Review: KLM Business Class | München – Amsterdam | Boeing 7378 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het is 9 uur ’s ochtends als ik de S-bahn (metro) neem vanuit München centrum. Reizen vanuit de Beierse hoofdstad naar het vliegveld is vrij gemakkelijk. De S1 gaat via de Westkant naar het vliegveld, en de S8 doet dit via de Oostkant. De duur van de reis hangt natuurlijk af van jouw startlocatie maar zal gemiddeld 30 a 40 minuten zijn. Ik heb zin in mijn KLM Europe Business Class ervaring in de Boeing 737.

Boeken ticket 

Voorafgaand aan de reis heb ik via mijn KLM app mijn ticket geboekt. Dit vind ik wel zo gemakkelijk met betrekking tot het kiezen van de stoel en de betaling. Ook zie je gelijk wat je voordelen zijn, indien je SkyTeam Elite of Elite Plus lid bent.  

Een aantal dagen voor vertrek bood KLM de mogelijkheid tot een upgrade aan. Ondanks de korte reis was ik toch wel nieuwsgierig. Het is alweer een tijdje geleden dat ik op een korte vlucht met KLM businessclass vloog. En het extra bedrag was bescheiden, dus waarom niet? 

Flying Blue

Aangezien ik oorspronkelijk Economy Class boekte ontving ik 5 XP voor deze vlucht. De upgrade naar Business Class resulteerde niet in extra XP. Dit was van toepassing geweest indien ik dit oorspronkelijk een Business Class tarief had geboekt. Kortom, het blijft het zelfde aantal van 5 XP voor deze vlucht, wel ontvang ik 594 extra Miles in mijn Flying Blue account.

Inchecken 

KLM vind je in terminal 1, eveneens andere luchtvaartmaatschappijen van SkyTeam en oneworld. Star Alliance, aangevoerd door Lufthansa zijn gevestigd in terminal 2. Mijn uitgang van de Sbahn blijkt bij Terminal 2 te liggen en ik moet daarom dus nog even een eindje lopen om Terminal 1 te bereiken.  

Na deze wandeling vind ik algauw de 4 check in balies van SkyTeam. Hier staan al aardig wat passagiers te wachten. Dit vanwege het feit dat er geen enkele medewerker blijkt te zijn om hen te assisteren. Aangezien ik businessclass reis kan ik gebruik maken van de SkyTeam rij en priority desk. Na een aantal minuten wachten komt de eerste medewerker aanlopen en zij begint dan ook met het inchecken van de Priority rij. Het voelt enigszins ongemakkelijk, want de reizigers in de andere rijen wachten misschien al een stuk langer, en hebben natuurlijk net zoveel recht op een vlotte incheckprocedure. Gelukkig komt er nog een medewerker aan en lijkt het erop dat spoedig alle reizigers ingecheckt zijn.  

De beambten van de security zijn wel ruimschoots aanwezig en voeren adequaat hun veiligheidsprocedure uit. Ondanks het grote aantal reizigers assisteren ze correct en met een glimlach. Dit is een van de redenen waarom de auteur graag vanaf München reist. Het is een goed gestructureerd vliegveld en de medewerkers zijn bijna altijd beleefd en vriendelijk.  

München terminal 1 & lounge 

Eenmaal door de security kom je in terminal 1. Deze heeft een bescheiden aantal faciliteiten. Welbekende taxfree producten zoals drank, parfum en zonnebrillen maar ook magazines en souvenirs. Ook catering ontbreekt niet. Wil je plaatsnemen tijdens het wachten, dan zijn er genoeg banken om even te zitten. Sommigen bieden ook stopcontacten om je telefoon of laptop aan te sluiten. 

De Air France KLM Lounge vind je een verdieping hoger. Je moet dus even traplopen (of de lift nemen) om deze te bereiken. Links van de Air France KLM Lounge vind je de Airport Lounge Europe, en deze wordt gebruikt door AirBaltic, Finnair, Vueling, Condor, Icelandair en Eurowings. Ik sla natuurlijk rechtsaf voor de Air France KLM Lounge. 

