Review: Aeromexico Economy Class | Mérida – Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 98 min leestijd

Aeromexico Economy Class | Mérida - Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 9

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Een heerlijke tijd en reis heb ik gehad op het Yucatan schiereiland. Na mijn vlucht vanuit Medellín reisde ik vanuit Cancun via Tulum, Coba, Valladolid en Chichén-Itzá naar Mérida. Vanuit Mérida reis ik door naar Mexico-Stad om hier mijn reis te eindigen. De reis tussen Mérida en Mexico-Stad wordt uitgevoerd door de Boeing 737 MAX 9 van Aeromexico in Economy.

Met Aeromexico in Economy van Mérida naar Mexico-Stad

Voor de reis tussen Mérida en Mexico-Stad kan ik kiezen uit verschillende maatschappijen. Ik kies ervoor om mijn gespaarde Flying Blue miles in te zetten om een vlucht van Aeromexico via KLM aan te schaffen. Het ticket voor deze vlucht kost mij 10.500 miles en €37,18 aan belastingen en toeslagen. Dit is inclusief handbagage en check-in bagage. Dit laatste is het kosteloze stuk bagage dat inclusief is bij Flying Blue Silver, Gold of Platinum.

In vergelijking met de volledig betaalde tickets (+ €200 per stuk) was dit ticket, door middel van het betalen met miles, zeker een stuk voordeliger. Gezien het feit ik ook nog voldoende miles heb was dit zeker de beste en betaalbaarste optie.

Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van deze review van de Aeromexico vlucht tussen Mérida en Mexico-Stad in de Boeing 737 MAX 9. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

Bagage-afgifte, check-in en security check

Voordat ik Mérida verlaat in de avond, geniet ik gedurende de dag nog van een heerlijk verblijf in het Hacienda Xcanatun, Angsana Heritage Collection.

Vanuit hier rij ik met de huurauto naar de luchthaven. Het kan erg druk en chaotisch op de weg in en rondom Mérida zijn, dus houd hier rekening mee. Nabij de luchthaven van Mérida lever ik de gehuurde auto in. Alles is in orde en we worden met de bagage afgezet bij de ingang van het de luchthaven. Voor de luchthaven tref je ook de parkeerplekken, mocht je met een eigen auto hier arriveren dan is het gemakkelijk hier te parkeren.

De terminal is niet heel groot en we staan dan ook al gauw bij de check-in balies van Aeromexico.

Er is een duidelijk onderscheid gemaakt tussen reizigers met- en zonder SkyPriority. Middels verschillende borden en afzettingen wordt iedereen naar de juiste plek begeleid. Er is ook een medewerker die hierbij helpt. Al was dat tijdens mijn aankomst eigenlijk niet nodig want er waren bijna geen reizigers op dat moment.

Review: Aeromexico Economy Class | Mérida - Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 9

In het check-in gebied staan ook zuilen waarmee je zelf alles in orde kan maken rondom je check-in.

Deze diashow vereist JavaScript.

Het check-in proces duurt ongeveer 10 minuten. De medewerker is vriendelijk en spreekt redelijk Engels. De bagage is iets te zwaar, maar hier wordt geen opmerking over gemaakt. Met de boardingpas in de hand wandelen we naar veiligheidscheck. Hier is het ook niet druk en voordat we het weten lopen we richting de Elemento Lounge.

Op weg naar de veiligheidscontroles.

Review Elemento Lounge Mérida International Airport

Helaas is er op het moment van reizen geen Aeromexico lounge op de luchthaven van Mérida. Via mijn American Express Platinum kaart heb ik ook een kosteloos lidmaatschap van Priority Pass. Ik kan dan ook gebruikmaken van de Elemento Lounge. Deze lounge vind je vrij vlot na het passeren van de veiligheidscontroles op deze luchthaven. In dezelfde hal tref je verschillende winkeltjes.

Review Elemento Lounge Mérida International Airport

Na het tonen van mijn lidmaatschapskaart en boardingkaart kan ik de lounge binnenstappen. Het valt gelijk op: dit stelt niet veel voor. Enkel wat luxere fauteuils en een barretje met snacks en drankjes. Er zijn wat belegde sandwiches en verder veel verpakte snacks.

Bij een bar kun je bij de medewerker vragen om een drankje. Er zijn warme en koude drankjes. Ook is er bier en wijn verkrijgbaar. Neem je nog een flesje water mee voor tijdens de vlucht?

Deze diashow vereist JavaScript.

Boarding

Na mijn bezoek aan de Elemento Lounge is het tijd om richting de boardinggate te gaan. Vandaag vertrekt het toestel van gate C7. Bij aankomst bij de gate blijkt dat de voorgaande vlucht nog niet is gearriveerd. Alles duurt dan ook langer. Er worden verschillende mededelingen gedaan, al zijn deze veelal in het Spaans en helaas voor ons niet te verstaan.

Review: Aeromexico Economy Class | Mérida - Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 9

De boardingzones zijn zeer duidelijk zichtbaar. Zone 1 en 2 zijn aan de linkerkant gesitueerd, 3 t/m 5 aan de rechterkant van de gate. Er staan al wat reizigers, al zit veel nog ergens in de terminal.

Een minuut of 30 later is het tijd om te boarden, waarbij personen met een beperking als eerste aan boord mogen, gevolgd door zone 1, 2 enzovoort. Ik ga via zone 2 aan boord. Bij de rij staat een medewerker met een tablet de boardingpassen te scannen, waarna ik mijn weg richting de Boeing 737 MAX 9 van Aeromexico kan vervolgen. Het scannen van de boardingpassen duurt wel wat lang met de tablet.

Review: Aeromexico Economy Class | Mérida - Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 9
De Boeing 737 MAX 9 van Aeromexico met registratie N974AM.

Aeromexico Economy Cabine in de Boeing 737 MAX 9

In deze review bespreken we natuurlijk de cabine van de Aeromexico Boeing 737 MAX 9. Voorin de cabine vind je 4 rijen met daarin 16 stoelen in de Business Class (Clase Premier. Deze stoelen zijn 21” breed, hebben een pitch van 38” en een recline van 5”.

Review: Aeromexico Economy Class | Mérida - Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 9

Deze diashow vereist JavaScript.

Hierna kom je in de Economy cabine. Met voorin de AM Plus cabine, vergelijkbaar met Economy Comfort bij KLM. Deze stoelen hebben meer beenruimte (34”) ten opzichte van de reguliere economy cabine van de Mexicaanse maatschappij. De recline en breedte van de stoelen zijn hetzelfde. Er zijn 3 rijen in een 3-3 opstelling.

Review: Aeromexico Economy Class | Mérida - Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 9

Hierna volgt de reguliere economy cabine van Aeromexico in de Boeing 737 MAX 9. Deze bestaat uit nog 24 rijen in een 3-3 opstelling. De stoelen hebben een breedte van 17” en een recline van 3”.

Review: Aeromexico Economy Class | Mérida - Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 9

In dit toestel wordt gebruik gemaakt van Boeings nieuwste Sky Interior LED mood lighting. Dit zorgt er gedurende de reis voor dat het licht zich aanpast aan de tijd van de dag en dit ook een stuk sfeervoller is.

Review: Aeromexico Economy Class | Mérida - Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 9

Achter in de cabine tref je een aantal toiletten voor reizigers in de economy cabine. De ruimte is prima en je kunt er gemakkelijk staan. Verder is de ruimte is netjes, schoon en nieuw.

Review: Aeromexico Economy Class | Mérida - Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 9

De bagagebakken boven de stoelen zijn vrij groot. Door je koffer op de zijkant te plaatsen, kunnen er ook meer koffers mee in de cabine.

Aeromexico Economy stoel in de Boeing 737 MAX 9

Deze Aeromexico vlucht van Mérida naar Mexico-Stad is volboekt. Helaas kon ik vooraf geen stoel selecteren, ook niet tijdens het inchecken. Ik kreeg dan ook stoel 15E toegewezen. Dit zou niet mijn eerste keus geweest zijn. Buiten het feit dat ik nu tussen twee reizigers in zit, heeft deze stoel ook geen recline. Dit komt doordat de rij achter rij 15 de nooduitgangrij betreft.

Review: Aeromexico Economy Class | Mérida - Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 9

Voor de duur van de vlucht is de beenruimte net voldoende. Het zitcomfort is prima, evenals het comfort van de rugleuning. Het is fijn dat er een verstelbare hoofdsteun aanwezig is. Ik mis wel de recline, zeker omdat de reiziger voor mij wel de rugleuning naar achter kan verplaatsen en de ruimte voor mij dus afneemt.

