Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Eerder dit jaar schreef ik een intro over mijn aanstaande trip naar Nepal. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan reizen denk. Op wat voor manier dan ook: hoe ik goedkoop miles of hotelpunten kopen, waar gaat m’n volgende reis naar toe, wanneer kan ik nog eens naar een hotel? Maar een tocht naar Everest Base Camp vraagt toch om een flinke trip planning…
Indien je niet de juiste voorbereiding treft, dan kan er heel wat mis lopen. Soms wordt me verteld om niet te ver vooruit te plannen. B*llsh*t! Planning is het halve werk. In sommige situaties is het misschien niet zo spontaan, maar voor een onderneming als deze is het essentieel.
Hoe pak je zoiets aan?
Paniek en rondrennen als een kip zonder kop? Nee grapje, ik voelde een moment van euforie na het boeken van mijn reis naar de Himalaya. Van Upendra, de man die Himalayan Leisure Inc runt, ontving ik meteen een overzicht van wat ik zelf moest voorzien en wat er inbegrepen was bij de reis.
Ik zweer bij het programma Evernote waar ik zo goed als alles in bij houd. Gaande van werkgerelateerde dingen tot een uitgebreide trip planning. Het biedt handige plugins voor verschillende browsers. Daarmee kan je heel gemakkelijk afbeeldingen opslaan of zelfs een hele pagina van een website bewaren.
Voor ik dit programma gebruikte had ik altijd een notitieboekje bij de hand. Dat was héél gemakkelijk om snel wat dingen op papier te zetten. Het nadeel ervan was dat ik het soms vergat mee te nemen. Evernote heb ik altijd bij me want het staat op mijn smartphone, tablet, laptop en anders is het vanaf elke computer via het internet te bereiken. Het stelt me in staat om eindeloos lijstjes aan te maken. In het geval dat alle apparaten falen, dan kan ik nog altijd beroep doen op pen en papier.
Tijdslijn
De trip zelf neemt zo’n 15 dagen in beslag. Dan tel ik vanaf de dag van aankomst in Kathmandu tot de dag van vertrek naar huis toe. Mijn dagelijkse schema van de reis ziet er als volgt uit:
- D1: Aankomst in Kathmandu, transfer naar hotel, welkomdiner en inpakken;
- D2: Vlucht naar Lukla (2840 m) en trekking naar Phakding (2610 m);
- D3: Trek van Phakding naar Namche Bazaar (3440 m);
- D4: Rustdag in Namche Bazaar om te acclimatiseren aan de hoogte;
- D5: Trek naar klooster van Tengboche (3860 m);
- D6: Trek naar Dingboche (4410 m);
- D7: Rustdag in Dingboche;
- D8: Trek naar Lobuche (4910 m);
- D9: Trek naar Gorakshep en Everest Base Camp (5364 m);
- D10: Trek naar Kalapatthar (5545 m) en dan weer naar beneden naar Pangboche (3985 m);
- D11: Trek naar Namche Bazaar (3440 m);
- D12: Trek naar Lukla (2840 m);
- D13: Vlucht naar Kathmandu en transfer naar hotel;
- D14: Rustdag;
- D15: Vertrek uit Nepal.
Dat wordt dus flink bikkelen! Er zitten dagen bij dat ik zo’n 8 uur op pad zal zijn. Je kan de bovenstaande tocht alleen doen, zonder hulp. Maar ik wilde begeleiding en heb een eigen gids en drager geregeld. Zulke mensen weten wat ze doen en kunnen je met allerlei dingen bijstaan.
Ik plak nog een extra dag aan mijn verblijf in Kathmandu toe. Waarom? Omdat ik jarig ben en besloten heb om niet op m’n verjaardag naar huis te vliegen. Maar ik ga het vieren samen met Upendra en mijn gids. Door samen zo’n tocht te maken, krijg je een mooie band met elkaar. Mezelf lam zuipen in business of first class was een optie, maar als ik mezelf net twee weken heb gepijnigd zal ik niet veel alcohol nodig hebben.
Materiaal
Gewicht is de grootste beperking die me meteen opviel. Dan spreek ik niet over mijn eigen lichaamsgewicht. Maar over het gewicht van de bagage die ik mag meenemen.