In tegenstelling tot Lufthansa is München geen hub voor SkyTeam en de bijbehorende lounge is daarom bescheiden van omvang. Ook qua design is het een lounge die zijn doel dient, maar de reiziger niet echt zal imponeren. 

De reiziger kan plaatsnemen terwijl men de wifi van het vliegveld gebruikt en bijvoorbeeld de telefoon oplaadt. De schappen voor magazines en kranten zijn leeg; het blijkt dat men wel digitaal verschillende bladen kan lezen. Het buffet biedt een degelijke een variatie aan catering waaronder snacks, broodjes (waaronder de welbekende brezeln), yoghurt en vers fruit. Natuurlijk is er de mogelijkheid om koffie en thee te nemen. Maar ook enige alcoholische dranken worden aangeboden.  

Aangezien het rond het middaguur is, heb ik nog geen behoefte aan een alcoholische verfrissing, maar een andere reiziger – wellicht op doorreis – maakt wel graag van de gelegenheid gebruik om een biertje te nemen.  

De lounge kent zo zijn drukkere momenten, maar ik kan niet zeggen dat het overvol is. (De foto’s laten zeker een lege lounge zien 😉 maar dit was net voordat een groep reizigers binnen kwam.) Aangezien ik niet lang hoef te wachten dient de lounge zijn doel: deze maakt het wachten aangenamer, terwijl ik geniet van een hapje en een drankje.  

Boarding & Stoel 

Ik loop de lounge uit, neem de trap naar beneden en zie praktisch voor me gate D11. De meeste reizigers wachten hier al en het duurt een paar minuten voordat een medewerker verschijnt. Deze neemt nog even poolshoogte bij het vliegtuig, maar opent dan de boardingprocedure. Businessclass reizigers, en reizigers met SkyTeam priority mogen als eerste aan boord. Gevolgd door de andere reizigers. 

Officieel telt de businessclass cabine 30 stoelen, met een 3-3 seating. En de middelste stoel wordt vrijgehouden. Maar dit keer is de businessclass ingekort en zijn er 12 stoelen, waarvan 8 bezet. Daarnaast zijn er ook nog een aantal rijen Economy comfort stoelen, en verder standaard Economy stoelen. 

De stoelen bieden aansluitingen voor usb kabels, en je telefoon kan zo, op een uitklapbare tray liggen terwijl deze oplaadt of wanneer je bijvoorbeeld op je telefoon een film wilt kijken. Daarnaast is er een standaard klaptafeltje en ook zijn natuurlijk de standaard veiligheidsvoorschriften en de Holland Herald in de stoelzak aanwezig. Ook een leeslampje en ventilatie zijn aanwezig.  

Het klaptafeltje voor je lunch is voor een korte vlucht prima. Wel is het zo dat de lunchbox vrij ruim is vergeleken met deze tray. Het is soms even puzzelen waar je wat plaatst. Maar dat is een luxeprobleem.  

De toiletten vind je voorin en achterin het vliegtuig. Voor de businessclass biedt deze geen extra’s. De inrichting is wat je gewend bent van KLM en dit type toestel. Positief is dat ze netjes zijn onderhouden. 

Binnen korte tijd vinden alle reizigers hun plaats en ook de bagage is snel opgeborgen. Wel komt de captain met de mededeling dat men enige vertraging van circa 20 minuten heeft. Dit is wel jammer; 20 minuten op een vlucht van iets meer dan een uur vliegen is in verhouding aanzienlijk. Aan de andere kant is het ook geen super lange vertraging en maakt men het beste ervan.  

Take off 

Na de takeoff vliegen we algauw op cruising altitude en gaat de cabin crew aan de slag. De purser komt langs en vraagt elke passagier of men zin heeft in een lunch en overhandigt de lunchbox. Deze heeft een vrolijke Delftblauwe bedrukking en bevat ook typisch Nederlandse afbeeldingen. Het is wederom een mooi voorbeeld hoe KLM de Nederlandse identiteit promoot.  

Naast de lunchbox worden er koffie, thee en andere drankjes aangeboden. De menukaart geeft zelfs cocktails aan, en dit vind ik heel genereus vanwege de korte duur van de vlucht en de tijd. Wellicht is een latere vlucht hiervoor populairder. 

Ik ben onder de indruk van de complete maaltijd die de lunchbox aanbiedt. Een warm broodje, pannekoekjes, müesli en vers fruit worden aangeboden. Samen met de drankjes komt de reiziger niets te kort is mijn impressie. Indien gewenst biedt de purser nog een nieuw drankje aan en voordat ik het weet is het alweer tijd om de landing in te zetten.  

Naast de gevarieerde lunch valt mij op dat de purser aandacht heeft voor iedere reiziger. Ze kijkt bijvoorbeeld gelijk voor een paar reizigers naar hun aansluitende vluchten. Bij anderen vertelt ze even over haar werkschema en zo zorgt ze ervoor dat elke reiziger zich gezien voelt. Ook gebruikt ze altijd de achternaam. Natuurlijk is dit een procedure, maar toch voel je je gezien door deze methode. De copiloot geeft voor de daling een update en het blijkt dat men is ingelopen op de vertraagde tijd. Het lijkt erop dat alle reizigers hun aansluitende vluchten zullen gaan halen. Dus dat is goed nieuws.  

Bagage 

We arriveren op Schiphol bij een gate met aviobrug waardoor we niet – wat vaker gebeurt – met bussen naar de terminal worden gebracht. Wel is het nog een aardige wandeling naar de bagageband, maar dat is niet zo erg. Wat wel jammer is, is de tijd dat men moet wachten op de bagage. Deze is aanzienlijk, maar we kennen allemaal de verhalen van de Europese vliegvelden en hun uitdagingen. Zelf heb ik geen vlucht gemist, hoefde ik niet uren in de rij te staan en belangrijker: na het wachten verschijnt mijn koffer. Kortom, ik heb eigenlijk niets te klagen.  

Deze zomer heb ik gebruik gemaakt van meerdere luchtvaartmaatschappijen en dit was de enige vlucht met KLM. Maar het voelde goed om weer eens met hen te vliegen. Het voelde vertrouwd, en de service aan boord gaf je het gevoel om weer ‘thuis te komen’. Los van de wachttijd voor de bagage was het dus een prima reis.  

Conclusie 

De reis was kort, maar de geboden service en afhandeling was prima. De nieuwe Boeing 737 geeft een comfortabel gevoel. De stoel zit prima en de extra faciliteiten zijn goed uitgedacht.  

Het was fijn om eens de KLM Businessclass voor een korte route te ervaren. De purser maakte indruk door haar correcte en persoonlijke houding, terwijl de catering voor de korte reis gevarieerd was. Ook de andere crewleden verwelkomen de reizigers heel hartelijk. Het voelt zo echt als ‘thuiskomen’ wanneer je aan boord gaat.   

Het vliegtuig biedt voldoende comfort voor alle reizigers en de crew assisteert adeqaat en vriendelijk, zowel in Business- als in Economy Class. Dat de bagageafhandeling langer duurde was te verwachten. Belangrijker – op dit moment – was dat de bagage aankwam.  

Afgezien van deze factor biedt KLM voor korte vluchten een prima product en prijs aan.  

Overzicht

Publicatie Datum

23 October 2022

Voordelen

- Je verdient uiteraard XP en Flying Blue Miles.
- SkyTeam biedt meerdere voordelen tijdens de reis zoals de Priority Lanes en Boarding (voordelen afhankelijk van het level van je lidmaatschap.)
- De Business Class stoelen zijn even breed als die in Economy Class. Met een 3-3 seating is het wel fijn dat de middenstoel vrij wordt gehouden.
- De catering is zeer degelijk voor deze korte vlucht.

