Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De reis in Australië zit er op en ik reis dan ook terug naar Singapore. Hier verblijf ik kort in het Indigo Singapore Katong. Na dit verblijf is tijd om vanuit Singapore weer naar Bangkok te reizen. Vanuit hier vertrek ik namelijk weer richting Europa. Vanuit Singapore reis ik met Singapore Airlines in de Business Class cabine van de Airbus A350-900 naar Bangkok, waarover je in deze review meer leest.
Business Class-ticket Singapore Airlines naar Bangkok
De reis die ik oorspronkelijk boekte bij Singapore Airlines was een retourticket in Economy Class tussen Bangkok en Singapore. Op InsideFlyer kun je hier een review lezen over de vlucht van Bangkok naar Singapore. Deze vlucht werd uitgevoerd door Singapore Airlines. Ik boekte een Economy Class-ticket, maar kon vooraf een stoel in Premium Economy selecteren voor een kleine meerprijs.
Voor de terugreis van Singapore naar Bangkok kocht ik ook tegen een meerprijs een upgrade naar Business Class. Graag wilde ik dit product van Singapore Airlines eens uitproberen.
Voordelen van Business Class bij Singapore Airlines
Bij dit ticket zit logischerwijs een stoel in de Business Class cabine van Singapore Airlines inbegrepen. Ook krijg je als reiziger in Business Class de mogelijkheid tot 40kg aan ruimbagage in te checken. Ben je bijvoorbeeld KrisFlyer Gold of equivalent, dan mag je nog eens 20kg extra ruimbagage inchecken. Je mag twee items handbagage tot 7kg per stuk bij je dragen.
Reis je in de Business Class van Singapore Airlines, dan kun je gebruikmaken van de Business Class SilverKris Lounge op Singapore Airport. Je mag geen gast meenemen. Meer over deze lounge lees je binnenkort op InsideFlyer. Met een Business Class ticket mag je ook als een van de eerste aan boord van het vliegtuig.
Singapore Airlines serveert tot slot op veel vluchten de Book the Cook maaltijden. Deze maaltijden zijn speciaal samengesteld en enkele maaltijden zelfs door het International Culinary Panel van Singapore Airlines. De maaltijden kunnen geserveerd worden in Premium Economy, Business Class, Suites en First Class. Meer over Book the Cook maaltijden lees je hier.
Van deze Business Class review in de Singapore Airlines Airbus A350-900 naar Bangkok maakten we ook een video die je een nog beter beeld geeft van het product dat de Singaporese maatschappij aanbiedt. Deze kun je terugkijken op ons YouTube-kanaal. Vergeet je niet te abonneren?!
Bagage afgifte en paspoortcontrole
Na een redelijk kort verblijf in Singapore, is het tijd door te reizen naar Bangkok. In Singapore verbleef ik in het recentelijk heropende Indigo Singapore Katong. Een prachtig verblijf op een mooie en rustige plek in Singapore.
Vanuit het hotel neem ik de taxi naar de luchthaven. Deze zet mij voor de deur af, waarna ik gelijk door kan wandelen naar de check-in.
Er zijn verschillende rijen voor reizigers in verschillende cabines of met een frequent flyerstatus. Zelf maak ik gebruik van de Business Class rij, al had ik om het even elke andere rij kunnen gebruiken. Er was namelijk niemand toen ik arriveerde. De bagage afgifte verliep dan ook erg snel en voor ik het wist was de bagage weg en had ik mijn boardingpas in de hand.
Singapore Changi Airport is een van mijn favoriete vliegvelden. Dit heeft er onder andere mee te maken dan na de bagage-afgifte je gelijk door kan lopen naar de paspoortcontrole. De security is pas bij de gate en er staan dan ook geen hordes mensen voor je neus die op een andere vlucht zitten, maar wel langs dezelfde security moeten. Paspoortcontrole is bijna volledig geautomatiseerd waardoor het soepel verloopt. Het is tijd om naar de SilverKris Lounge te gaan, alvorens naar mijn gate te gaan.
Boarding
De medewerker in de SilverKris lounge had mij gezegd dat het niet zo ver naar de gate was, maar niets is minder waar. Bij aankomst is boarding al een soort van begonnen. Het start hier namelijk met de doorgang bij de security. Omdat ik een Business Class ticket heb kan ik versneld langs de security.
Na security is het nog even wachten tot we mogen instappen in het vliegtuig. Als een van de eerste kan ik aan boord van de Singapore Airlines Airbus A350-900 in Business Class. Deze cabine is aan de voorzijde van het vliegtuig gesitueerd. In dit toestel is geen First Class of Premium Economy aanwezig, wat overigens wel in andere toestellen van het type A350 het geval kan zijn.
Singapore Airlines Business Class cabine
In de review over de regionale Business Class in de A350 van Singapore naar Bangkok gaan we dieper in op de cabine en stoel. Het vliegtuig van Singapore Airlines beschikt over 40 stoelen in Business Class en 263 stoelen in Economy Class. De stoelen in Business Class staan verdeeld over 10 rijen in een 1-2-1 opstelling waarbij elke stoel directe toegang heeft tot het gangpad. Dit is erg prettig, want zo hoef je niet over een andere reiziger heen te stappen als je bijvoorbeeld naar het toilet wilt. Je ziet dat steeds meer luchtvaartmaatschappijen overstappen op deze opstelling in Business Class.
Deze variant van de A350-900 van Singapore Airlines wordt op kortere routes ingezet. Deze Business Class cabine bestaat uit twee delen met daar tussenin een twee toiletten aanwezig. Helemaal voorin de cabine is de keuken.
Singapore Airlines Business Class stoel
Om en om hebben de stoelen links of rechts een soort plateau waarop je bijvoorbeeld een glas drinken kunt zetten. Zelf heb ik de voorkeur dat dit plateau niet aan de raamkant is, zodat ik voldoende ruimte heb om naar buiten te kijken. Daarom koos ik voor stoel 20A.
Boven het plateau is een kastje aanwezig. In dit kastje vind je onder andere de koptelefoon en de menukaart. De koptelefoon sluit het geluid uit de omgeving in het geheel af. Er zijn kapjes aanwezig om over de koptelefoon heen te doen voor extra hygiëne.
In het kastje zit ook een uitschuifbaar spiegeltje. Een leuke toevoeging maar wat mij betreft iets wat te dichtbij.
Verder vind je in het kastje oplaadmogelijkheden met een stekker en usb. Het kastje is te sluiten middels een schuifdeurtje. Wat ik onhandig vind is dat tijdens opstijgen en landen het kastje niet open mag staan. Je kunt op dat moment dus geen device opladen, omdat anders het schuifdeurtje niet dicht kan.
Een lampje vind je aan de onderkant van de bagagebakken, maar ook in de privacykap van je stoel. Deze zijn te bedienen met het bedieningspaneel onder het plateau. Onder het bedieningspaneel vind je ook een afstandsbediening die uitneembaar is. Hiermee kun je het Inflight Entertainment Systeem (IFE) bedienen. Het IFE met afstandsbediening werkt fijn en vlot, maar later meer daarover.
In de stoelzak voor je is een veiligheidskaart en misselijkheidszakje te vinden.
Comfort van de stoel
Bij aankomst ligt er voor iedere reiziger een comfortabel kussen en deken klaar. Aangezien het een dagvlucht is maak ik geen gebruik van het deken. Het kussen vind ik wel prettig om te gebruiken.
Reizigers in de Business Class cabine moeten bij het opstijgen en dalen gebruikmaken van een driepuntsgordel. Gedurende de vlucht kun je een deel losmaken waardoor je alleen nog rond je middel vastzit. Dit is bijvoorbeeld noodzakelijk tijdens turbulentie.
Voor alleenreizende klanten is deze cabine erg prettig. Door het privacyschild is het onmogelijk om vanuit je stoel de andere reizigers te zien. Hierdoor biedt Singapore Airlines voldoende privacy aan haar klanten.
De stoel kan ook helemaal vlak worden ingesteld, waardoor er een bed ontstaat. Het bed ligt comfortabel en ik kan me voorstellen dat dit voor een langere vlucht erg prettig is.
Enige is dat bij stoel 20A, maar ook alle andere stoelen die geen bulkhead stoelen zijn, het voeteneinde wel smal is.
Entertainment en het tafeltje
Reizigers in Business Class hebben toegang tot het WiFi netwerk. Zij kunnen gratis gebruikmaken van dit netwerk voor 2 uur en/of 100MB. Het is gemakkelijk om verbinding te maken met het WiFi-netwerk van Singapore Airlines. Je kunt bijvoorbeeld inloggen met je KrisFlyer nummer of je e-mailadres. Het is positief voor reizigers in deze cabine dat zij op deze manier gratis gebruik mogen maken van WiFi. Hierin zouden meer maatschappijen moeten volgen.
Het IFE beschikt over een 18” scherm dat scherp is en een coating heeft tegen de reflectie van het licht van buiten.
Het aanbod is groot, met zowel lokale als internationale programma’s, films en muziek. Het is ook mogelijk om nieuwe films te bekijken. Het is prettig om de afstandsbediening te gebruiken om het IFE te bedienen. Je kunt bijvoorbeeld ook een film kijken op het grote scherm en op je afstandsbediening de locatie van de vlucht.
Onder het IFE-scherm vind je een grote uitschuifbaar tafel. Deze kun je ver naar je toetrekken, waardoor je ook gemakkelijk kunt eten of werken. De tafel is ook te gebruiken als deze niet helemaal is uitgeschoven of uitgeklapt.
Service en maaltijden tijdens de vlucht
Op deze korte vlucht wordt helaas geen amenity kit gegeven aan reizigers. Echter zijn er wel enkele amenities te vinden in het toilet. Hierbij kun je denken aan een tandenborstel en scheermesjes.
Mocht je iets anders nodig hebben dan is het mogelijk om dit aan te vragen bij een cabine medewerker.
De medewerkers in de cabine zijn erg vriendelijk en willen duidelijk een prettige reis verzorgen. Tijdens de korte vlucht in de Airbus A350-900 van Singapore naar Bangkok met Singapore Airlines, wordt ook een maaltijd verzorgd. Voorafgaand aan mijn vlucht koos ik voor een Book the Cook maaltijd, namelijk Nasu Dengaku. Dit is een Japans vegetarische maaltijd. Ik vond de maaltijd op zich erg lekker, al had de aubergine iets dunner gemogen. De rijst was goed gekruid, net als de overige groentes. Het dessert, een soort cake met peer valt ook goed in de smaak.
Mijn medereiziger besluit iets van de kaart te bestellen en gaat voor de op de huid gebakken zalm met groentes. Ook dit valt goed in de smaak. Beide maaltijden zijn groot genoeg en vullen dan ook prima.
Er zijn tal van drankjes te bestellen. Zelf koos ik voor de Singapore Sling en de SilverKris Sling. Beide lekkere drankjes met een frisse smaak. Na het avondeten ga ik voor een lekker warme thee van het merk TWG.
Gedurende de gehele vlucht wordt er regelmatig gevraagd of alles nog naar wens is, wat erg prettig is.
Bij aankomst in Bangkok is het een stukje wandelen naar de paspoortcontrole. Hierna kom ik gelijk aan bij de bagagebanden waar na enkele minuten de eerste bagage op de band ligt. Ik hoef hier niet zo lang op te wachten, waarna ik naar mijn hotel in Bangkok kan: Pullman Bangkok King Power.
Naast deze review in de Business Class van Singapore Airlines naar Bangkok in de A350-900, schreven we meer vluchtreviews. We zetten een aantal reviews voor je op een rijtje:
Beeldmateriaal: InsideFlyer – Marco
Jesse zegt
Je mag tijdens opstijgen en landen ook nooit devices opladen dus eigenlijk heel logisch dat het schuifdeurtje dichtmoet tijdens deze twee momenten. 😉