Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
In Tokyo zijn er twee luchthavens. Namelijk Narita Airport (NRT) en Haneda Airport (HND). Narita Airport is voornamelijk gericht op internationale vluchten en Haneda Airport voornamelijk op binnenlandse vluchten. De luchthaven van Narita ligt op ruim één uur met het openbaar vervoer van de stad. Haneda in tegenstelling maar op ongeveer 30 minuten. Langzaam aan is de overheid van Japan wat internationale vluchten toe gaan laten op de luchthaven van Haneda Airport. Voor maatschappijen interessanter dan Narita.
KLM vliegt meerdere keren per week naar de hoofdstad van Japan, op enkele dagen zelfs twee keer. Air France vliegt ook op deze bestemming maar vliegt ook op beide vliegvelden. Omdat het aantal slots op Haneda Airport enorm beperkt is gebleven voor internationale vluchten konden maar weinig airlines van buiten Japan hier landen. Daar is onlangs wat verandering in gekomen. Er zijn meer slots vrijgekomen. Verschillende U.S. Carriers hebben massaal ingeschreven op deze slots naar Tokyo Haneda Airport.
Delta
De slots die nu gelden voor Haneda zijn voornamelijk avondslots. U.S. Carriers arriveren dus veelal laat in de avond of nacht. Met het vrijkomen van nieuwe slots zouden de U.S. Carriers ook overdag kunnen arriveren op deze centraler gelegen luchthaven nabij Tokyo. Delta is een van de maatschappij die heeft aangegeven graag gebruik te maken van de nieuwe slots. Ze zullen dan de enige maatschappij zijn die rechtstreeks vliegt van Seattle, Atlanta, Detroit en Portland op Haneda Airport. Delta zal ook een twee dagelijkse vlucht in zetten tussen Honolulu en Haneda. Vluchten zullen vanaf 2020 gaan gelden als de overheid de nieuwe verbindingen goedkeurt. Ze zullen dan wellicht als volgt worden uitgevoerd:
Delta zou graag alle vluchten die nu op Narita vliegen willen omzetten naar Haneda. Dit ook omdat er weinig partners op deze luchthaven aanwezig zijn waarop reizigers kunnen overstappen.
American Airlines
Ook een andere grote speler, American Airlines, heeft een aanvraag gedaan om te mogen vliegen op Haneda Airport. Zij willen gaan vliegen vanaf Dallas, Los Angeles en Las Vegas. Het is nog onduidelijk of American Airlines de vluchten die momenteel van Dallas naar Narita vliegen wil handhaven, of net als bij Delta geheel wel omzetten naar Haneda.
Vluchten zullen vanaf 2020 gaan gelden als de Amerikaanse overheid de nieuwe verbindingen goedkeurt. Ze zullen dan wellicht als volgt worden uitgevoerd:
United Airlines & Hawaiian
En dan zijn er nog de twee andere Amerikaanse maatschappijen. Hawaiian heeft gevraagd om drie extra slots te vullen. Deze vluchten zullen, wanneer toegekend, worden uitgevoerd vanaf Honolulu. Hawaiian zal dan drie maal dagelijks naar de Japanse hoofdstad vliegen met een Airbus A330-200.
Ook is er nog United Airlines, zij willen graag zes extra vluchten naar Japan. United Airlines zou graag willen gaan vliegen vanaf Newark Liberty International Airport (EWR), Washington Dulles (IAD), Los Angeles (LAX), Houston (IAH), Guam (GUM) en Chicago (ORD).
Besluit
Het is nog maar de vraag wie uiteindelijk de slots toegewezen zal gaan krijgen. Uiteindelijk zijn er 12 slots beschikbaar en worden er nu 19 aangevraagd. Uiteindelijk zullen de vluchten worden uitgevoerd vanaf 2020. Ruim op tijd voor de start van de Olympische Spelen 2020. Deze zijn tegen die tijd in Tokyo. De nieuwe vluchten zijn dus goed voor het toerisme, maar ook voor de aanwas van supporters voor de Olympische Spelen. Binnenkort zal de DOT, het U.S. Department of Transport, bepalen of de aangevraagde routes worden goedgekeurd.
Beeldmateriaal: M. den Turck, Delta, American Airlines, United Airlines, Hawaiian
Geef een reactie