Op de binnenlandse vlucht van Kathmandu naar Lukla mag ik slechts 15 kilo meenemen. Het gaat om tien kilo ingecheckte bagage en 5 kilo handbagage. De organisatie voorziet een zogenaamde duffelbag die door de porter gedragen zal worden. Deze mag niet meer dan tien kilo wegen. Het zal dus een kwestie worden van wikken en wegen. Wegen in de letterlijke zin van het woord. Ik ben zelfs zo ver gegaan om echt elk artikel wat ik plan mee te nemen te wegen en dit in een Excel bestand bij te houden.
Ik kan jullie een specifiek voorbeeld geven van gewichtbesparing. Op de meeste van mijn reizen gebruik ik mijn Osprey Farpoint 40, maar deze weegt leeg bijna anderhalve kilo. Dan blijft er nog 3,5 kilo over! Recent heb ik geïnvesteerd in een Mountain Laurel Designs Prophet rugzak. Deze heeft een basisgewicht van slechts 454 gram, maar kost een klein fortuin als je hem inclusief een aantal opties op maat laat maken. Je moet er wat voor over hebben. Ik ken mezelf en weet dat ik hier jaren plezier van zal hebben.
De grootste besparing zal worden gedaan op accessoires die ik mee zal nemen. Daarbij denk ik dan aan electronica, zoals een camera met reservebatterijen, GoPro met toebehoren, geen laptop maar tablet om dagboek bij te houden. Dat laatste zorgt wel voor een andere zorg. Backup van mijn foto’s. Tijdens een trip van zo’n 2 weken schiet ik iets van 2000 foto’s. Ik zal mijn bureau eens uitkammen en zoeken hoeveel geheugenkaartjes ik heb. Het zijn vooral videobeelden die veel ruimte in beslag nemen.
Qua stroomvoorziening zweer ik al jaren bij een zware powerbank van 22400 mAh. Deze zal ik onderweg proberen op te laden via een klein zonnepaneeltje. Ja ik zoek het wel héél ver, maar ik ben graag onafhankelijk en zelfvoorzienend.
Papierwerk
Aangezien mijn visum voor Indië werd geweigerd vlieg ik nu via Doha naar Nepal. Ik heb ervoor gekozen om voor het visa on arrival te gaan. Mijn paspoort is nog geldig tot november 2025, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Als ik op reis ben, zorg ik dat ik een aantal pasfoto’s bij me heb. Je weet nooit waarvoor ze van pas zullen komen.
Eveneens zorg ik dat ik alle, maar dan ook écht alle, papieren print die ook maar iets met de reis hebben te maken. Dan gaat het om vliegtickets, hotelreservaties, reisverzekering(en), bevestigingspapieren van reis, contactgegevens. Ja je kan alles electronisch bewaren, maar wat als de batterij van je smartphone het ineens begeeft?
Verzekering
Vroeger stond ik nooit echt stil bij het afsluiten van een reisverzekering. Dat is de laatste jaren wel veranderd want je weet nooit wat je op reis kan tegenkomen. Al m’n vluchten zijn geboekt via m’n Amex en op die manier kan ik beroep op verzekering in geval van annulatie.
Wat als ik ziek word of een zware blessure krijg? Ik heb via mijn eigen verzekeringsmaatschappij een doorlopende reisverzekering op jaarbasis. Maar voor een trip naar Nepal als deze sluit ik nog een extra verzekering af. Waarom? Stel ik zit op 5000 meter hoogte en krijg accute last van hoogteziekte. De enige manier om snel geholpen te worden in een ziekenhuis is door met een helikopter naar Lukla of Kathmandu te vliegen. Dat is iets wat mijn normale verzekering niet dekt. Ik gebruik hiervoor de reisverzekering van World Nomads.
Aftellen
Nog een kleine anderhalve maand te gaan voor ik vertrek naar Nepal. Ik heb er ontzettend veel zin in! Alles staat tegenwoordig in het teken van dit avontuur. De basisconditie is er door de trainingen van het hardlopen. De afgelopen week ben ik begonnen met dagelijkse wandelingen van 10 à 15 kilometer. Mijn wandelschoenen waren al ingelopen, maar het is gewoon om je voeten te laten wennen aan het ritme.
Niet alleen de voeten worden getraind, maar ik heb met elke wandeling een zware rugzak op. Die is zwaarder dan hetgeen ik door de Himalaya zal dragen. Op die manier zal het alleen maar makkelijker gaan in de bergen (hoop ik).
Jullie merken dat ik niks aan het toeval overlaat. Tot in de puntjes voorbereid, als ik dan alsnog iets zou vergeten dan is het mijn eigen schuld.
Foto credits Bookmundi.com en Himalayan Leisure Inc.
Geef een reactie