Surinam Airways zit weer in de lift2 min leestijd

De nieuwe Airbus A340-300 van Surinam Airways (Bron: Surinam Airways op Facebook)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Surinam Airways heeft de afgelopen jaren een lastige periode gehad. Kwakkelende resultaten en operationele problemen zorgden er uiteindelijk voor dat de maatschappij geen long haul vliegtuig meer overhield. Inmiddels lijkt de SLM uit haar dal te kruipen. Surinam Airways heeft namelijk weer enkele toestellen in haar vloot en verbindt Paramaribo daarmee met diverse internationale bestemmingen. Ligt de wereld nu weer open voor Surinam Airways?

Onbetrouwbare dienstregeling

Vorig jaar moest Surinam Airways, ook wel SLM genoemd, regelmatig vluchten cancelen om allerlei problemen. Tot grote frustratie van passagiers. KLM was de enige betrouwbare airline op de route Amsterdam-Paramaribo, wat de ticketprijzen weer flink opdreef. De financiële resultaten van Surinam Airways hielden al jaren niet bepaald over, maar nu kwam zelfs de lease van vliegtuigen in het gedrang. Uiteindelijk moest een long haul toestel zelfs retour leasemaatschappij. Tot op het moment dat SLM zelfs helemaal geen long haul vluchten uit kon voeren.

Om het bedrijf uit het slop te trekken werd door de Surinaamse overheid een herstructureringsplan opgesteld. En van dat plan lijkt de SLM nu haar vruchten te plukken. De vloot lijkt weer op orde en ook het bestemmingsnetwerk is weer daadwerkelijk een netwerk.

Vloot weer op orde

Sinds begin dit jaar vliegt Surinam Airways weer met een Boeing 737-800 op enkele short en medium haul bestemmingen. Dat zijn onder meer Curaçao en Aruba. Na goedkeuring van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten komt daar later ook nog Miami in Florida bij. Daarnaast is er nu een Airbus A330-200 in wet lease bij Airhub Airlines (registratie: 9H-PAX). Dit toestel vliegt op de route Amsterdam-Paramaribo.

Vorige week werd bekend dat SLM haar vloot weer echt een vloot kan noemen. Er is namelijk een Airbus A340-300 toegevoegd aan de vloot (registratie: PZ-TCW). Nog een long haul toestel dus. Dit vliegtuig is ook al voorzien van de Surinam Airways livery. Naar verwachting zal de A340 vanaf mei dit jaar geïntroduceerd worden op de route Amsterdam-Paramaribo. Het vliegtuig biedt 32 stoelen aan Business Class passagiers en 225 stoelen in Economy Class. De lease is op dit moment voor een periode van 8 maanden, maar volgens Surinaamse nieuwsmedia is de SLM al in onderhandeling voor een verlening.

De nieuwe Airbus A340-300 van Surinam Airways (Bron: Surinam Airways op Facebook)

Bestemmingen

Met de toevoegingen van de genoemde vliegtuigen kan SLM weer een fatsoenlijk netwerk aan bestemmingen aanbieden. De belangrijkste intercontinentale route is de verbinding met Amsterdam. Momenteel wordt hier driemaal per week op gevlogen met de A330 en straks de A340. Verder is er tweemaal per week een vlucht naar Curaçao in combinatie met Aruba, hier vliegt de Boeing 737. De vluchten naar Miami staan tot driemaal per week gepland, ook met de B737. Andere bestemmingen hebben lagere frequenties of zijn nog niet opgenomen in de dienstregeling.

Surinam Airways verkoopt overigens alleen tickets via de eigen website, ticketkantoren en aangesloten reisagentschappen. Op boekingswebsites als Google Flights of Momondo zijn de vliegtickets van SLM (nog) niet verkrijgbaar.

Bron foto’s: Surinam Airways op Facebook

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    Een land als Suriname, met een bevolking ter grootte van een provinciestad, moet helemaal geen geld over de balk gooien om een flag carrier op de been te houden. Pure verkwisting. Een aggnebbisj land schiet niks op met een nationale luchtvaartmaatschappij die om de haverklap op de fles gaat. Laat het prestige maar varen, efficiënte en winstgevende buitenlandse maatschappijen zullen heus wel in de vraag voorzien.

    • Johan zegt

      Provinciestad? Suriname heeft meer dan 600k inwoners. Er is geen provinciestad die dat heeft. Bovendien wonen er in Nederland ook meer dan een half miljoen Surinamers, dus daarmee worden twee “provinciesteden” bediend. Meestal zijn deze vluchten ook nog eens volgeboekt, dus waarom zou SLM niet mogen bestaan? Wanneer alleen KLM op deze route vliegt, zal het voor veel mensen onbetaalbaar zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *