Met HOP! van Billund naar Parijs CDG in Economy

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Voor een werk gerelateerde reis vloog ik onlangs van Billund (BLL) naar Parijs (CDG) met HOP!. HOP! is een dochter maatschappij van Air France die in 2013 ontstaan is door het samenvoegen van een aantal Franse maatschappijen. Deze maatschappijen merkten een enorme toename van Low Cost Carriers op de Franse markt en wilden door het samenvoegen een vuist hiertegen vormen. HOP! heeft codeshare overeenkomsten met Air France en KLM en is daarmee een ideale maatschappij om regionaal in Frankrijk te vliegen. Daarnaast verzorgt HOP! ook nog een groot aantal internationale vluchten, waaronder deze van en naar Billund. Ook verdient men Flying Blue miles en XP’s.

Air France gaat de naam HOP! echter veranderen in Air France HOP zoals mijn collega reeds schreef in dit artikel.  Dit is een logische stap om het gezicht van Air France meer uniformiteit te geven. Dat was ook de reden dat JOON opgeheven wordt. Dus op termijn zullen de vliegtuigen van HOP! er zo uit gaan zien:

De nieuwe livery van Air France HOP

HOP! vliegt met verschillende toestellen, waaronder verschillende ATR’s, CRJ’s en Embraers. Vandaag vlieg ik met een Embraer E190, het grootste toestel uit de vloot van HOP!. Ze bezitten 11 E190’s met nog 7 in order. Samen met het kleinere zusje, de E170, is dit het meest gebruikte toestel uit de HOP! vloot.

Billund is eigenlijk de perfecte luchthaven. Het is er nooit overdreven druk en de voorzieningen zijn dik in orde voor een kleine luchthaven zoals deze. Vanuit Billund kan men 2 x per dag met HOP! naar Parijs CDG vliegen. Mijn eindbestemming is vandaag Amsterdam maar omdat de KLM prijzen extreem hoog waren, koos is er voor om via Parijs te vliegen. De ticketprijs 1/3 deel in vergelijk met een directe vlucht en dus was de keuze snel gemaakt. Dit was de ochtendvlucht die om 7:10 uur vertrok. Dat betekende vroeg op staan!

Een normale ochtend in de prettige terminal van Billund

Nadat ik mijn auto geparkeerd had, was het 2 minuten lopen naar de terminal. Vandaag was het niet bijzonder druk en door mijn Flying Blue Elite Plus status kon ik gebruik maken van de Fast Track security rij. Daardoor was ik in een mum van tijd ‘airside’ en liep ik naar de lounge om wat te ontbijten. De King Amlet lounge is zeker niet de meest inspirerende lounge, maar zoals op de foto te zien wordt deze nu verbouwd. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Deze wand maakt de lounge zeker niet aantrekkelijker

Door het afschermen van circa 35% van de totale zitplaats capaciteit, voelt het al snel druk. Een stukje ‘wienerbrød’, wat yoghurt met muesli en een cappuccino zorgden dat mijn maag genoeg gevuld was voor de 1,5 uur durende vlucht naar Parijs.

Het ontbijt buffetje in de lounge
Even snel ontbijten want ik weet niet wat ik tijdens de vlucht zal krijgen

Ongeveer 30 minuten voor vertrek loop ik naar gate 15 zodat ik op tijd ben om in te stappen. Ik haat het om laat aan boord te komen. Enerzijds omdat de bagagebakken dan al gevuld zijn maar ook omdat ik een hekel heb om op de loopbrug te wachten. Ik heb er geen geduld meer voor dus zorg ik dat ik als een van de eersten aan boord ben.

Hier word ik blij van…als eerste in het toestel

De ontvangst is op zijn Air France’. Koeltjes een ‘bonjour’ maar dat was het dan ook. Geen knikje of glimlach. Ik heb niet het idee dat de stewardess er super veel zin in had op die ochtend. Ik zat op stoel 5C. Tijdens het inchecken kreeg ik wel de aanbieding om up te graden naar Business Class. Ondanks dat de businessclass op een E190 echt niets voorstelt, wilt HOP! me verleiden om er DKR 1.859 oftewel EUR 249 voor te betalen. Een totaal belachelijk bedrag en uiteindelijk bleef de J cabine dan ook vrijwel leeg met slechts 2 van de 16 stoelen bezet.

