Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Luchtvaartmaatschappijen doen er alles aan om te zorgen dat een vliegtuig vol zit. Dat levert per slot van rekening het meeste geld op. In de huidige tijd is dat zeker erg lastig. De verwachting is dat dit ook na de coronacrisis nog wel even gaat duren voordat alles weer zoals voor de coronacrisis is. Qatar Airways hoopt met het aanpassen van de tariefstructuur het gemakkelijker te maken voor de klanten. Zo is er nu een Business Class Basic tarief bij Qatar Airways dat geheel ‘uitgekleed’ is ten opzichte van het volledige Business Class tarief. Alle veranderingen zetten we hier voor je op een rijtje.
Qsuite
De Business Class van Qatar Airways staat hoog aangeschreven. Het product, de Qsuite is een toonaangevend Business Classproduct. Bij Qatar Airways bestaat de Business Classcabine namelijk uit suites met daarin de revolutionaire stoel ingebouwd. De cabines kan namelijk worden omgebouwd tot een dubbelbed en ook naar een kleine vergaderruimte. De Qsuite is te vinden in de Boeing 777 evenals in de Airbus A350 toestellen.
Aanpassing van tarieven
Om meer helderheid te scheppen in de tarieven die de maatschappij heeft, past Qatar Airways dus haar tariefstructuur aan. Zowel de het product in Economy als ook in Business Class worden uitgekleed. Qatar Airways deelt de tarieven voortaan in zes verschillende tariefklassen in. Dit ziet er als volgt uit:Deze nieuwe tarieven per cabine hebben zo allemaal hun eigen voordelen. In de Economy Class zijn de voordelen als volgt:
Bij de Business Class in de Qsuite van Qatar Airways zijn de volgende voordelen aanwezig per tariefklasse:
Qatar Airways Business Class uitgekleed?
Kies je voor het Classic Business Classtarief, dan verandert de beleving in Business Class helemaal bij Qatar Airways. Waar je normaal vooraf of tijdens je reis gebruik kon maken van de lounges, is dat nu niet meer standaard inbegrepen in het Classic Business Class tarief. Tevens kun je vooraf niet meer kosteloos een stoel selecteren. Een deel van de beleving van dit luxe product verdwijnt dus.
Tevens lijkt het er op dit moment niet op dat de tarieven ook naar beneden zijn bijgesteld. Je betaalt dus evenveel voor een ticket waar voorheen nog wel allerlei voordelen bij behoorden. Het enige verschil is dus dat er minder inclusief in de prijs aanwezig is. Vlieg je bijvoorbeeld in januari vanuit Amsterdam via Doha naar Bangkok, dan kost het Basic Tarief je ongeveer €2.000,-. Wil je graag met toegang tot de lounge en stoelselectie voor check-in, dan betaal je ruim €1.000,- meer. Dat staat natuurlijk niet in verhouding tot de voordelen die je extra ontvangt.
Mocht je een elite member zijn bij oneworld, dan kun je echter wel gebruik maken van de lounges. Het maakt in dat geval niet uit of de lounge toegang inbegrepen zit in je ticket.
Voor wat betreft de wijzigingen binnen de Economy cabine zijn er vrijwel geen grote verschillen tussen Qatar Airways en bijvoorbeeld Lufthansa, KLM, Delta of Air France. Bij het voordeligste tarief kun je dus geen stoel selecteren voorafgaand aan de incheck procedure. Verder spaar je minder Qmiles ten opzichte van een duurder tarief. Dit is overigens ook bij de Business Class het geval.
Al met al is het dus overzichtelijker wat je krijgt per pakket, zowel in de Economy- als de Business Class. Het blijft wel een vreemde gewaarwording dat je nog net zo veel betaalt bij Business Class Classic als voorheen, maar nu minder voordelen hebt.
Beeldmateriaal: Qatar Airways
The Flying Dutch Guy zegt
Elite+? Dat is bij SkyTeam, niet oneworld.
Het prijsverschil om loungetoegang en gratis stoelselectie te verkrijgen is wel erg fors. Daarvoor kan je bij een lange layover voordeliger het transit hotel boeken, zeker als je met meer dan 1 persoon reist.