Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Alhoewel ik redelijk wat vluchten op mijn naam heb staan vloog ik nooit eerder met Singapore Airlines. Waarschijnlijk komt dat door mijn SkyTeam Elite Plus status die mij normaliter bij de SkyTeam airlines brengt. Toch besloot ik tijdens mijn reis afgelopen zomer Singapore Airlines eens uit te proberen. Voor een mooie prijs vloog ik met Singapore Airlines Premium Economy tussen Bangkok en Singapore in de nieuwe Airbus A350-900, in deze review lees je alles over mijn ervaringen.
Boeking
Zoals gezegd orienteer ik me normaliter vaak op de SkyTeam airlines. De reden hiervoor is mijn Flying Blue Platinum status die mij onder meer SkyPriority en loungetoegang geeft bij alle SkyTeam partners. Het viel me ten tijde van boeking echter op dat er nog relatief weinig SkyTeam vluchten beschikbaar waren. En de vluchten die ik kon wel kon boeken waren redelijk aan de prijs. Ik ging dus kijken naar alternatieven en kwam uiteindelijk uit op Singapore Airlines. De vermaarde Star Alliance airline stond al wel op mijn lijstje, maar het was er nooit van gekomen. En toen ik zag dat Singapore Airlines op deze route de Airbus A350-900 inzet met gunstige geprijsde Economy en Premium Economy tickets was ik verkocht.
De boeking deed ik direct bij Singapore Airlines zelf met mijn American Express kaart. Ik heb me uiteraard ook gelijk aangemeld voor KrisFlyer, het frequent flyers programma van SIA. Het ticket brengt me van Bangkok naar Singapore en twee weken later weer terug. Ik boekte overigens Economy, maar kon een Premium Economy stoel selecteren tegen bijbetaling van € 75. De service is wel hetzelfde als in Economy. Voor de boeking betaalde ik in totaal omgerekend zo’n € 600 voor twee personen. Eerder deze reis vloog ik al met KLM in Economy naar Parijs en met Air France in Premium Economy naar Bangkok. Meer daarover lees en bekijk je hier.
Op ons YouTube-kanaal vind je hier een video-impressie van de review van mijn ervaring met Premium Economy van Singapore Airlines in de Airbus A350-900 van Bangkok naar Singapore. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Check-in Bangkok
Na een heerlijk verblijf in Bangkok van een paar dagen neem ik de Bangkok Airport Rail Link naar de luchthaven Bangkok Suvarnabhumi Airport (BKK). De trein rijdt elke 10 minuten tussen 6.00 uur en middernacht. En elke 15 minuten in het weekend. Ik betaalde hiervoor 45 Thaise baht per persoon, omgerekend ongeveer € 1,25. Het ideale van deze Airport Rail Link is dat je vlakbij het terminal gebouw aankomt. Je wandelt zo met je bagage de luchthaven binnen.
In de vertrekhal staat duidelijk aangegeven waar de check-in balies van Singapore Airlines te vinden zijn. Ik meld mij bij check-in K. Hier gebruik ik de reguliere ‘Online check-in’ counter voor Economy Class. Er is namelijk geen aparte Premium Economy check-in balie. Gelukkig is er geen lange rij en ben ik zo aan de beurt. Het valt me op dat de ground crew erg vriendelijk is en goed op de hoogte van alle op dat moment geldende inreisregels. Naast de reguliere Economy Class check-in balies zijn er wel aparte counters voor Business Class en First Class passagiers. Daarnaast is er een aparte balie voor KrisFlyer Elite Gold (Star Alliance Gold) deelnemers.
Premium Economy passagiers bij Singapore Airlines mogen twee stuks ruimbagage inchecken van 23 kg. Omdat ik op een Economy ticket reisde met een ‘upgrade’ naar een Premium Economy stoel bleef mijn bagagetoelage op een stuk ruimbagage van 25 kg staan. KrisFlyer Elite Gold (Star Alliance Gold) leden mogen altijd een extra stuk ruimbagage meenemen. Maar dat was voor mij niet van toepassing omdat ik geen status heb bij Star Alliance. In de cabine mag een stuk handbagage van maximaal 7 kg mee. Hier werd overigens niet op het gewicht van de handbagage gecontroleerd.