De oplettende lezer ziet dat er maar 12 stoelen vrij waren op de foto, maar ik heb een sterk gevoel dat HOP! de stoelen ernaast standaard blokt voor de  persoonlijke ruimte van de betreffende passagier.  Stoel 5A, naast mij, bleef ook vrij en dat is opmerkelijk want dat is, over het algemeen, een gewilde stoel. De route BLL-CDG wordt vooral zakelijk gebruikt en zakelijke reizigers stellen prijs op het tijdig verlaten van het toestel na het landen. Ik denk dat door mijn Flying Blue Elite Plus status de stoel naast me vrij gehouden wordt, tenzij de vlucht vol is. Dat zou echt een zeer goede service van HOP! zijn, zal de komende tijd testen of dat daadwerkelijk klopt of dat ik uitzonderlijk geluk had.

Of ik voor 249 euo wilde upgraden? Nee dank u.

Enfin, de vlucht was vertraagd. Voor vertrek een kwartier maar uiteindelijk vertrokken we een half uur later dan gepland. De reden was slecht weer in Parijs veroorzaakt door zeer dichte mist. Bij aankomst in Parijs was de mist nog steeds heel dicht en gezien de omstandigheden was de uiteindelijke vertraging van slechts 10 minuten een meevaller. Het is grappig om te zien dat mensen bij een vertraging van 10 minuten meteen volledig in de stress schieten en zich afvragen of de vlucht nog gehaald kan worden.

Het zou in een situatie met vertraging HOP! goed staan om passagiers via de PA mede te delen of connecties gehaald kunnen worden. Waarschijnlijk is de integratie met Air France nog niet zo goed dat dit mogelijk is,  maar laten we hopen dat dit een punt is waar Air France HOP een verbetering in laat zien. KLM Cityhopper levert deze informatie overigens wel bij een vertraging en dat is, zeker voor een onervaren reiziger, prettig.

Helaas zorgde het weer in Parijs voor een vertraging

De service aan boord is adequaat zonder uitbundig te zijn. Air France heeft de naam op culinair gebied beter dan gemiddeld te zijn, maar met een glaasje water en een droge ‘brioche’ was het geen memorabele ervaring. De koele sfeer aan boord droeg hier ook niet aan bij. Ik kan het niet laten om een vergelijking met KLM te maken en die doen dat gewoon een stuk beter. Het ‘hard product’ is te vergelijken, maar Air France biedt geen stoelen aan met extra beenplaats zoals Economy Comfort bij KLM. Dat gezegd hebbende zijn de nooduitgang stoelen, rij 11, volledig gratis te selecteren voor alle passagiers en deze bieden meer beenruimte dan de andere stoelen.

Ook Businessclass biedt geen extra beenruimte. Nog een reden waarom EUR 249 volstrekt idioot is voor een upgrade naar Business Class. Het selecteren van de stoelen kan alleen bij check in, dus wie het eerst komt het eerst maalt. Dat is wederom een punt dat door Air France HOP hopelijk veranderd gaat worden.

Dit is een geen culinaire hoogvlieger

Om 9.20 uur kwamen we aan in terminal 2G in CDG die nagenoeg exclusief gebruikt wordt door HOP! Mijn vlucht van Parijs naar Amsterdam vertrok van terminal 2F. Helaas is CDG omslachtig en verwarrend bij aankomst. Er is een oerwoud aan borden voor de verschillende terminals die allemaal dezelfde kleur hebben, niet bevorderlijk voor het overzicht en ik kan me heel goed voorstellen dat mensen in de verkeerde terminal komen. De bus chauffeurs op CDG zijn werkelijk onvriendelijk en bot. Toch stond ik uiteindelijk om 9:45 in terminal 2F, dus ruim op tijd voor mijn vlucht naar Amsterdam die om 10:20 vertrok.

De stoel en beenruimte in de E190 van HOP!

Al met al, een prettige vlucht gehad en kijk uit naar de integratie van HOP! En Air France. Ik ben er zeker van dat dit een voordeel zal zijn voor de passagier.

Overzicht

Voordelen

Modern toestel voor regionaal gebruik
Directe vlucht naar CDG
Verdienen van XP's en miles bij Flying Blue

Nadelen

Wat afstandelijke service
Karige catering

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

HOP! biedt een goed product aan zonder ergens in uit te blinken. Totaal middle of the road. Air France heeft wat mij betreft nog werk te doen op korte afstandsvluchten, de x factor mist daar nog die KLM wel heeft.

3.3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *