Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Nu Schiphol bijna aan het verzuipen is, hebben veel belangenroepen gesprekken met elkaar. Het past gewoonweg niet meer. Als oplossing daarop zou een deel van de vluchten per 2019 naar Lelystad Airport moeten vertrekken. Echter is daar ook nog niet veel animo voor. 60 bewonersgroepen uit de omgeving Schiphol komen dan ook met een ander idee om doorgroei mogelijk te maken.
Huidige status
Deze bewonersgroepen schreven onlangs in een brief naar Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wat hun plan is. Het uitbreiden van Schiphol op de plek waar het nu ligt, kan gewoon niet meer en Lelystad Airport gaat de vraag naar capaciteit in de toekomst ook niet oplossen, aldus deze bewonersgroepen. Er moet dus snel onderzoek worden gestart naar andere mogelijkheden van groei voor Schiphol.
Het plan
In het onderzoek, dat de 60 bewonersgroepen graag willen, vragen ze Minister Van Nieuwenhuizen om onder andere te kijken naar mogelijkheden om meer luchthavencapaciteit te verkrijgen. Men is bang dat als er niets gebeurt het grote gevolgen zal hebben voor de omgeving. Denk hierbij aan het afschaffen van milieuregels, afbreken van woonwijken en het maximale concentreren van geluidshinder.
Daarom kwam in november 2017 de bewonersgroep al met het plan om Schiphol naar zee te verplaatsen. Destijds gaf Minister Van Nieuwenhuizen al aan dat dit geen ‘realistisch plan’ was.
Toch schrijft deze zelfde bewonersgroep in het plan “Vlucht naar Voren” dat gisteren, 23 januari werd aangeboden aan de voorzitter van de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat, over Schiphol in zee. Volgens de opstellers van het rapport zou het verplaatsen naar zee best mogelijk zijn en een prachtig plan zijn dat ons land sterker en leefbaarder maakt. Het zou dan weer een project worden van omvang net als de Afsluitdijk en de Deltawerken bijvoorbeeld.
Bij het verplaatsen van Schiphol naar zee moet wel rekening gehouden worden met een aantal zaken om het haalbaar te maken. Te denken aan een buitenhaven voor Amsterdam, opwekking van groene energie en terreinen voor bedrijfsgebouwen en woningbouw. Uiteindelijk zouden dan 1 of meerdere banen op het huidige Schiphol gesloten kunnen worden. Hier kan dan weer woningbouw plaatsvinden.
Twijfel plan
Het rapport van de bewonersgroep is nog niet officieel overhandigt, maar er is toch al twijfel bij verschillende partijen. D66 vindt het een interessant plan, maar bijvoorbeeld VVD en GroenLinks vinden het niet haalbaar. Ook vanuit de TU Delft komen geluiden met de vraag of het gehele plan wel haalbaar is, “er zitten veel haken en ogen aan”, aldus Joris Melkert (docent Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft).
Hoe sta jij er tegenover, uitbreiding op bestaande plek? Of moet men een nieuwe plek zoeken?
Geef een reactie