Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Met een investeringsplan van 6 miljard euro wil luchthaven Schiphol de komende jaren de infrastructuur aanzienlijk verbeteren. De grootste luchthaven van Nederland verwerkte ook vorige maand weer meer passagiers.
Schiphol komt met investeringsplan van 6 miljard euro
In het halfjaarsbericht stelt topman Pieter van Oord dat een goede infrastructuur van fundamenteel belang is om een goede dienstverlening te kunnen behouden. Volgens hem is de huidige infrastructuur op Schiphol verreweg van voldoende. “De status van de huidige infrastructuur is momenteel niet wat we op een Nederlandse kwaliteitsluchthaven willen bieden”, legt hij uit. Zeker nu het aantal passagiers maar blijft stijgen is het volgens hem van groot belang dat o.a. klimaatinstallaties, roltrappen en vliegtuigopstelplaatsen goed onderhouden worden. Bovendien zijn belangrijke delen van de luchthaven zoals de C-pier en de bagagekelder volgens hem aan renovatie toe.
Vorig jaar kondigde Schiphol investeringen aan van 3 miljard euro tot 2027. Deze zijn nu inmiddels dus opgelopen tot 6 miljard euro.
Financiële prestaties nog niet naar tevredenheid
Volgens financieel directeur Robert Carsouw zijn de financiële resultaten de afgelopen jaren wel verbeterd. Echter zijn deze volgens hem nog niet naar tevredenheid. “De investeringen zijn ook nodig om Schiphol financieel gezond te houden”, legt hij uit.
Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Marco
Van Gooiland zegt
“In het halfjaarsbericht stelt topman Pieter van Oord dat een goede infrastructuur van fundamenteel belang is om een goede dienstverlening te kunnen behouden.”
Dat hadden ze jaren geleden al kunnen bedenken. In plaats van de handen mouwen te steken en de zaak aan te pakken tijdens de pandemie, toen er nauwelijks passagiers waren, hebben ze al die tijd op hun achterste gezeten, om daarna gelijk de havengelden met een schrikbarende percentage te verhogen. Desondanks is het op de luchthaven nog steeds een zooitje en een bende. Net als voor de pandemie trouwens. De veiligheidscontrole blijft schandalig slecht, en als je airside rondloopt moet je vooral niet naar het plafond kijken, dan waan je je in een voormalige Sovjet staalfabriek in Irkutsk of Novosibirsk. Een ook gelijkvloers is het allemaal sleets en verlept. Op ieder moment werkt de helft van de roltrappen en rolbanden niet, enz. enz.
Ik ben beslist geen voorstander van die krimp waar de milieu-extremisten dag en nacht van dromen, maar moet wel toegeven dat ik het als reiziger toch echt heel prettig zou vinden als het aantal passagiers per jaar ±20 miljoen lager zou zijn. Dat zou wat hoognodige verlichting brengen.