Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het mag niemand ontgaan zijn dat de Italiaanse nationale carrier Alitalia al jaren kwakkelt. Tegenvallende resultaten, gebrek aan investeringen in de vloot en service en een discutabele bedrijfsvoering hebben de maatschappij in het nauw gedreven. Er moest al meerdere keren financiële steun van de staat komen. Al een tijdje zijn er plannen voor een nieuwe nationale maatschappij. En die lijkt steeds dichterbij te komen.
Alitalia
In het zuid-Europese Italië is Alitalia de grootste airline met zowel binnenlandse en Europese verbindingen als intercontinentaal. Door de Coronacrisis had de airline de dienstregeling flink teruggeschroefd. Maar inmiddels zijn er alweer meer bestemmingen beschikbaar gekomen. In oktober verwacht de maatschappij een groei van zo’n 30% ten opzichte van augustus. Deze maand staan er meer dan 1.600 vluchten per week gepland naar 45 luchthavens (waarvan 19 in Italië). Buenos Aires, Tokyo Haneda, Algiers en Israël staan op de planning als medium en long haul bestemmingen.
Problemen
De afgelopen jaren zijn niet makkelijk geweest voor Alitalia. De geplaagde maatschappij had allerlei problemen en de staat moest diverse keren te hulp schieten. Ook samenwerkingen met andere airlines zoals bijvoorbeeld Etihad mochten niet baten. Dat er hervormingen nodig zijn om de airline weer winstgevend te maken moge duidelijk zijn. Maar daar zit juist het probleem. Het bleek nog niet zo makkelijk te zijn om Alitalia weer ‘fit for the future’ te maken. Daarom kijkt men naar het oprichten van een nieuwe airline.
Nieuwe naam
Inmiddels zijn steeds meer details bekend over de ‘nieuwe airline’. Eerder schreven we al over een mogelijke aanschaf van een aantal Boeing 787 Dreamliners ter vervanging van de verouderde long haul vloot van Alitalia. Diverse media schrijven nu dat de Italiaanse overheid de (juridische) weg heeft vrijgemaakt voor nieuwe airline die nu nog de naam ‘ITA’ of ‘Newco’ draagt. Het gaat om de (voorlopige) bedrijfsnaam en nog niet om de uiteindelijke naam. De gesprekken over welke medewerkers overgaan naar de nieuwe maatschappij en welke vliegtuigen meegaan zouden al wel gevoerd worden. Volgens lokale Italiaanse media zou de nieuwe maatschappij begin 2021 moeten starten. Minister Nunzia Catalfo zei daarover het volgende:
“With the birth of [the new airline], we are faced with an ambitious challenge, which must be met in order to equip the contributors with a competitive and qualified air carrier”.
Alliantie
Via een samenwerking met onder andere KLM en Air France was Alitalia deel van SkyTeam. Of de nieuwe Italiaanse airline ook weer onderdeel van SkyTeam of een andere alliantie uit gaat maken is nog niet bekend? Voor Nederlandse reizigers zou een eventueel SkyTeam lidmaatschap interessant kunnen zijn. Bij gunstige prijzen wordt vliegen met overstap in Italië dan een optie. Bijvoorbeeld richting Azië of Afrika.
Geef een reactie