Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Air France vliegt al een tijdje met de Airbus A350. Hoog tijd dus om weer eens het Premium product aan de tand te voelen. We vlogen van Parijs naar Mumbai in de A350 van Air France, in deze Premium Economy review lees je er alles over!
Boeking via KLM
De boeking voor de vluchten naar India heb ik via de website van KLM gedaan. Na een flinke zoektocht naar goede tarieven kwam ik uit op onderstaande reisschema. Ja, er zitten zeker wat overstappen bij, maar de prijs voor Premium Economy/Premium Comfort was dan ook acceptabel te noemen. De vluchten Kolkata-Bengaluru en Bengaluru-Malé v.v. heb ik overigens los op de website van indiGo geboekt.
Route | Vluchtnummer | Toestel | Reisklasse |
Amsterdam-Parijs | KL1403 | Boeing 737-800 | Economy Comfort |
Parijs-Mumbai | AF218 | Airbus A350-900 | Premium Economy |
Mumbai-Kolkata | 6E5122 | Airbus A321neo | Economy Class |
Kolkata-Bengaluru | 6E496 | Airbus A320 | Economy Class |
Bengaluru-Malé | 6E1127 | Airbus A321neo | Economy Class |
Malé-Bengaluru | 6E1128 | Airbus A321neo | Economy Class |
Bengaluru-Amsterdam | KL880 | Boeing 787-10 Dreamliner | World Business Class |
Voor de boeking bij KLM was ik in totaal € 1.175 per persoon kwijt. En voor de vluchten met indiGo kwam daar nog eens € 333 per persoon bij. In totaal betaalde ik voor alle vliegtickets bij elkaar dus € 1.508 per persoon.
Rondreis India en de Malediven
Het is alweer even geleden dat we het prachtige India hebben bezocht. Hoog tijd dus om weer eens af te reizen naar het immense land. Deze keer staan Kolkata en Bengaluru op het programma. Deze 2 steden zie je misschien niet vaak terug op de ‘standaard’ reizen naar India, maar ze hebben toch ook veel te bieden.
Benieuwd naar onze andere reizen naar India? Check dan eens onze artikelen over bijvoorbeeld Mumbai, Delhi, Agra en Jaipur. En bekijk zeker de video’s over India op ons YouTube kanaal!
Naast India gaan we dit keer ook naar de Malediven om te genieten van de witte zandstranden en het azuurblauwe zeewater. Dit eilandenrijk ligt op zo’n anderhalf uur vliegen van Bengaluru.

In deze review gaan we verder in op onze ervaringen met de Premium Economy cabine van Air France in de Airbus A350.
Salon Air France Terminal 2E Hall L
Na een prima vlucht met KLM van Amsterdam naar Parijs gaan we bij aankomst door de paspoortcontrole in Terminal 2F. Een extra security check is daar niet nodig gelukkig. We kunnen dan ook na de paspoortcontrole gelijk doorwandelen naar Hall L (en dat is best een stukje lopen). Hall L bevindt zich in Terminal 2E.

In Hall L besluiten we de Salon Air France te bezoeken. Loungetoegang is bij Air France niet standaard inbegrepen voor Premium Economy Class passagiers. Maar middels onze Flying Blue Platinum status krijgen we alsnog toegang.
Het is aardig druk in het lounge, we moeten dan ook even zoeken naar een plekje. De oppervlakte van deze lounge is trouwens best wel groot. En de faciliteiten zijn ook goed. Er zijn toiletten, douches, sauna’s en zelfs een Clarins Spa. Helaas is die laatste op dit moment gesloten.

Het aanbod en de kwaliteit van eten en drinken is goed te noemen. Persoonlijk vind ik de keuze groter dan bij KLM. En de kwaliteit is ook zeker beter. Op dit vlak kan KLM echt wel wat leren van de Franse collega’s.

Boarding
Volgens onze boarding pass start het instappen om 10.00 uur bij gate L53. En als we aan komen lopen zijn de eerste controles van paspoort, ticket en visum al gestart. Boarding geschiedt in zones, namelijk 1 t/m 5. Hierbij zijn 1/2 en 4/5 samengevoegd. Er is een goede controle op de zones. Wij stappen als Flying Blue Platinum leden in bij zone 1/2.

Een scan van de boarding pass geeft toegang tot de jet bridge en niet veel later mogen we aan boord. Er zijn 2 jet bridges aangesloten deze keer. De linker geeft toegang aan de Business Class en rechts is voor Premium Economy en Economy Class. Dit staat duidelijk aangegeven.

Eenmaal aan boord volgt er een vriendelijk welkom. De crew begeleidt passagiers actief naar hun toegewezen stoel. Als we eenmaal zitten komt de crew ook nog even langs om te vragen of alles naar wens is. We krijgen ook een kleine amenity kit. Hierin zitten sokken, een houten tandenborstel met tandpasta, oordopjes en een oogmasker.
De geplande vertrektijd van 10.55 uur is inmiddels al verstreken, zonder dat de crew hier ook maar iets over opmerkt. Uiteindelijk gaan we rond 11.20 uur pas richting de startbaan. Uiteindelijk vertrekken we met een vertraging van iets meer dan 30 minuten richting Mumbai.

Op ons InsideFlyer YouTube-kanaal zetten we wekelijks nieuw reviews, InsideLooks of trip reports. Vergeet ons dus niet te volgen en mis geen video! Van de vlucht in Premium (Economy) in de Airbus A350-900 tussen Parijs en Mumbai hebben we ook een mooie video review gemaakt. Deze bekijk je hieronder of op ons kanaal.
Air France Premium Economy cabine in de A350
Deze Airbus A350-900 van Air France biedt 34 stoelen, verdeeld over Business Class, Premium Economy en Economy. De Business Class heeft full-flat stoelen en kent 9 rijen in een 1-2-1 indeling. In deze A350 zijn er slechts 3 rijen Premium Economy stoelen. Deze zijn geconfigureerd in een 2-4-2 opstelling. Reis je met z’n tweeën, dan is zijn de buitenste stoelen aan te raden. Je zit dan naast elkaar en hebt geen last van de andere passagiers.
Voor deze vlucht had ik de bulkhead seats 10A en 10C geselecteerd. Je hebt hier niemand voor je zitten en meer dan genoeg beenruimte. Het enige nadeel is dat het Inflight entertainment systeem en het tafeltje in de armleuningen zijn verwerkt. De rest van de cabine bestaat uit Economy Class stoelen. Deze staan in een 3-3-3 opstelling.


Air France heeft 32 Premium Economy stoelen van Collins Aerospace in de A350 geïnstalleerd. De stoelen hebben een seat pitch van 37 inch/94 cm en zijn 19 inch/48 cm breed. Elke stoel is voorzien van een blauwe bekleding met Air France logo. De hoofdsteun is op 4 manieren te verstellen. In de armleuning zijn een tafeltje van een prima afmeting en het Inflight entertainment system verwerkt. Links in de stoel is er nog een bedrade afstandsbediening, naast het bedieningspaneel voor de stoel. Eén knop is voor het verstellen van de rugleuning en één voor het verstellen van de beensteun.

Inflight entertainment systeem
Elke stoel is voorzien van een scherm voor het Inflight entertainment systeem. Het scherm in Premium Economy is 13.3 inch/34 cm. Het viel me op dat de schermpjes bij de bulkhead stoelen iets kleiner zijn. Ze zijn ook wat onhandig uit te klappen. Dit is echt wel een nadeel van de stoelen op de 10e rij. Alle Premium Economy passagiers krijgen ook een bedrade hoofdtelefoon, maar deze ziet er een beetje goedkoop uit als je het mij vraagt.

Het scherm is verder vrij helder en biedt een goede beeldkwaliteit. Ook de aanraakgevoeligheid is perfect. Qua content zijn er de gebruikelijke films, series en documentaires. Maar je kunt ook muziek luisteren, spelletjes spelen en informatie over Air France raadplegen. Zelf vind ik de 3D flight map altijd leuk om te bekijken. De A350 beschikt ook over een camera zodat je tijdens de vlucht ook de omgeving ziet.


Verder zijn er in de cabine hier en daar nog schermen aan de wanden bevestigd. Hierop wordt de veiligheidsvideo afgespeeld voor vertrek en kun je later ook de vlucht volgen. Deze schermen gingen op een gegeven moment wel uit.
Er is trouwens geen inflight magazine meer aan boord. Dit heeft KLM (nog) wel.

Maaltijden en service aan boord
In deze review over de Air France Premium Economy in de Airbus A350 zal ik uiteraard ook mijn ervaring met de maaltijden en service aan boord delen.

Na het vertrek volgt er een eerste ronde met welkomstdrankjes. De purser stelt zich ook gelijk even netjes voor en spreekt ons aan bij naam. Zeker een goede eerste indruk! Voor het welkomstdrankje is er keuze uit champagne of bronwater. Maar een glaasje vruchtensap is op verzoek ook mogelijk. De drankjes worden in echte glazen geserveerd, net als bij KLM’s Premium Comfort. Na het drankje krijgen we ook nog een verfrissingsdoekje uitgereikt.
Voor de hoofdmaaltijd is er keuze uit een Italiaanse pasta en een Indiaas gerecht. De menukaartjes komen echter niet overeen met wat er geserveerd wordt. Desalniettemin smaken beide gerechten prima. In vergelijking met KLM’s Premium Comfort vind ik de maaltijd van Air France wel wat minder qua kwaliteit. Ook de manier van serveren past meer bij Economy dan bij Premium Economy als je het mij vraagt.
Ongeveer een uur voor aankomst volgt er nog een service ronde met een tasje gevuld met snacks. We krijgen onder meer een zakje nootjes, sandwich met kaas-wortelspread en een yoghurtje. Hierbij wordt een warme drank en vruchtensap geserveerd. De nootjes en het yoghurtje gaat er goed in. De sandwich smaakt niet echt.

Toiletten
De A350 van Air France beschikt over 9 toiletten. Premium Economy passagiers gebruiken dezelfde toiletten als Economy Class. De toiletten hebben een standaard formaat en zien er verder netjes uit. Gedurende de vlucht worden ze regelmatig schoongemaakt.

WiFi via Air France Connect
In dit toestel biedt Air France ook een WiFi service. De Message Pass voor het verzenden en ontvangen van berichten is gratis. De Surf Pass kost € 10 voor een uur of € 22 voor de hele vlucht. Met deze Pass kun je ook internetten, maar niet Streamen. Het is ook mogelijk om met miles te betalen. Dit kost respectievelijk 2.000 of 4.400 miles. De Stream Pass biedt ook de mogelijkheid om video content te streamen.

Aankomst Mumbai
Vlak voor de landing deelt de crew een immigratieformulier uit. Dit formulier dienen we in te vullen in weer in te leveren bij aankomst in India. Het is rond middernacht als we de landing inzetten naar Mumbai Chhatrapati Shivaji International Airport (BOM). De piloten moeten dan nog wel een redelijk stukje taxiën tot we bij de gate aankomen.

Als het toestel zijn parkeerpositie heeft ingenomen mogen eerst de Business Class passagiers uitstappen. Daarna volgen Premium Economy en Economy passagiers. Eenmaal in het terminalgebouw volgen we de borden met ‘Domestic Transfer’. Onze volgende vlucht gaat namelijk met indiGo naar Kolkata. Hierdoor dienen we ook door de paspoortcontrole te gaan. En na het ophalen van de bagage nemen we de gratis shuttlebus naar Terminal 1.

Bron foto’s Review Air France Premium Economy Parijs-Mumbai Airbus A350: InsideFlyer – Christian
Wat een achenebbisj recensie!
Geen woord over de hoofdmaaltijd, om maar wat te noemen. De auteur beheerst de Nederlandse taal niet, en vindt proeflezen zonde van z’n tijd. Had het zeker te druk met films, series en documenteren, om van de bedrage hoofdtelefoon maar niet te spreken.
Bedankt voor je leuke reactie! En wat goed dat je uit zo’n lange tekst 2 tikfouten hebt weten te halen. Je hebt het er maar druk mee.