Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Kortgeleden was ik met de familie een weekendje naar Porto. We waren er wel even aan toe om het Nederlandse winterweer achter ons te laten en te genieten van het Portugese zonnetje. Ik vloog met KLM Cityhopper van Schiphol naar Porto in de Embraer E195-E2. Voor deze KLM vlucht besloot ik last minute een upgrade met miles te doen naar Europe Business Class, in deze review over de Embraer E195-E2 lees je alles over mijn ervaringen.
Boeking via de KLM app
De boeking voor de KLM retourvlucht Amsterdam (AMS) – Porto (OPO) deed ik een tijd geleden via de KLM app. Omdat ik in het zuiden van Nederland woon koos ik voor een vertrek uit Antwerpen. Hier nam ik de Eurostar naar Schiphol. Op de terugweg ging ik ook weer van Schiphol naar Antwerpen met de trein. De treinritten zijn onderdeel van mijn boeking. Zie ook de onderstaande tabel voor de details.
Route | Vluchtnummer | Toestel | Reisklasse |
Antwerpen Centraal-Schiphol | KL0224 | Eurostar | Tweede klas |
Schiphol-Porto | KL1577 | Embraer E195-E2 | Europe Business Class |
Porto-Schiphol | KL1574 | Embraer E195-E2 | Economy Comfort |
Schiphol- | KL0213 | Eurostar | Tweede klas |
Voor de Economy Class vliegtickets en inbegrepen treinkaartjes was ik in totaal € 377,82 per persoon kwijt. Maar als Flying Blue Platinum deelnemer kon ik direct kosteloos een Economy Comfort stoel selecteren. Het ticket is inclusief handbagage en accessoire van maximaal 12 kg. Ook mag ik ruimbagage meenemen. De extra ruimbagage is voor mij altijd kosteloos als Platinum deelnemer.
Zoals gezegd besloot ik een last minute upgrade te doen naar Europe Business Class. Dit deed ik via de KLM app op de dag van vertrek. Hiervoor betaalde ik nog eens 15.000 miles per persoon. Het is zeker mogelijk om meer waarde uit Flying Blue miles te halen. Maar omdat ik meer dan genoeg miles heb en het een iets langere vlucht betreft koos ik ervoor alsnog te upgraden.

Weekendje Porto
We hadden al een tijd terug een lekker weekendje weg naar Zuid-Europa gepland. Een deel van de familie was al eerder naar Portugal vertrokken en bezocht ook nog Lissabon. We besloten dan ook om in Porto af te spreken voor het weekend. Portugal is in de winter een ideale bestemming als je even een paar dagen van de zon wil genieten. Het is er overigens niet extreem warm, maar wel een stuk aangenamer qua temperatuur dan Nederland.
Tijdens deze reis verbleef ik bij het Mercure Porto Aliados. Dit hotel is ideaal gelegen in het centrum van de stad. Veel bezienswaardigheden liggen op loopafstand van het hotel. Ook zijn zowel de trein als bus vlakbij. In deze uitgebreide review lees je alles over het Mercure Porto Aliados.

KLM Crown Lounge en Privium ClubLounge Depatures
Na een prima treinrit vanuit Antwerpen Centraal kom ik ruim op tijd aan op het station van Schiphol. Ik vind reizen per trein ideaal want je komt direct onder de luchthaven uit en je hoeft niet te parkeren. Kort na aankomst gaan we langs de KLM SkyPriority check-in balie voor ons vliegticket (altijd leuk om te bewaren als souvenir).
Voordat we door de security check gaan wandelen we nog even binnen bij de Privium ClubLounge Departures. Dit is de landside lounge van Privium. Het aanbod qua eten en drinken vind ik hier namelijk een stuk beter dan bij de KLM Crown Lounge 25.

Boarding
Deze review gaat over de KLM Europe Business Class op de Embraer E195-E2 en vandaag staat de PH-NXL ingepland. Het vliegtuig is nog geen 3 jaar oud, aangezien de eerste vlucht in mei 2022 werd uitgevoerd. De PH-NXL vliegt door heel Europa. Eerder maakte het toestel al vluchten naar Frankfurt, Edinburgh, Florence, Alicante en Billund.

Boarding is bij Gate B1. Na controle van het vliegticket mogen we aan boord in zone 1. De boarding in zones lijkt deze keer redelijk consequent gevolgd te worden. Na het boarden nemen we de elektrische bus naar het platform van KLM Cityhopper en gaan we aan boord via de trap.


Er is een kleine vertraging en daardoor staan we nog even stil op het platform. Als we eenmaal mogen vertrekken zet het toestel koers naar de Aalsmeerbaan (18L 36R), vanwaar we in zuidelijke richting eerst in de richting van Parijs vliegen. Daarna buigen we iets af naar het zuidwesten richting Portugal. De vlucht is hemelsbreed zo’n 1.600 kilometer en duurt 2 uur en 42 minuten.

KLM Europe Business Class cabine in de Embraer E195-E2
Deze Embraer E195-E2 van KLM biedt 132 Recaro stoelen, verdeeld over Europe Business Class, Economy Comfort en Economy. De Business Class is flexibel in te delen, maar is in feite hetzelfde als Economy Comfort. De eerste 7 rijen bieden dan ook 84 cm beenruimte. In Economy is dat 74-76 cm, met uitzondering van de stoelen bij de nooduitgang (rij 14-15). Hier is de beenruimte met 97 cm wel een stuk groter, maar mag je geen bagage onder de stoel voor je plaatsen. Alle stoelen zijn 46 cm breed.

De indeling van het toestel is 2-2, in elke reisklasse. Dit is meteen het grootste nadeel voor Europe Business Class bij KLM Cityhopper. In de Boeing 737 van KLM is er namelijk nog een vrije middenstoel, waardoor je meer ruimte en comfort hebt. Dit is in de Embraer vliegtuigen dus niet het geval.
In Europe Business Class (en Economy Comfort) zijn de stoelen voorzien van een verstelbare hoofdsteun en extra rugondersteuning. Dat is in Economy Class niet het geval. Alle stoelen hebben ook een USB-A poort voor het opladen van mobiele apparaten. Er is geen stopcontact, ook niet in Business Class. De stoelen zijn helaas niet naar achteren verstelbaar.


Deze keer had ik de stoelen in rij 1 geselecteerd. Dit zijn dus de stoelen helemaal vooraan, met als grote voordeel dat je direct kunt zitten en bij het uitstappen ook op niemand hoeft te wachten. In verband met de wand voor de stoel is het tafeltje in de armleuning verwerkt. De afmeting is prima.
Maaltijd en service aan boord
In deze review van de KLM Europe Business Class in de Embraer E195-E2 zal ik ook de maaltijd en service bespreken. Want naast meer comfort van de stoelen mag je in Business Class natuurlijk ook een betere service verwachten. Zo is er één cabin attendant (CA) die zich over de Business Class passagiers ontfermt. In Economy Class zijn dat er 2, maar daar is het aantal passagiers natuurlijk ook veel groter.
Bij binnenkomst krijgen we direct een flesje water en een verfrissingsdoekje aangeboden. De CA is erg vriendelijk en biedt gelijk een nieuw flesje aan als hij ziet dat mijn flesje leeg is. Het vertrek is iets vertraagd en we krijgen zelfs nog de gelegenheid om even in de cockpit te kijken!

Ongeveer een half uurtje na vertrek volgt de service voor het welkomstdrankje. We gaan voor de Cava van Louis de Vernier, die prima smaakt. Daarnaast krijgen we een maaltijdbox geserveerd. De doos is overigens ontworpen door Marcel Wanders. De maaltijd bestaat vandaag uit een oosterse noodlesalade met edamame bonen en teriyaki jackfruit, geserveerd met een broodje uit de oven. Als snack zijn er nog rijstzoutjes met chili en macarons als nagerecht. Ik vind de salade prima smaken!
Bij de maaltijdbox krijgen we ook een menukaart. Hierop valt te lezen welke drankjes je nog meer kunt bestellen. Frisdrank: Coca-Cola (Zero), Sprite, Ginger Ale, Royal Club Tonic, San Pellegrino bruiswater en Spa blauw. Of verse sinaasappelsap, appelsap, tomatensap of melk. Warme dranken: koffie van Douwe Egbert (ook decaf) en thee van Dammann (op de menukaart staat nog Pickwick). Naast de Cava is er ook nog keuze uit een Esploratori Pinot Grigio, F. De Fabregues Rhône blend en een rode Merlot of Tempranillo blend. Bier: Heineken (0.0). Sterke drank: Johnnie Walker Black Label, Ketel One Vodka, Damrak Gin, Bacardi White Rum, Moyet Cognac VSOP en Baileys Irish Cream.


Alle drankjes worden geserveerd in porseleinen kopjes of glaswerk. Het bestek is wel van hout, waarvan ik de reden zeker begrijp. Maar het eet gewoonweg niet zo prettig.

Na de maaltijd is er nog een koffie- en theeronde. Ik ga voor een kopje groene thee van Dammann, die ik nog een paar opnieuw in laat schenken. Omdat dit een wat langere vlucht betreft krijgen we voor de landing nog een warme snack. Het zou een Mexicaanse empanada voor moeten stellen, maar het is redelijk smakeloos helaas. Als alternatief krijgen we nog een brownie uit de Economy Class aangeboden.

Toiletten
In deze review over de Business Class in de Embraer E195-E2 van KLM zullen we ook kort de toiletten beschrijven. Deze zijn zowel voor- als achterin het toestel aanwezig. De toiletten voorin zijn echter gereserveerd voor Business Class passagiers. Het betreft een standaard formaat toilet en alles ziet er netjes en schoon uit.

In de Business Class toilet is overigens ook de handzeep van Marie-Stella-Maris aanwezig. Dat is in de Economy toilet niet het geval. KLM werkt sinds vorig jaar samen met het Amsterdamse Marie-Stella-Maris voor de verzorgingsproducten in de KLM Crown Lounge en Business Class cabine. De nieuwe Business Class amenity kit bevat ook producten van het Nederlandse merk.

Aankomst Porto Francisco Sá Carneiro Airport
Het is iets na 22.30 uur als we met een vertraging van een kleine 20 minuten aankomen op de internationale luchthaven van Porto. In Portugal is het overigens een uur eerder dan in Nederland. Hier wordt de GMT+0 tijdzone gehanteerd net zoals in het Verenigd Koninkrijk en IJsland.


In tegenstelling tot Schiphol komen we hier niet aan op het platform. Zodra de piloten het toestel stil hebben gezet komt namelijk de jet bridge onze kant op. Niet veel staan we alweer landside en kunnen we naar het hotel.
Bron foto’s review KLM Europe Business Class Embraer E195-E2: InsideFlyer – Christian
Dank voor je uitgebreid verslag maar neem aan dat je al die punten niet zelf hebt betaald…maar je werkgever…. en dan gaan lopen klagen over service…… tenzij ik fout zit en je die punten wel zelf hebt verdiend……. dan excuses…. maar vaak is dit niet het geval
Dank voor je reactie! Nee, ik kan wel zeggen dat ik 98% van de punten zelf heb verdiend. Klagen is een groot woord, maar ik vind wel dat je kritisch mag zijn.
De business class en economy comfort stoelen in de 195-E2 zijn wel te verstellen. Economy niet. Wel is er wifi aan boord bij de 195-E2
Dank voor je aanvulling, ik ga dit nog eens checken. Had er niet op gelet tijdens de vlucht. Maar op verschillende sites las ik dat de stoelen in de E195-E2 niet te verstellen zijn. Als ik meer weet pas ik het aan in het artikel.
Niet méér dan logisch om kritisch te zijn. Je levert 15k miles met een waarde van €150+ in voor een upgrade die je als FB Plat slechts een Wanderbox met goedkope noodlesalade en een cava oplevert. Ik zou er persoonlijk nog geen €20 / 2k miles voor over hebben.
Dank voor het delen van je mening. Ik denk dat het wel mogelijk is nog veel meer waarde uit 15k miles te halen. Zou mooi zijn als het
€ 20 / 2k miles zou zijn. Maar daar krijg je tegenwoordig niks meer voor.
Ik vlieg KLM regelmatig in business binnen Europa. De prijzen van deze tickets staan niet meer in verhouding tot het product wat wordt geboden. Het is duidelijk dat KLM niet will concurreren, maar de business class eigenlijk alleen aanhoud om het long haul netwerk te voeden. En de last minute upgrades natuurlijk.
Zelf gebruik ik vaak punten om de langere vluchten in Europa te boeken in business. Dat is sinds kort overigens 25% duurder geworden op alle routes. Maar waar je op de 737/a320 nog een lege middengroep hebt voor een beetje comfort, is het op de embraer fleet imho niet goed te praten. Een 2-2 indeling voor business is niet alleen oncomfortabel, het is ook niet marktconform. De LH group doet dit bijvoorbeeld niet. Daar krijg je een lege stoel naast je, effectief dus een 1-1 indeling.
De maaltijd bij klm wil ik geen woorden aan vuil maken, dat is onder de maat. De verpakking en manier van serveren voelt goedkoop aan. Een van de redenen om, als je de keuze hebt om een andere maatschappij te vliegen binnen Europa, dat ook te doen. Over het algemeen krijg je dan een beter business product voor een lagere prijs.
Bedankt voor je reactie. Ik zou ook zeker niet snel een full fare Business Class betalen. De prijzen zijn inderdaad aardig hoog. En EBC heeft als grootste doel om te dienen voor C passagiers die intercontinentaal vliegen. Met de last minute upgrade kan KLM dan nog wat extra geld verdienen/miles laten burnen.
Helemaal eens met het nadeel van de KLM Cityhopper vloot. Een vrije middenstoel zou absoluut meer comfort opleveren. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat KLM met een vrije stoel meer passagiers gaat krijgen die gaan betalen voor EBC.
Voor een Europese Business Class zou ik wel eens BA willen proberen. Daar hoor ik goede verhalen over. Welke airlines vlieg je zelf Business bunnen Europa? En welke zou je aanraden?