Review: Transavia Economy Class | Casablanca naar Amsterdam Boeing 73711 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Stralende zon, heerlijk eten, prachtige cultuur: we zijn in Marokko. We hebben een aantal mooie dagen beleefd in zowel Marrakesh als Casablanca. Echter zit de tijd erop en mogen we weer naar Nederland afreizen. In deze review beschrijven we onze reiservaring met Transavia vanuit Casablanca naar Amsterdam in de Boeing 737. 

Trip in Marokko 

We mogen weer een stap zetten in het continent Afrika. We bezoeken voor ongeveer één week het prachtige Marokko. Het lijkt zo ver, maar is toch zo dichtbij. Vanuit Amsterdam reizen we eerst naar Marrakesh. We bezoeken hier de prachtige medina en ondernemen ook een woestijntour.
Het zijn schitterende ervaringen, waarna we uiteindelijk per trein van Marrakesh naar Casablanca afreizen.

Review: Transavia Economy Class | Casablanca naar Amsterdam Boeing 737

In Casablanca blijven we relatief kort, namelijk één dag. We ervaren hoe anders deze stad is ten opzichte van Marrakesh. Het is ook heerlijk aan de Atlantische kust.

Hassan II Moskee

We verblijven in het nette maar vrije simpele ibis Casa Voyageurs dat tegenover het gelijknamige station te vinden is. Een review van ons verblijf in het ibis Casa Voyageurs lees je hier. Na dit verblijf is het dan echt tijd om naar Nederland terug te reizen.

Review: Transavia Economy Class | Casablanca naar Amsterdam Boeing 737

Met Transavia in Economy Class van Casablanca naar Amsterdam Schiphol

We reizen met een groep van Nederland naar Marokko. Omdat we in verschillende tariefklasse tickets hebben geboekt, variëren de prijzen per ticket. Ten tijden van boeking was handbagage nog gratis inbegrepen bij Transavia (een handbagage trolley). We hoefden dus maar één stuk ruimbagage aan te schaffen en in te checken. De volgende tarieven voor een retour reis zijn dan ook geboekt:

  • €169 retour Amsterdam Marrakesh – Casablanca Amsterdam incl. handbagage.
  • €179 retour Amsterdam Marrakesh – Casablanca Amsterdam incl. handbagage.
  • €278 retour Amsterdam Marrakesh – Casablanca Amsterdam incl. handbagage en Plus Tarief (ruimbagage 20kg + 10kg, stoelselectie en 500 Flying Blue Miles & 10XP.

Tegenwoordig is een trolley niet meer kosteloos inbegrepen in de prijs. Prijzen starten vanaf €10 per enkele reis. 

Aanvang van de reis

Bij het station in Casablanca pakken we de trein naar het vliegveld. Prima geregeld, maar haal op tijd je kaartje en niet net voor vertrek. Er staan soms lange rijen en daardoor mis je zo maar je trein. De trein arriveert wel wat later dan gepland, maar we zijn nog ruim op tijd. Op de luchthaven is er bij het station een veiligheidscontrole. Dat neemt zo’n 30 minuten in beslag aangezien we ongeveer achteraan staan. Houd rekening met deze tijd op de luchthaven.  

Review: Transavia Economy Class | Casablanca naar Amsterdam Boeing 737

Na de controle ga je met de roltrap naar boven. Boven aangekomen ga je naar links en pak je wederom de roltrap naar een etage hoger. Wandel naar terminal 2. Gelijk bij binnenkomst in terminal 2 tref je aan de rechterzijde check-in balies 1, 2 en 3. Hier moeten we vandaag inchecken voor onze vlucht naar Amsterdam Schiphol.

Review: Transavia Economy Class | Casablanca naar Amsterdam Boeing 737

Handbagage trolleys zouden we mee de cabine in mogen nemen, maar de medewerkers achter de balie geven aan dat dit niet meer kan en de capaciteit bereikt is. We nemen dus het hoogstnoodzakelijke uit de trolleys en checken deze in. Binnen 10 minuten is alles ingecheckt en met de instapkaart in de hand en enkel een rugzakje wandelen we naar de veiligheidscontrole. 

Er is hier eerst een medewerker die een aankoopcontrole uitvoert. Hierna kun je naar de veiligheidscontrole van je bagage. Dit alles verloopt vrij langzaam, zeker ook de paspoortcontrole die hierna volgt. 

Eenmaal alles gepasseerd, gaat iedereen zijn eigen weg. Er zijn verschillende winkeltjes en horeca waar je kunt wachten op je vlucht. Bij de gate zijn wat stoeltjes. Het is verder een saaie terminal. Zelf maak ik gebruik van de Pearl Lounge Casablanca alvorens bij Transavia in te stappen op weg naar Amsterdam, waar je hier een review over kunt lezen.

Boarding HV5750 in Casablanca

Nog voordat we in Casablanca in de trein naar de luchthaven stappen, ontvangen we een sms en een e-mail met de mededeling dat onze vlucht vertraagd is, bijna een uur. We besluiten toch dezelfde tijd te vertrekken naar de luchthaven. Achteraf een goede keuze, omdat alles op de luchthaven best lang duurt. 

De nieuwe vertrektijd is 14.25u, maar ook dat halen we niet. Pas rond die koers gaan we boarden. Heel soepel verloopt de boardingprocedure overigens niet. Er zijn geen duidelijke aankondigingen, evenals de juiste borden die ontbreken. 

Review: Transavia Economy Class | Casablanca naar Amsterdam Boeing 737

We stappen in een bus die ons naar het Transavia toestel op de luchthaven van Casablanca brengt. Afhankelijk van je zitplaats stap je voor- of achter het vliegtuig in. Het personeel verwelkomd ons vriendelijk en we wandelen naar onze stoel. 

Review: Transavia Economy Class | Casablanca naar Amsterdam Boeing 737

Transavia Economy Class Cabine

De Economy Class cabine die we beschrijven in deze review over de Transavia vlucht tussen Casablanca en Amsterdam Airport Schiphol bestaat uit 32 rijen. In elke rij staan 6 stoelen, met in totaal dus 189 stoelen deze Boeing 737-800.

Review: Transavia Economy Class | Casablanca naar Amsterdam Boeing 737

In principe heeft elke stoel dezelfde specificaties: 17” breed, een pitch van 29-30”.  Bij de nooduitgang en rij 1 is de beenruimte groter.

Review: Transavia Economy Class | Casablanca naar Amsterdam Boeing 737

De Transavia groene kleur komt overal in de stoelen terug. De stoelen zitten op zich prima, al is de beenruimte wel beperkt. Zolang je je handbagage in de bagagebakken kunt doen, kun je je benen onder de stoel voor je prima kwijt. Ook is er een kleine recline bij de stoelen aanwezig.

Helemaal schoon rondom de stoel was het helaas niet. Enkele reizigers voorafgaand aan deze reis hadden wat kauwgom op verschillende locaties achtergelaten. Dit heeft de schoonmaak ook niet opgeruimd, vrij smerig!

Review: Transavia Economy Class | Casablanca naar Amsterdam Boeing 737

In de stoelzak zit een veiligheidskaart, menukaart en een afvalzakje.
Voor- en achter in de cabine zijn toiletten te vinden. Verder weinig bijzonder ten opzichte van een andere maatschappij. 

Boven je is lampje en koele luchttoevoer voor persoonlijk gebruik aanwezig. 

Review: Transavia Economy Class | Casablanca naar Amsterdam Boeing 737

Comfort en service in de Transavia Economy Class

In deze review gaan we ook kort in op het comfort en de service op deze Transavia vlucht van Casablanca naar Amsterdam. Wat betreft het comfort. De vlucht duurt normaal gesproken iets minder dan 3,5 uur. Deze keer 3 uur en 10 minuten. De cabine heeft overal dezelfde indeling, behalve bij de 1e rij en de nooduitgang. Hier heb je meer beenruimte, bij de nooduitgang echter geen recline.  

Zelf zat ik in rij 24 bij het raam. Zelf vind ik dit een fijne plek aan de raamzijde, omdat je dan tegen de wand kunt leunen. Voor de duur van deze vlucht heb ik geen probleem ondervonden qua beenruimte, al is meer beenruimte natuurlijk altijd welkom. Ik vind het wel jammer dat bij de stoelen van Transavia er geen beweegbare hoofdsteun aanwezig is.

Wat betreft de service. Op de menukaart in de stoelzak staan allerlei gerechten, menudeals en drankjes. Je kunt deze bestellen tijdens de vlucht. Aangezien ik zelf voor wat eten had gezorgd was dit niet nodig, maar kocht ik enkel een grote kop koffie voor €4,-. Niet super voordelig, maar het smaakte prima. De menukaart kun je voorafgaand aan je vlucht overigens via deze website al bekijken

Na de serviceronde kwam het cabinepersoneel nog langs met artikelen uit de onboard-shop. 

Au revoir Le Maroc

Op verschillende momenten gedurende de vlucht ruimt het cabinepersoneel de restanten van de serviceronde op. Net voor landing maakt het personeel de cabine in gereedheid en verdwijnen ze voor- of achter in het vliegtuig. Het personeel was over het algemeen vriendelijk, maar sommige wel wat kortaf.

Wil je een idee krijgen van de binnenkant van het vliegtuig, check dan deze review met Transavia tussen Praag en Amsterdam.

Foto’s review Transavia Casablanca naar Amsterdam: InsideFlyer – Marco

Overzicht

Publicatie Datum

7 July 2024

Voordelen

- Prima stoel voor een vlucht van 3,5 uur
- Over het algemeen vriendelijke bemanning

Nadelen

- Boarding verloopt onduidelijk en rommelig
- Her en der is de omgeving van de stoel niet helemaal schoon
- Geen persoonlijk IFE of WiFi aanwezig

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

De vlucht van Casablanca naar Amsterdam met Transavia was prima. Het personeel was vriendelijk al soms wat kortaf. De cabine is prima, maar helaas deze keer niet helemaal zuiver. Voor een uurtje of 3,5 is de stoel te doen, zeker ook gezien de beperkte beenruimte. Toen ik deze reis maakte was een trolley nog kosteloos inbegrepen, maar vanaf heden moet je hier los voor betalen. Dit maakt het reizen met Transavia een stuk kostbaarder. Het is dus de moeite waard goed te kijken of bijvoorbeeld Air France of andere maatschappij niet voordeliger of net zo duur is. Een snack, drinken en handbagage is dan (vaak) inbegrepen in de prijs. Moet je dit los bijkopen dan lopen de kosten bij Transavia dus ook flink op. Natuurlijk maakt een overstap met bijvoorbeeld Air France of andere maatschappij je reis wel een stukje langer. Ondanks de vertraging en de niet schone stoel, heb ik een prima vlucht gehad.

11 min leestijd">
3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *