Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Topbonus, het frequent flyer programma van de noodlijdende luchtvaartmaatschappij Airberlin, heeft vandaag ook faillissement aangevraagd. Dat wordt vermeld op de website van het programma. Volgens Topbonus was er, na de insolventie aanvraag van Airberlin en de impact daarvan, geen andere optie. De mogelijkheid om miles te sparen en besteden was al eerder geblokkeerd, en dit blijft ook het geval. Leden kunnen nog wel inloggen en ‘lidmaatschap blijft geldig’. Het is onduidelijk of dit ook voor elite voordelen bij andere Oneworld maatschappijen geldt.
Vreemde gang van zaken
Hoewel Airberlin inderdaad al lange tijd in moeilijkheden zat qua financiën, en de insolventie aanvraag daar niet als verrassing kwam, is dit bij Topbonus niet zo evident. Zoals in een eerder artikel al geanalyseerd, valt Topbonus niet onder de delen van Airberlin die onder de eerste insolventie aanvraag vallen. Het loyaltyprogramma is namelijk een apart bedrijf, geregistreerd in het VK. Etihad Airways heeft een meerderheidsbelang van 70%. Vaak is het loyaliteitsprogramma winstgevender dan de airline. Het is dus niet vanzelfsprekend dat Topbonus ‘ook’ failliet gaat. Het is mogelijk dat Etihad, dat haar handen terugtrekt van alle Europese investeringen, zich ook wil distantiëren van Topbonus en het bedrijf daarom failliet laat gaan zonder dat dat financieel ook noodzakelijk is. Natuurlijk is het lastig een loyaliteitsprogramma te runnen zonder dat er een airline aan vast zit – en Airberlin mocht geen tickets of miles meer uitgeven aan Topbonus leden door een bepaalde opzet – maar gezien de bedrijfsopzet waren er meer mogelijkheden om Topbonus over te nemen dan Airberlin. De afwikkeling van deze aanvraag – die lijkt mij dan in Engeland plaatsvindt – zal interessant zijn.
Miles zeer waarschijnlijk kwijt
Volgens de algemene voorwaarden van Topbonus moeten leden na aankondiging van de beëindiging van het programma nog 18 maanden te tijd krijgen om miles te besteden. Het is onduidelijk of dit ook geldt in geval van een (vooropgezet) faillissement. Verder blijft dan de vraag of de miles dan nog waarde hebben en of ze nog gebruikt kunnen worden als er geen airline aan vast zit die tickets uit kan geven.
Ook voor bestaande awardtickets – bij AB zelf of bij partnermaatschappijen – blijft het gissen of deze nog geldig blijven.
Status ook onzeker
Het blijft afwachten wat er gebeurt met statushouders. Bijvoorbeeld of en hoelang andere Oneworld maatschappijen de status nog blijven erkennen. Een status match door British Airways, Finnair, Lufthansa en Air France-KLM zou mogelijk ook kunnen plaatsvinden.
Roel zegt
Ik hoop echt dat KLM of Lufthansa binnenkort met een statusmatch komt. Kan anders weer helemaal opnieuw beginnen… 160.000 miles weg en platinum status…
Vincent zegt
Ik enkele maanden geleden een award vlucht geboekt met mijn AirBerlin miles, op airline S7. Die vlucht is over enkele weken, ik hoop dat dat geen problemen oplevert.