONFORM DE WET JOU DAN TOCH GELIJK GEVEN EN DE AIRLINE SOMEREN JOU IN GELD TERUG TE BETALEN EN OOK BINNEN DE 7 DAGEN?

    • The Flying Dutchboy zegt

      Ja je kan naar de rechter en je hebt de regelgeving aan jouw kant. Maar over de uitspraak kan ik natuurlijk geen garanties doen. Vraag is ook of de tijd, moeite en kosten van een rechtszaak het waard zijn. En wanneer je überhaupt terecht kan.

      • PIETER zegt

        DE GEMAAKTE KOSTEN BIJ EEN RECHTZAAK MOETEN DOOR DE VERLIEZENDE PARTIJ BETAALD WORDEN. EN DAARBIJ MISSCHIEN ZIT ER OOK NOG EEN SCHADEVERGOEDING IN VOOR HET TE LAAT TERUGBETALEN NA DIE 7 DAGEN.

        • Eric Wiegman zegt

          Wij vragen geld terug bij raynair. Ze komen steeds met vouchers.
          Daar hebben wij niks aan.
          Klik je op een link voor geld terug krijg je de site voor vouchers.
          Nu probeer ik het terug te vragen via de credit card.

  5. Dennis zegt

    We hebben het niet getroffen met KLM. Het zou fijn zijn als maatschappijen die een goede service bieden en regelgeving respecteren meer ruimte krijgen toebedeeld op Schiphol.

  6. Muri zegt

    Mijn vlucht by Vueling werd in Maart geannuleerd. Telefonisch afgehandeld.
    Heb mn refund nog niet ontvangen.
    Telefonisch niet bereikbaar.

  7. Erik zegt

    SIA is niet heel happig op het terugbetalen. Tot nu toe niet gelukt. Ik zag net wel deze opmerking en ik laat het daar dus mooi staan.

    “Bonus flight credits of up to SGD500 will be awarded to customers who choose to extend their ticket validity, and have not utilised their tickets to date. These bonus flight credits will be awarded upon rebooking.”

  8. Huisman zegt

    Ik vind de KLM zeer brutaal om zelf te bepalen dat zij vouchers uitgeeft ipv geld. Dat geldt voor alle airlines die dat besluiten. Wij als consumenten moeten de airlines wel overeind zien te houden. Wie houdt iemand die zijn baan kwijtraakt dan overeind? We zitten allemaal in deze crisis, niet alleen zij. Deze maatschappijen hebben voldoende buffer opgebouwd. Dat het überhaupt in KLM opkwam om te denken aan een bonus voor hun topman in deze tijd, blows my mind. Als KLM dit netjes had aangepakt door mensen de optie te bieden; geld terug of voucher of dringend aandringen om een voucher te nemen, zou ik nog begrip voor haar kunnen hebben. Maar haar aanpak, keur ik af. Sommige mensen hebben het zwaar en zou geld terug de beste optie zijn. Ook belachelijk lomp dat de Nederlandse regering haar hierin steunt.

    Ik zie Precision Air helaas niet op de lijst staan

  9. Frits Kleinen Hammans zegt

    Air Baltic biedt ook de optie geld terug. Naast een voucher + 20 euro extra.

  10. Willem zegt

    Onze Reis naar Bali met Garuda werd door Garuda een aantal weken voor vertrek geannuleerd. Het was op dat moment al lang duidelijk dat de reis niet uitgevoerd zou kunnen worden, maar toen was er nog geen actie vanuit Garuda om te annuleren. We werden eerst aangespoord zelf te annuleren, onder toen nog magere voorwaarden. Alleen een voucher dat al binnen 10 maanden moest worden gebruikt. Later werden de voorwaarden verbeterd, maar een restitutie was uitgesloten. Ik heb ze destijds al gewezen op de Europese regelgeving die een restitutie en zelfs onkostenvergoeding toestaat. Garuda beroept zich op een noodsituatie en dat het geld voor hen nodig is. Dat geldt echter voor mijzelf ook . Het ticketbedrag voor 4 personen is voor mij in de Corona crisis onmisbaar geworden door mijn persoonlijke situatie en inkomstenderving. Maar daar hebben ze geen boodschap aan. Hun geldproblemen zijn van groter belang.
    Waardeloos, nu moet ik meer dan een jaar wachten op mijn geld, want de mogelijkheid om weer met zijn 4en te reizen, zijn zo goed als onmogelijk geworden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *