Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Garuda Indonesia biedt een prima business class aan op de Boeing 777. Tijdens mijn lange reis door Azië had ik het geluk om met deze geweldige 5-sterren maatschappij te vliegen tussen Denpasar en Peking. Voor 25.000 Flying Blue miles en ongeveer € 100 aan belasting boekte ik drie vluchten in business class van Denpasar, via Peking en Guangzhou naar Bangkok, waarvan de eerste zou worden uitgevoerd met Garuda. Ik had goede verhalen gehoord over deze service dus ik was erg benieuwd wat ik zou kunnen verwachten. In dit artikel dus een review van deze vlucht.
Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een lange reis door Azië en Oceanië. Lees hier en hier meer over deze reis.
Inchecken
Nadat ik met een Gaurda vlucht van nog geen 30 minuten aangekomen was vanuit Lombok op Denpasar, moest ik weer opnieuw inchecken. Ik begaf me bij de business class check in van Garuda Indonesia en terwijl ik mijn paspoort overhandigde, legde ik uit dat mijn eindbestemming Bangkok zou zijn. Een ingewikkeld ticket, omdat ik via China zou vliegen en in dat land ook een binnenlandse vlucht zou hebben. Voordat ik mijn ticket boekte had ik natuurlijk alles nagecheckt, maar de mevrouw bij de check-in balie had meer informatie nodig en ik mocht even plaats nemen op een van de stoelen.
Voor elke vlucht naar China worden passagiers natuurlijk streng gecontroleerd of ze wel een visum hebben en wat hun volgende bestemming precies is. Sinds vorig jaar is het mogelijk om een binnenlandse vlucht binnen China te maken, maar je moet het land dan wel weer binnen 24 uur verlaten. Nog niet elke check-in medewerker is hiervan op de hoogte, maar gelukkig kwam de mevrouw na ongeveer 20 minuten wachten weer naar me toe. Ze gaf me mijn paspoort terug en toonde mijn boarding pass. Ik had stoel 9A en dat was voor mij helemaal geweldig! Vervolgens ik richting security.
Garuda Indonesia first & business class lounge Denpasar
Daarna kwam ik airside en keek ik nog wat rond in de souvenirshops. Ik had nog ruim 5 uur voor het tijd was om te boarden, dus ik had alle tijd. Daarna nam ik de trap naar boven om naar de lounge te gaan. Natuurlijk heeft Garuda Indonesia een eigen lounge op Denpasar en het is daarmee ook de enige echte airline lounge. Naast deze lounge zitten nog twee third party lounges. Er is zowel een gedeelte voor first als business class passagiers. Nadat ik na het tonen van mijn boarding pass rechtsaf was gegaan, kwam ik in de business lounge. Het is een mooie en overzichtelijke ruimte.
In dit artikel kun je trouwens een uitgebreide review van de lounge lezen. Alhoewel je vanuit deze lounge geen uitzicht hebt op de vliegtuigen, biedt de lounge wel een mooi uitzicht op de vertrekhal. Prima lounge dus om onder het genot van een wijntje (die trouwens voor je worden ingeschonken) mensen zitten te kijken.
Ook het buffet was hier prima in orde. Van SkyTeam ben ik normaal gesproken niet zoveel gewend van de lounges, maar deze lounge viel redelijk mee. Het is ook een lekkere grote ruimte, waardoor het erg rustig aandeed in de lounge. Achter in de lounge zijn nog meer zithoeken te vinden.
In totaal heb ik hier bijna 4 uur doorgebracht en had geen reden tot klagen. Er is snel internet, het buffet werd telkens aangevuld en ook de douches waren prima in orde. Ongeveer drie kwartier voor vertrek ging ik richting mijn gate.
Garuda Indonesia Boeing 777 business class stoel
Vanuit de lounge was het gelukkig niet erg ver lopen naar mijn gate. Garuda heeft twee versies van de Boeing 777-300ER, eentje met en eentje zonder first class. Mijn toestel had 26 flat bed stoelen in business class, bij Garuda bekend als Executive Class en de stoelen zijn opgesteld in een 1-2-1 configuratie.
De stoelen naast elkaar in het midden zijn prima om samen te reizen, terwijl de oneven stoelen aan het raam de meeste privacy bieden en dus beter zijn voor mensen die alleen reizen. Ik had stoel 9A.
De stoelen deden me een beetje denken aan de business class stoelen van Iberia op de A330 en A340. Op mijn stoel lag een kussen klaar en aan de rechterkant was een leeslampje te vinden. Ook lag de menukaar klaar. De beenruimte viel redelijk mee.
Het in-flight entertainment scherm is redelijk groot en biedt een haarscherp beeld. Op de voetensteun lag het deken klaar en rechts voor me vond ik het tafeltje wat ik naar me toe kon draaien en vervolgens naar beneden kon klappen.
Aan mijn rechterkant vond ik ook de stoelbediening en de afstandsbediening voor het in-flight entertainment. Dit bleek helaas geen touchscreen te hebben, zoals ik tegenwoordig gewend ben in de moderne business class.
Service voor vertrek
Nadat ik de hele stoel wat had bestudeerd, kwam de crew bij me om zich voor te stellen en werd er gevraagd wat ik wilde drinken voor vertrek. Op de menukaart zag ik dat er 2005 Castelnau Cuvée Brut Millesime Champagne aan boord was, dus besloot ik hier maar voor te gaan. Ook werd een warm doekje uitgedeeld.
Van de 26 stoelen in business class waren er slechts 2 bezet en daardoor had ik veel aandacht van de crew. Ook in economy class was het erg rustig tijdens deze vlucht. Ik maakte een kort praatje met de crew die zelfs op haar knieën bij me kwam zitten en genoot vervolgens van de champagne.
Even later werden ook de amenity kits uitgedeeld. De kit was meer dan volledig. Ik vond o.a. een oogmasker, pantoffels, watjes voor de oren, een tandenborstel en verschillende soorten shampoo en zalfjes. Zeker producten die me later tijdens de vlucht nog van pas kwamen.
Toen iedereen aan boord was, was het al donker buiten. Gelukkig stegen we na een tijdje op zonder vertraging en waren we op weg naar Peking.
Eten en drinken
Ongeveer een half uur na het opstijgen werd met de service begonnen. Ondertussen was ook de mooie blauwe mood lightning aangezet, het leek wel een sterrenhemel!
Op de menukaart zag ik verschillende opties staan. Er was een vleesmaaltijd, een rijstmaaltijd, maar ik ging voor de gegrilde kipfilet met Lyonnaise aardappeltjes, gebakken sneeuwerwten en worteltjes. Ook werd er nog een glas Castelnau Cuvée Brut Millesime champagne aangeboden.
Het eten was erg lekker en ook de crew was zeker vriendelijk en geïnteresseerd. Dat had ik ook niet anders verwacht van een 5-sterren maatschappij en zeker als er maar 2 passagiers in business class zitten.
Nadat de crew zag dat ik klaar was met het eerste maal, werd er direct afgeruimd en even later werd de volgende maaltijd geserveerd. Ook kwam er brood en boter op de tafel.
Het vers gesneden fruit smaakte zeer lekker. Er werden o.a. papaya, aardbeien en kersen geserveerd.
Tenslotte werd er nog een toetje geserveerd. Op de menukaart zag ik de naam ‘opera cake’ staan en was benieuwd wat dit was. Zoals op de foto te zien ziet het er erg lekker uit en dat was het zeker. Bij de cake nam ik ook nog een jus d’orange.
Alhoewel de hoeveelheid van het eten redelijk meeviel, smaakte het zeker goed. Ook de presentatie zag er erg mooi uit.
Turndown service
Nadat ik nog een koffie had genomen, verdween de crew en was het tijd om te gaan slapen. Business class passagiers konden natuurlijk nog wel in de galley terecht voor een hapje en drankje. Als business passagier heb je in deze Boeing 777-300ER toegang tot 3 toiletten, eentje voor in de cabine en twee achter in de cabine. Na het toiletbezoek kwam ik terug bij mijn stoel en zette ik deze in de slaappositie. Natuurlijk kan de stoel helemaal plat.
In totaal was het ruim 6 uur vliegen naar Peking en daarvan waren er al 2 uur om. Ik had dus nog prima de tijd om languit te gaan liggen om even te gaan slapen. Om 4:30 de volgende ochtend zouden we op Peking landen en daardoor zou er geen ontbijt worden geserveerd. De stoel ligt verder prima en ik sliep redelijk goed. Toen ik wakker werd zag ik op mijn in-flight entertainment scherm dat we al boven China vlogen.
Ook een leuk detail vond ik dat de piloot de mood light van kleur veranderde, nu was de kleur ineens rose! Tijdens de landing op Peking kon ik nog genieten van een mooie zonsopgang en daarna duurde het niet lang voordat we aan de gate stonden. Nadat ik de crew vriendelijk had bedankt voor deze aangename vlucht, verliet ik als eerste passagier het toestel en liep ik naar immigratie om vervolgens in te checken voor mijn vlucht met China Southern in business class op de A380. Hiervan kun je binnenkort een review lezen op Insideflyer.nl!
Bert zegt
2x business met Garuda 777 van Singapore naar Amsterdam gevlogen. Viel, in vergelijking met natuurlijk, beide keren knap tegen. Bed is een centimeter of 6 korter dan bv KLM, en dat zijn net de centimeters die ik (1.84 m) te kort kom om lekker te liggen. Omdat deze specifieke vlucht niet meer wordt uitgevoerd is m’n 2e klacht minder relevant: de eerste leg van deze vlucht is Jakarta-Singapore. Op de eerste leg wordt het veelgeroemde diner geserveerd, als je in Singapore voor een vlucht van 14 uur instapt, krijg je alleen nog maar een snack. Maar als ik in deze review lees dat er geen ontbijt wordt geserveerd op een vlucht van 7 uur, dan blijf ik me afvragen hoe ze aan hun 5 star SkyTrack rating komen.