Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Nog even en je hoeft niet meer uren van te voren aanwezig te zijn voor je vlucht op Schiphol. Begin 2017 zal Schiphol starten met een proef om passagiers door middel van gezichtsherkenning sneller te controleren, dat vertelt innovatiemanager Christiaan Hen in een interview aan de Telegraaf.
Noodzakelijke maatregelen
Het identificeren van personen via beveiligde apps zal de komende jaren steeds belangrijker gaan worden. Het is de bedoeling dat reizigers sneller langs de incheckbalies en paspoortcontroles geleid kunnen worden, vertelt Hen. De poortjes zullen standaard open blijven, tenzij “er iets niet in orde is”. In dat geval zullen de poortjes sluiten zodat het personeel een extra check kan uitvoeren en eventuele verdachte individuen eruit kunnen worden gepikt. Met oog op de constante groei van Schiphol en het toenemende aantal reizigers zullen maatregelen noodzakelijk zijn om opstoppingen en lange rijen te voorkomen. Het eerste helft van dit jaar groeide het aantal passagiers alleen al met 10 procent.
De gezichtsscanners zullen bij twee gates op de F-pier staan. Hier kunnen reizigers die al eerder hun gelaatstrekken hebben laten registreren in het bijbehorende systeem doorlopen zónder hun instapkaart of paspoort te laten zien. “We experimenteren met de zogeheten ‘biometrische flow’ die is gekoppeld aan paspoort en instapkaart. De doorstroming kan zo sterk worden opgeschroefd”, legt Hen uit. De paspoortinformatie kan thuis al via een beveiligde ID-app worden ingelezen. “Wie thuis al heeft ingecheckt en zonder bagage reist, kan op de luchthaven dan meteen doorlopen.”
“De beste digitale luchthaven”
Het systeem is in mei 2015 ook al ingezet op Aruba, genaamd ‘Happy Flow’. De resultaten van deze proef worden op dit moment nog in kaart gebracht. Met de proef in Nederland hoopt Hen dat Schiphol in 2018 de beste digitale luchthaven ter wereld wordt. De komende vier jaar zullen er verschillende proeven worden gedaan om het reizen aangenamer te maken. Ook financiert de Europese Unie onderzoeken voor de TU Delft om de wachttijd van de passagiers met één uur te verkorten. De eerste voorstellen worden op Schiphol en Hamburg beproefd.
FlyingIvo zegt
Ik ben benieuwd! Welkom trouwens als blogger bij Insideflyer!
Susan Poeder zegt
Dankjewel 🙂
Ready2board zegt
Dan hebben we straks Privium ook niet meer nodig op Schiphol?