Nadelen

Het zal voor KLM lastig zijn om op zo'n korte vlucht een groot verschil te maken met de business class.
De persoonlijke aandacht van de crew is dan zeker een sterk punt, maar de rest van het product is vrij gelijk aan die van de Economy Class.
De lounge is biedt de faciliteiten die je mag verwachten. Deze is degelijk maar ook niet meer dan dat.
KLM vliegt vanaf Terminal 1 op München Airport. De ruimte in de terminal is bescheiden. Het kan daardoor best vol raken bij de gate, voordat boarding is begonnen.

Service

Stoel

Eten en drinken

5 Value

Algemene Waardering

Conclusie

KLM biedt voor deze korte vlucht degelijke kwaliteit. De vlucht is wel kort, en daardoor is het lastig om de Business Class echt te onderscheiden van de Economy Class. De keuze voor Economy Class is daarom zeker begrijpelijk voor deze route.

8 min leestijd">
3.9

Reacties

  1. Tim82 zegt

    Een Embaer 195e2 heeft in zowel business als economy 2+2 opstelling. Dit moet wel een ander type zijn.

  2. Van Gooiland zegt

    Van dit verhaal klopt geen hout. Het vliegtuig was geen E195-E2, en er werd geen lunch geserveerd maar ontbijt. Dit betrof waarschijnlijk KL1794 met een schema vertrektijd van 11u50, en KLM serveert op alle Europa vluchten die voor het middaguur vertrekken ontbijt. Dat is natuurlijk volslagen belachelijk, maar leg ze dat maar eens uit daar in Amstelveen. Het ontbijt is overigens vrijwel oneetbaar, vooral die zogenaamde “Amerikaanse” pannekoeken, een soort combinatie van oud karton en zaagsel. Wat er na het middaguur geserveerd wordt is ook niet veel soeps, maar tenminste nog net iets minder slecht dan het ontbijt. Het is en blijft allemaal goedkope troep, KLM zou zich moeten schamen.

    De auteur weet blijbaar van toeten nog blazen. Hij weet niet in wat voor vliegtuigtype hij reist, en heeft zo weining ervaring met het KLM business class product dat hij het ontbijt aanziet voor lunch.

  3. Bert zegt

    Ook om m’n status op pijl te houden vlieg ik een paar keer per jaar Europese routes met KLM in de businessclass. De service is altijd goed, maar het eten is inderdaad meer dan matig. Ik kan geen quinoasalade meer zien en stuur deze dus tegenwoordig onaangeroerd terug. En wat betreft het “comfort” van de nieuwe BC stoel: de hardplastic stoeltjes in de Rotterdamse metro zitten beter. Wat hier voor padding op zit moet in microns meetbaar zijn.

  4. Peter zegt

    En het is geen SkyTeam lounge. Er zijn in totaal acht SkyTeam lounges, in Dubai, Heathrow, Sydney, Beijing, Hong Kong, Vancouver, Santiago, Istanbul. Maar zeker niet in München.

    In München er is een AF/KL lounge

    • Christiaan zegt

      Beste Peter,

      Dit klopt helemaal. De SkyTeam Lounges zijn op de genoemde vliegvelden.
      Het is aangepast. Dank voor de opmerkzaamheid!

    • Jack zegt

      Gisteren teruggekeerd uit ATH in KL europe-business in een gerenoveerde 737-800. Stoelcomfort: dramatisch. Catering: de inmiddels beruchte en ronduit smerige quinoa drab in een plastic bak, met dat gruwelijke stroeve houten bestek. Met als bonus: Een oneetbaar hartig pastei broodje. De cheapo wijn selectie was ook geen match! Maar: Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Vroeg om de met Beemster kaas belegde boterhammen uit de economy class en heb zo de vertraagde vlucht uitgezeten. Maar de koffie smaakte goed en de purser deed ontzettend haar best. Totaal ervaring: vreselijk! Een totale revisie van het KLM businessclass product is noodzakelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *