Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vorig maand vloog ik voor een persreis met Malaysia Airlines vanuit Londen naar Kuala Lumpur. Eerder schreven we al over de vlucht in business class op de Airbus A350. Hier kun je hier een review van lezen. Op de terugvlucht vloog ik in economy. Malaysia Airlines beschikt in totaal over zes Airbus A350-900 toestellen en deze zijn vooral te zien op long-haul routes. In dit toestel zijn drie verschillende reisklassen te vinden: economy, business class en business suite. In deze review schrijf ik over mijn vlucht in economy class van Kuala Lumpur naar Londen.
Boarding in Kuala Lumpur
Na mijn vlucht vanuit Kota Kinabalu had ik ongeveer twee uur overstaptijd op Kuala Lumpur. Aangezien ik eerst door immigratie moest en vervolgens ook nog de trein moest nemen naar de satellietterminal bleef er weinig tijd over om nog even te relaxen in de mooie Golden Lounge. Van deze lounge kun je hier trouwens een review van lezen. Later bleek dat mijn vlucht ongeveer 30 minuten vertraging had dus nam ik nog maar rustig even een wijntje. Even later was het dan echt tijd om te boarden dus begaf ik me naar de gate. Op Kuala Lumpur krijg je bij de gate altijd nog een extra veiligheidscontrole. Zorg er dus voor dat je hier altijd op tijd aanwezig bent. De wachtruimte bleek niet erg vol te zitten wat dus ook betekende dat er niet heel veel mensen in het vliegtuig zouden zitten.
Malaysia Airlines A350 economy class
Na nog even gewacht te hebben konden we dan uiteindelijk aan boord gaan. Mijn vlucht werd uitgevoerd door een Airbus A350-9000 en dit toestel beschikt over in totaal 247 zitplaatsen in economy. De opstelling is 3-3-3 wat betekent dat niet iedereen toegang heeft tot het gangpad. De stoelen hebben een paarse/blauwe tint. Op de stoelen lagen kussentje en dekentjes klaar. De stoelen zijn allemaal uitgerust met een comfortable hoofdsteun waardoor je tijdens je vlucht goed kunt slapen. De voorste stoelen bieden extra beenruimte. De volledige opstelling met plattegrond van het toestel vind je hier.
Malaysia Airlines A350 stoel
Ik had stoel 25A toegewezen gekregen. Dit is een stoel aan het raam wat betekent dat ik dus niet direct toegang had tot het gangpad. Gelukkig kwam er uiteindelijk niemand naast me zitten waardoor ik meer ruimte had. Wat direct opvalt zijn de grote ramen in de Airbus A350. Een nadeel van deze grote ramen is soms wel dat je net een stoel hebt die eigenlijk geen uitzicht biedt op een raam. Gelukkig was dit bij stoel 25A niet het geval. Op mijn stoel lag naast het dekentje en kussentje ook een koptelefoon te wachten. Het in-flight entertainmentscherm op de achterkant van de stoel voor mij zag er prima uit. Hier kon ik direct mijn telefoon in opladen. De beenruimte van de stoel vond ik goed meevallen.
Zoals ik al eerder vermeldde zat deze vlucht niet heel erg vol. Het duurde dan ook niet lang voordat de deuren sloten waarna we met toch nog wel een half uur vertraging konden vertrekken richting Londen-Heathrow. Het zou een vlucht van ongeveer 14 uur worden!
Diner
Ongeveer 45 minuten na het opstijgen werd begonnen met de maaltijdservice. Gezien het tijdstip van de dag werd er avondeten geserveerd. De crew kwam eerst langs met een drankronde waarbij ik besloot om voor een jus d’orange te gaan. Dit werd geserveerd met nootjes.
Voor de hoofdmaaltijd was er keuze uit vlees, kip en een vegetarische maaltijd. Dit werd geserveerd met een broodje met beleg en een toetje. Voor wat betreft het bestek maakt Malaysia Airlines gebruik van plastic bestek. Ik wederom voor een rood wijntje te gaan.
Ik zou de maaltijd als redelijk goed willen omschrijven. Net als in business class scoort Malaysia Airlines hier gemiddeld op. Na de maaltijd werd alles keurig afgeruimd waarna de lichten werden gedimd. Ik besloot dan maar het in-flight entertainment eens door te bladeren. Dit bleek net als in business class een groot aanbod aan films en muziek te hebben. Dit toestel beschikt trouwens over vijf toiletten in economy. Vier van deze toiletten bevinden zich in het midden van het toestel terwijl de vijfde toilet zich helemaal achteraan bevindt.
Ontbijt
Na ongeveer 8 uur te hebben geslapen werd ik wakker. Buiten was het al licht dus ik was benieuwd waar we op dat moment boven vlogen. Op het in-flight entertainmentscherm kon ik de vliegsuite volgen. We vlogen op dat moment boven de Balkan.
Ongeveer 2,5 uur voor de landing werd het ontbijt geserveerd. Ik besloot voor de Aziatische variant te gaan wat geserveerd werd met groente. Verder bestond het ontbijt uit verse vruchten, een broodje en een toetje. Voor wat betreft drinken ging ik voor een koffie met melk en een jus d’orange.
Ook voor het ontbijt was ik redelijk tevreden tijdens deze vlucht. Wat opvalt is dat het bestek bij Malaysia Airlines geen echt bestek is maar van plastic is. Dit is bijvoorbeeld bij Emirates echt bestek. Na het ontbijt viel ik nog even in slaap waarna de landing werd ingezet. Ongeveer 45 minuten later stonden we weer aan de grond op Londen-Heathrow.
Aankomst op Londen-Heathrow
Ondanks de vertraging kwamen we redelijk op tijd aan op Londen-Heathrow. Malaysia Airlines zit op dit moment nog gehuisvest in terminal 2 aangezien terminal 4 nog steeds gesloten is. Terminal 4 is inmiddels trouwens weer open. Ik verliet het toestel en nam vervolgens de transfer bus naar terminal 5 vanwaar mijn vlucht met British Airways naar Brussel zou vertrekken.
Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een persreis op uitnodiging van de Sabah Tourism Board in samenwerking met Malaysia Airlines. InsideFlyer is niet betaald voor deze reis en de mening en ervaring van de schrijver zijn onafhankelijk van Sabah Tourism Board en Malaysia Airlines – Beeldmateriaal: InsideFlyer – Goffe de Boer
Geef een reactie