Nadat ik mijn bagage heb afgegeven krijg ik mijn tickets uitgereikt. Ik kan door naar de security en paspoortcontrole in de Internationale Vertrekhal 2. Voordat ik naar de security controle kan is er nog een check van de tickets. Zowel de security als de paspoortcontrole verlopen voorspoedig en voordat ik het weet sta ik alweer airside. De grote drukte en personeelsproblemen zoals we in Europa ervaren lijken hier ver weg.
Boarding en lounge
Mijn Singapore Airlines vlucht naar Singapore (SQ709) vertrekt vanaf gate D2, dat is nog wel een stukje wandelen. Maar ik ben gelukkig ruim op tijd. Het toestel komt met een kleine vertraging aan, dus ik heb zelfs nog wat extra tijd om rond te kijken op de luchthaven.
Singapore Airlines heeft zelf geen lounge op de luchthaven van Bangkok. Hiervoor werkt de airline samen met Thai Airways en Turkish Airlines. Business Class passagiers, PPS Club en KrisFlyer Elite Gold members die op een SQ ticket vliegen kunnen dan ook gebruikmaken van de twee genoemde lounges. De lounge van Thai Airways is op de D pier gevestigd tegenover gate D4, maar heeft ook een locatie op de E pier bij gate E1. De openingstijden zijn van 5.00 uur in de ochtend tot 1.00 uur na middernacht. De Turkish Airlines lounge vind je op de D pier vlakbij gate D8. De lounge gaat pas om 11.00 uur open en is ook tot 1.00 uur na middernacht bereikbaar. Premium Economy passagiers bij Singapore Airlines hebben helaas geen toegang tot de lounge.
Het is iets na de beoogde boarding time als het instappen begint. Ik moet zeggen dat Singapore Airlines dit weer netjes aanpakt. De zones worden netjes allemaal afgegaan (en gecontroleerd). Op zich een heel efficiënt instapproces. Daar kunnen sommige maatschappijen nog wat van leren. Wat me ook opvalt is de grootte van de gate. Boven laat je je ticket controleren en vervolgens kom je bij een grote wachtruimte uit. Met deze ruimte zijn de jet bridges ook verbonden.
Singapore Airlines Premium Economy cabine en stoel
Premium Economy passagiers hebben samen met Business Class een aparte ingang tot de voorzijde van het toestel. Dit maakt het boarden een stuk efficiënter. Via de Business Class cabine wandel ik dan ook zo naar het aparte Premium Economy gedeelte. Zoals bij veel airlines is de Premium Economy van Singapore Airlines in een 2-4-2 configuratie opgesteld van drie rijen. Dit is dus vergelijkbaar met Air France in 777. De grijze met leer beklede stoel en oranje hoofdkussen heeft een nette uitstraling. Naast het aparte hoofdkussen is er voorzien in een in plastic verpakte fleecedeken.
De stoel zelf heeft ruime vaste armleuningen, waarbij in het middenstuk ook ruimte is gemaakt om een kopje of beker neer te zetten. De hoofdsteun is groot in verrijking met andere PE cabines die ik heb gezien. Toch is de hoofdsteun ook op vier manieren in te stellen. Verder is er ook een een individueel verstelbaar leeslampje. In tegenstelling tot Economy krijg je in Premium Economy een nette noise-cancelling hoofdtelefoon te leen. Deze is in de stoelzak geplaatst in een speciale hoes. Verder is de stoelzak netjes afgewerkt met de kleuren van SIA. Naast de safety information card vind je hier nog een papieren afvalzakje en het KrisFlyer magazine. Onder de stoelzak is een voetensteun geplaatst voor extra comfort.
Het inflight entertainment systeem is op dit toestel van de nieuwste generatie. Het 13,3 inch touchscreen is helder en scherp. Samen met de noise-cancelling hoofdtelefoon zorgt dat voor een goede ervaring, mede door de grote selectie van films, series en muziek die beschikbaar is. Rechts van het scherm is een haakje voor bijvoorbeeld je jas of vest geplaatst. Links naast het scherm is voorzien in een USB-poort om je mobiele telefoon of tablet op te laten.
Het tafeltje is gemakkelijk op en in te klappen en biedt voldoende ruimte om wat werk te doen of een maaltijd te nuttigen, maar is niet overdreven groot. Wat wel scheelt is de aparte standaard voor een glas drinken in de middensteun. Qua opbergruimte is er naast de stoelzak een dubbel opbergvak tussen de twee stoelen voor je. Beide passagiers kunnen dus wat kleine spulletjes opbergen.
Comfort Premium Economy
Het comfort in de Singapore Airlines Premium Economy is erg goed te noemen. De stoel is van goede kwaliteit en is goed in te stellen. Je kunt middels twee knoppen in de linker armleuning de stoel instellen. De bovenste knop is voor de rugleuning die een aardig recline kent. Met de onderste knop kun een paneel omhoog klappen ter ondersteuning van je benen. De voetensteun maakt het dan qua comfort af. De dikte van het stoel- en rugkussen draagt overigens zeker aan het comfort bij. Er zijn geen onvolkomenheden aan de stoel, wat bij mijn Air France Premium Economy vlucht helaas wel zo was. De beenruimte is overigens goed, zeker voor lange Nederlanders moet dat voldoende extra comfort bieden ten opzichte van Economy.
Omdat het een vlucht van iets meer dan 2 uur betreft heb ik niet echt geslapen, maar dit zal zeker meer comfortabel zijn dan in Economy. Qua temperatuur in de cabine heb ik niks op te merken, deze was goed. De toiletten zijn netjes en worden tijdens de vlucht ook goed schoongehouden.
Service en maaltijd
Uiteraard behandel ik ook de service en maaltijd in deze Singapore Airlines Airbus A350 review. Al bij binnenkomst merk ik dat de Singapore Airlines crew erg vriendelijk is. Er wordt echt tijd voor je genomen en je krijgt niet gevoel tot last te zijn als je een vraag stelt. Waar sommige cabin attendants bij andere airlines een sport van lijken te maken. De crew is genoeg aanwezig in de cabine, zonder de rust te verstoren. Verder werd op calls snel en adequaat gereageerd.
Bij het aan boord gaan lag zoals gezegd een kussen en fleecedeken klaar. Maar ook een noise-cancelling hoofdtelefoon. Opvallend genoeg geen flesje water. Ook werd er geen welkomstdrankje geschonken, wat in Business Class wel het geval is. Passagiers die reizen in SIA PE krijgen op deze vlucht geen amenity kit.
Als we al even in de lucht zijn start de crew met de maaltijd- en drankenservice. Deze service is op deze vlucht hetzelfde als in Economy. Het betreft een relatief korte vlucht, dus de maaltijd is iets minder uitgebreid dan op long haul routes. Toch vind ik de kwaliteit prima. Ik had een speciale vegetarische maaltijd besteld met gebakken rijst, gewokte groente en gefrituurde tofu. Daarbij kreeg ik een mango caketje als dessert geserveerd. Op het drankmenu staan de geijkte keuze als wijn en (lokaal) bier, sappen en frisdranken. Het geheel vult en smaakt goed.
Voordat ik het weet wordt de landing naar Singapore-Changi Airport alweer ingezet. Ik kijk mijn film nog even af en kort daarna klinkt ‘Cabin crew, doors may be opened’ al door de cabine. Welkom in Singapore!
Singapore Airlines KrisFlyer
In deze Singapore Airlines Airbus A350 review ga ik ook in het op het loyalty programma. KrisFlyer is het frequent flyer programma van Singapore Airlines en Scoot. Na het boeken heb ik mij als nieuw lid aangemeld. Ik had ten tijde van de vlucht dus nog geen status opgebouwd of miles verdiend. De vlucht van Bangkok naar Singapore leverde me 440 KrisFlyer miles en evenveel Elite miles op. Om te kwalificeren als Elite Silver is een minimaal saldo van 25.000 miles nodig. Ik moet dus nog wel even vliegen met SIA om deze status te bereiken.
Overigens staat Singapore Airlines op deze boekingsklasse (Q) geen betaalde of mile upgrades toe. Aangezien ik geen status heb bij KrisFlyer kon ik verder ook niet van bepaalde voordelen genieten. Op deze vlucht was ook geen sprake van samenwerking met SkyTeam partners waar ik eventueel met mijn SkyTeam Elite Plus status iets aan zou hebben.
Hopelijk heb je genoten van mijn review over de Singapore Airlines Premium Economy vlucht in de Airbus A350 van Bangkok naar Singapore. Heb je ook wel eens met SIA gevlogen op de A350? Deel je ervaring in een reactie onder het artikel!
Foto’s: Christian – InsideFlyer
Bjorn zegt
Leuke review!. Fijn om te lezen