In de stoel voor mij is vanaf boven naar beneden het volgende te vinden:

  • Het Inflight Entertainment Systeem (IFE) is intact en heeft de mogelijkheid om draadloze oortjes via bluetooth te verbinden. Helaas werkt dit alleen niet altijd even goed. Hoe dan ook een handige toevoeging waardoor, als het werkt, je geen last meer hebt van allerlei draden. Op het IFE zijn na vertrek voornamelijk reclames actief en het is dan ook onmogelijk een film te kijken of een spelletje te spelen. Wanneer we in de lucht hangen is er wel meer mogelijk. Er zijn verschillende films en muziek aanwezig. Evenals spelletjes en natuurlijk de interactieve kaart om te kijken waar je bent.

Review: Aeromexico Economy Class | Mérida - Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 9

  • Onder het scherm is een usb-a poort aanwezig. Onder de stoel voor je ook een stopcontact.

Aeromexico Economy Class | Mérida - Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 9

  • Meteen onder het scherm vind je een tafeltje. Persoonlijk vind ik dit wat klein en is een laptop hier niet heel gemakkelijk op te plaatsen.

Review: Aeromexico Economy Class | Mérida - Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 9

  • In de stoelzak zit een veiligheidskaart en een magazine van Aeromexico.

Review: Aeromexico Economy Class | Mérida - Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 9

Wifi bij Aeromexico

Tijdens de vlucht is het mogelijk gebruik te maken van WiFi van Viasat. Zodra we op voldoende hoogte vliegen is het mogelijk te verbinden met het netwerk. Hiervoor kun je de qr-code die op de onderkant van het tafeltje scannen. Er zijn twee pakketen waaruit je kunt kiezen. Een variant is gratis en geeft je de mogelijkheid berichtjes te versturen. Het andere pakket kost je $12 voor de gehele vlucht en dan kun je surfen en streamen. Het internet is vrij vlot en werkt goed. Zelf vind ik $12 wel wat veel voor internet op een vlucht van 1 uur en 30 minuten.

Service en maaltijden tijdens de vlucht

Op de route tussen Mérida en Mexico-Stad zijn verschillende airlines actief. Aeromexico is een full service carrier en dat houdt in dat er bijvoorbeeld ook een snack of drankje wordt geserveerd. Nu moet dit zeker niet de reden zijn waarom je voor de maatschappij kiest. Een drankje of snack kun je natuurlijk ook vooraf op het vliegveld aanschaffen.

Een half uur nadat we vertrokken zijn, komt de crew langs met een drankje en een snack. Er zijn verschillende dranken waaruit je kunt kiezen. Zo is er keuze uit koffie, thee, frisdrank, bier, wijn en sterke drank. Verder krijg je een flesje water en een zakje gevuld met een notenmix. Lekker, maar verder niet heel bijzonder.

Review: Aeromexico Economy Class | Mérida - Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 9

Na deze serviceronde komt de crew de lege verpakkingen weer ophalen en is het alweer tijd om de daling in te zetten. Wanneer we bij de gate aankomen, moeten we nog best even wachten voordat we mogen uitstappen.

Review: Aeromexico Economy Class | Mérida - Mexico-Stad | Boeing 737 MAX 9

Na het uitstappen wandel je in enkele minuten naar de bagagebanden. De bagage ligt al snel op de band in Terminal 2 op de luchthaven van Mexico-Stad.

Beeldmateriaal review Aeromexico Economy Mérida naar Mexico-Stad in de Boeing 737 MAX 9: InsideFlyer – Marco

Overzicht

Publicatie Datum

4 November 2023

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Tijdens deze vlucht van Aeromexico van Mérida naar Mexico-Stad reizen we met een van de nieuwere Boeing 737 MAX 9 toestellen die de maatschappij heeft (registratie N974AM). De nieuwigheid is er dan ook vanaf te zien. Over het algemeen zit de stoel goed. Het kussen in de zitting en rugleuning is prima en de hoofdsteun een fijne toevoeging. Een volgende keer zou ik alleen geen stoel in rij 15 kiezen omdat deze geen recline hebben.
Het personeel is vriendelijk en spreekt redelijk goed Engels. Tijdens de service ronde is er keuze uit verschillende drankjes en serveert men ook een verpakte snack. Prima voor de duur van deze vlucht, maar als je nog niet gegeten had, heb je nu nog steeds honger. Al met al was de keuze voor Aeromexico prima. Een fijn toestel dat erg stil is, een snack en vriendelijk personeel. De reguliere prijs voor dit ticket vind ik overigens wel aan de hoge kant. Maar doordat ik nu met miles kon betalen is het prima.

8 min leestijd">
3.2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *