Review: Avianca Economy Plus | Medellin – Cancun | Airbus A320-2009 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

We verruilen het kleurrijke Feria de las Flores festival in het Colombiaanse Medellín voor het tropische noordoosten van Mexico. Na een prachtige trip door Colombia is dan ook tijd om verder te reizen naar Cancun. Deze keer vliegen we met Avianca in Economy Plus van Medellín naar Cancun. En in dit uitgebreide review artikel gaan we in op onze ervaringen met Economy Plus in de Airbus A320-200 van Avianca.

Boeking via American Express Travel

Afgelopen zomer maakte ik een onvergetelijke reis door de Amerikaanse staat Florida en de Zuid-Amerikaanse landen Panama, Colombia en Mexico. Florida was prima te doen met een huurauto. Maar voor de reis door de andere landen was ik aangewezen op openbaar vervoer, taxi’s en natuurlijk het vliegtuig.

Voor het boeken van de vluchten heb ik gebruik gemaakt van American Express Travel. Deze service is inbegrepen bij mijn American Express Platinum Card. De vluchten bleken hier zelfs nog iets goedkoper te zijn dan via de airline zelf. Bovendien waren ook de boekingsvoorwaarden wat gunstiger, bijvoorbeeld als het om annuleren zonder extra kosten gaat. De keuze voor American Express Travel was dus snel gemaakt.

Review Avianca Airbus A320 Economy Plus

Ik boekte 2 Economy Class vluchten via Amex Travel, namelijk van Bogota naar Medellín en van Medellín naar Cancun. Hiervoor betaalde ik voor 2 personen in totaal $ 562 (USD) inclusief belastingen en toeslagen (omgerekend ongeveer € 514). In dit bedrag is overigens ook één stuk ruimbagage per persoon per vlucht inbegrepen. Per persoon is dat dus € 257 voor één short haul en één medium haul vlucht. Na de reservering kreeg ik netjes een Engelstalige bevestiging van American Express Travel in mijn inbox. De verdere communicatie over de vlucht verliep via Avianca (de meeste mails zijn in het Engels, sommigen in het Spaans).

Overigens kreeg ik via e-mail actief het aanbod om mijn Economy Class stoel te upgraden naar Economy Plus of Premium. Voor deze vlucht besloot ik op dit aanbod in te gaan. Hiervoor betaalde ik € 22 per persoon extra. Omdat het maar om een klein bedrag ging heb ik het gedaan, alhoewel het niet duidelijk was wat ik hier precies voor terug zou krijgen afgezien van een stoel voorin het vliegtuig.

In deze review ga ik verder in op de Economy Plus vlucht van Medellín naar Cancun in de Airbus A320-200 van Avianca.

Check-in José María Córdova International Airport

De internationale luchthaven van Medellín (MDE) heet officieel José María Córdova International Airport. Voor de transfer van en naar de stad raad ik een taxi aan. Er zijn namelijk nog geen fatsoenlijke verbindingen per openbaar vervoer. Er is overigens wel een bus die naar de stad rijdt, maar die doet er meer dan tweemaal zo lang over in vergelijking met de taxi. De taxi kost je gemiddeld 80.000-90.000 Colombiaanse peso’s (omgerekend € 18-21). De prijs is wat hoger dan normaal omdat er ook tol voor de tunnel bij inbegrepen is.

Het vliegveld van Medellín (MDE) beschikt over één terminal met 3 verdiepingen. Hier vertrekken zowel lokale als internationale vluchten. Op de begane grond komen de passagiers aan en de gates voor vertrek zijn op de tweede verdieping. De meeste lounges en restaurants zijn weer een verdieping hoger. Je vindt hier ook The Lounge International Medellín (onderdeel van Global Lounge Network).

Review Avianca Airbus A320 Economy Plus

Omdat onze vlucht al om 8.00 uur in de ochtend vertrekt zijn we rond 5.30 uur op de luchthaven gearriveerd per taxi. Er staat een kleine rij bij de check-in desks dus we zijn zo aan de beurt. Bij de check-in overhandigen we onze paspoorten ter controle. En de bagage gaat op de band. De medewerkster vraagt om een bewijs dat we een vliegticket hebben om Mexico ook weer te verlaten. Als we deze hebben laten zien krijgen we de vliegtickets naar Cancun. Ik beschik overigens niet over een status bij Avianca of Star Alliance.

Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van deze review van de Avianca Airbus A320-200 Economy Plus vlucht. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

The Lounge International Medellin

De security en paspoortcontrole gaat op dit tijdstip van de dag erg snel en rond 6.15 uur staan we bij de ingang van The Lounge International Medellín. Om bij de ingang van de lounge te komen neem je bij Gate 11 de lift/trap naar boven. The Lounge Medellín is onderdeel van Global Lounge Network en Priority Pass. Middels het gratis Priority Pass lidmaatschap via mijn American Express Platinum Card krijg ik toegang. Je kunt eventueel ook toegang kopen vanaf € 25 per persoon. Een uitgebreide review over The Lounge International Medellín lees je hier.

Security check International Medellin Airport

Review: The Lounge International Medellin Airport

Boarding

Onze Avianca vlucht AV269 vertrekt om 8.00 uur en het boarding proces bij Gate 11 start dan ook netjes om 7.20 uur. Omdat ik een Economy Plus stoel gehad geboekt mochten we als een van de eersten aan boord. Nog geen 10 minuten later wandelen we via de jet bridge de Airbus A320-200 in. Avianca zet op de route Medelliín – Cancun nagenoeg altijd een Airbus A320 in.

Jet Bridge Medellin International Airport

Uitzicht vanuit de Avianca Airbus A320 op Medellin International Airport

Het is iets voor 8.00 uur als volgens planning de deur gesloten wordt. Na de veiligheidsinstructies in zowel Engels als Spaans zet het toestel koers naar de startbaan. We moeten nog wel een paar minuten wachten voordat we daadwerkelijk rond 8.20 uur mogen vertrekken. De vlucht duurt ongeveer 3 uur.

Nieuwe cabine Avianca Airbus A320-200

Avianca maakte in 2021 bekend haar cabines opnieuw in te richten. Daarbij werd gekozen voor 3 verschillende Recaro stoelen. De reisklassen zijn Premium, Economy Plus en de reguliere Economy. Deze verandering kon overigens niet iedere passagier waarderen. De service aan boord ging namelijk naar buy-on-board en het comfort van de stoel zou minder zijn dan de oudere indeling.

Maar hoe ziet de nieuwe cabine er nu uit? De eerste 3 rijen van de A320 zijn Premium. Dit is qua stoel enigszins te vergelijken met de Business Class cabine die we in Europa veel zien. De middelste stoel is namelijk leeg voor extra comfort. De 3-3 indeling is dus eigenlijk 2-2. Het verschil met Europa is dan wel weer dat de stoel wat luxer is uitgevoerd. Recaro heeft deze stoel speciaal voor Avianca ontworpen. Premium passagiers hebben ook recline en kunnen naast USB-poorten gebruikmaken van een stopcontact.

Premium cabine in de A320 van Avianca

De Economy Plus cabine is te vinden in 4-14. Deze is ingedeeld in 3-3. De extra comfortable stoelen zijn ook ontworpen door Recaro. Naast een verstelbare hoofdsteun hebben Plus passagiers ook de mogelijkheid om de stoel naar achteren te verstellen. Deze recline is niet beschikbaar voor de reguliere Economy stoelen.

Econony Plus cabine in de A320 van Avianca

De rest van de cabine bestaat dus uit de reguliere Economy Class. Deze beslaat rij 15-32. De stoelen in Economy hebben geen recline. Wel is er gedacht een aan nieuw ontworpen tafeltje met een extra standaard voor mobiele apparaten.

Review Avianca Economy Plus in de Airbus A320-220

Voor deze Avianca vlucht kozen we dus voor Economy Plus. We hebben de stoelen A en B in rij 10 geselecteerd, voorin het toestel. De beenruimte is een gemiddelde 79 cm en de stoel is zo’n 46 cm breed. Elke stoel heeft een armsteun en de rugleuning kan iets naar achteren. Alhoewel deze recline erg beperkt voelt. Aan de zijkant van de stoel is nog gedacht aan een haakje om je jas op te hangen.

Economy Plus cabine en stoel in de A320 van Avianca

Economy Plus jashaakje in de A320 van Avianca

De stoel zelf ziet er netjes uit en zit ook prima, voor een vlucht van 3 uur in ieder geval. De hoofdsteun is op 6 manieren te verstellen. De hoofdsteun in Economy Class is overigens niet verstelbaar. Het tafeltje is van de prima afmeting. Zo kun je er gemakkelijk een laptop of grotere tablet op kwijt. Boven het tafeltje is nog een uitklapbare standaard voor je mobiele telefoon. Dit is vergelijkbaar met wat KLM ook in de Embraer E195-E2 aanbiedt. Verder is er nog gedacht een aan vakje voor literatuur. Hier vind je naast de flight safety card ook het buy-on-board menu.

Economy Plus tafeltje in de A320 van Avianca

Uitzicht raampje A320 van Avianca

Avianca biedt in de Airbus A320 geen inflight entertainment scherm aan. Wel is er een WiFi service waarmee je films, muziek en lectuur kunt bekijken. En je kunt er ook spelletjes op spelen. Een goed alternatief.

Toiletten

De toiletten in deze Airbus A320-200 van Avianca zien er netjes uit. Er is naast de toilet zelf en een wastafeltje ook een grote spiegel aan de wand geplaatst. Het toilet is verder van blauwe lichtaccenten voorzien. Alhoewel de toilet er netjes uitziet en schoon is valt op dat de oppervlakte erg klein is.

Toilet in de A320 van Avianca

Comfort

Nadat Avianca een hoog tempo haar A320s had omgebouwd was er veel commentaar op het nieuwe comfortniveau. Zelf heb ik nooit met Avianca gevlogen in de oude cabine, maar de Economy Plus stoelen vielen niet tegen. Ze zitten OK en de recline is acceptabel. De verstelbare hoofdsteun is ook prettig. De beenruimte is wat aan de krappe kant, maar als Nederlander heb je daar al gauw last vast. Voor een vlucht van 3 uur is het comfort prima.

De bagagebakken zijn overigens niet overdreven groot. Het is dan met Economy Plus ook prettig om als een van de eerste passagiers aan boord te kunnen. Dan kan de bagage in ieder geval in de bagagebak en gaat er geen ruimte verloren onder de stoel voor je.

Service aan boord

Helaas werkt Avianca met buy-on-board en je krijgt verder ook geen flesje water of koffie/thee. Ongeveer een uur na het vertrek kondigt de crew de service ronde aan. Op het onboard menu staan naast koffie, thee en frisdranken ook broodjes en snacks. Een warme drank kost $ 2 en frisdrank $ 2,50. Snacks beginnen bij $ 2,50 en broodjes bij $ 7,50. Betalen kan alleen met betaalkaart, onder andere VISA en MasterCard worden geaccepteerd. Ik heb geen gebruik van het onboard menu gemaakt.

De crew is overigens verder wel vriendelijk. De omroep wordt steeds in zowel het Engels als het Spaans gedaan.

WiFi service

Zoals al eerder benoemd in deze review over de Avianca Economy Plus cabine in de Airbus A320 is er een beperkte WiFi service. Deze is echter alleen beschikbaar voor toegang tot het Avianca on Air platform. Het is dus niet mogelijk om te internetten of berichten te versturen via bijvoorbeeld Whatsapp of andere sociale media.

Om gebruik te maken van de WiFi service ga je na het opstijgen naar de WiFi-instellingen van je telefoon, tablet of laptop. Vervolgens selecteer je het draadloze netwerk ‘Avianca’. Verbinden is heel eenvoudig. Eenmaal verbonden is de verbinding stabiel en snel.

Deze diashow vereist JavaScript.

Aankomst Cancun

Rond 10.35 uur wordt de landing voor Cancun alweer ingezet. De crew doet nog een laatste opruimronde en maakt de cabine klaar voor de landing. Passagiers krijgen ook al een immigratieformulier uitgedeeld. Even na 11.00 uur landt de A320 weer veilig op Cancun International Airport (CUN).

Na alle formaliteiten op de luchthaven mogen we het land binnen met een nieuwe stempel in onze paspoorten! De bagage rolt ook niet veel later van de band. Op naar het autoverhuurbedrijf Enterprise om de auto op te halen en onze reis door Zuid-Amerika te vervolgen!

Bron foto’s Review Avianca Economy Plus Airbus A320: InsideFlyer – Christian

Overzicht

Publicatie Datum

26 November 2023

Voordelen

- Economy Plus stoel voor een kleine bijbetaling
- Prima comfortabele stoel met groot tafeltje
- Toegang tot airport lounge via Priority Pass

Nadelen

- Buy-on-board menu
- Beenruimte en recline voelen beperkt
- Kleine toiletten

Reisklasse

Stoel

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Voor de reis van Medellin naar Cancun boekte ik een Avianca vliegticket via American Express Travel. Bij het inchecken kreeg ik het aanbood om voor een kleine bijbetaling Economy Plus te zitten. De Economy Plus cabine is prima, alhoewel de beenruimte en recline beperkte is. In vergelijking met de reguliere Economy heb ik niets te klagen. Hier is helemaal geen recline. Avianca biedt geen WiFi maar wel toegang tot het Avianca on Air platform waar je onder meer films kunt kijken. Er is een buy-on-board service.

9 min leestijd">
3.8

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    “het tropische noordoosten van Mexico.”

    Een heel vluchtige blik op de kaart leert dat bijna heel Mexico noordelijker ligt dan Yucatan en Quintana Roo.

    Ik geloof niet dat je überhaupt over het noordoosten van Mexico kunt spreken, maar doe je dat wel dan kom je uit in de buurt van Nuevo Leon of zo.

    “Florida was prima te doen met een huurauto. Maar voor de reis door de andere landen was ik aangewezen op . . . .”

    Mexico is ook prima met een huurauto te doen, hoor. Heus waar.

    “Overigens kreeg ik via e-mail actief het aanbod”.

    Een passief aanbod via email, kan dat ook? Zo ja, hoe werkt dat?

    “mochten we als een van de eersten aan boord. Nog geen 10 minuten later wandelen we via de jet bridge de Airbus A320-200 in”.

    Dus zelfs als een van de eersten duurde het nog bijna tien minuten? Nou, dat gaat lekker vlot daar.

    “Wel is er gedacht een aan (sic) . . . . is nog gedacht aan . . . . Verder is er nog gedacht een aan (sic)”

    Goh, bij Avianca wordt blijkbaar erg veel gedacht. Hoofdzakelijk een aan. Wie had dat nou gedacht!

    “Op naar het autoverhuurbedrijf Enterprise om de auto op te halen en onze reis door Zuid-Amerika te vervolgen!”

    Laat ik nou mijn hele leven al denken dat Mexico in Midden-Amerika ligt. Weer wat geleerd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *