Review: Qatar Airways’ QSuite in de A350-10005 min leestijd

Qatar QSuite

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Een aantal weken geleden was ik in de gelukkige omstandigheid om met Qatar Airways’ nieuwste business class QSuite te vliegen. Ook nog eens in één van de allernieuwste vliegtuigen van de maatschappij, de Airbus A350-1000. Het was weliswaar een korte vlucht (van Koeweit naar Doha), maar desalniettemin absoluut de moeite waard om kennis te maken met dit nieuwe business class product. Zonder twijfel is dit het beste business class product in de wereld op dit moment.

QSuite

De QSuite is het nieuwste business class product van Qatar Airways. Deze nieuwe business class is ook sinds enkele maanden beschikbaar vanaf Amsterdam op de route naar Doha maar dan op een Boeing 777-300ER. InsideFlyer nam bij de eerste vlucht alvast een kijkje in de cabine! Naast het feit dat bestaande Boeing 777’s worden omgebouwd, worden nieuwe toestellen nu direct al afgeleverd met de QSuite. Zo ook de Airbus A350-1000 waarvan Qatar Airways begin dit jaar het eerste toestel van in ontvangst nam.

Ik vloog van Koeweit naar Bangkok met een overstap in Doha. Al vroeg in de morgen was ik op de luchthaven van Koeweit om in te checken en had nog voldoende tijd om wat koffie te drinken in de Pearl lounge. Een prima lounge om te zijn, er was zelfs een kok die op bestelling eitjes aan het bakken was. Met een bus werden we vanaf de gate naar het vliegtuig gereden en bij binnenkomst was er direct een ‘wow’-gevoel. Naast de prachtige inrichting is ook de verlichting zodanig dat het ’t allemaal nog mooier maakt.

Qatar Airways QSuite A350-1000

Qatar Airways QSuite A350-1000

Het was er rustig in de business class cabine: er waren maar drie andere passagiers. Wel prettig zodat ik wat gemakkelijker foto’s kon maken. Mijn stoel was 5K bij het raam, waarbij de stoel achterstevoren staat. Als je links uit het raam keek, had ik dus zicht op de rechter motor.

Qatar Airways QSuite A350-1000

Qatar Airways QSuite A350-1000

Het viel me op hoe mooi alles is afgewerkt en hoe functioneel alles op elkaar is afgestemd. Ik werd hartelijk welkom geheten door de crew die alle tijd hadden en namen om over de QSuite te vertellen en uitlegden hoe alles werkt. Zo zit de schuifdeur nog op slot tijdens vertrek en landing.

Catering

Binnen het Midden-Oosten heeft Qatar Airways geen business class, maar heet het First class. Zodoende ook een First class menukaart. Aangezien het maar een vlucht van anderhalf uur was, was het menu enigszins beperkt. De vertrektijd was al om 5.15 uur, had in de lounge al een beetje gegeten, dus meer dan een licht ontbijt had ik sowieso niet gewenst.

Wetende dat ik nog een vlucht naar Bangkok voor de boeg had hierna, besloot ik te gaan voor de vegetarische optie met feta kaas en een vanille-dadel smoothie. Prachtig opgemaakt en het was een voor mij perfect ontbijt voor dit moment van de dag! Vooraf werd Arabische koffie met een dadel geserveerd.

Privacy

Toen het vliegtuig in de lucht was, kwam de crew langs om de schuifdeur te ontgrendelen en pro-actief te sluiten. Door middel van een knopje op het bedieningspaneel kun je een “do-not-disturb”-knopje indrukken. Het ledlampje van het stoelnummer aan de buitenzijde van de suite wordt dan rood verlicht als teken dat je graag met rust gelaten wilt worden.

Los daarvan heb je sowieso heel veel privacy binnen je coconnetje. Zelfs als de schuifdeuren openstaan, is het zicht op de rij aan de andere kant van het gangpad beperkt, zoals op onderstaande foto te zien is. (En de foto is zelfs nog wat hoger genomen dan als je gewoon zou zitten.)

Qatar Airways QSuite A350-1000

Bediening en comfort

Direct naast de schuifdeur is een plateau om wat spullen te leggen of drankje neer te zetten. Daaronder bevindt zich een rij aan bedieningsknopjes die zich eigenlijk vanzelf wijzen. De stoel is in verschillende standen te zetten (er is zelfs een diner-stand, waarbij je extra recht omhoog zit).

De grote tafel die uit te klappen is, is ook erg prettig. En je kunt door middel van de bediening van de stoel op goede afstand van de tafel zitten. Uiteraard is er verder ook een stopcontact aanwezig, een noise-cancelling koptelefoon en een usb-aansluiting.

Inflight entertainment

Het grote scherm is een touch-screen en je navigeert gemakkelijk door de menu’s heen. Maar uiteraard is er ook een afstandsbediening die verrassend goed werkte! Ook dit apparaat is een touch-screen, dus je swipet gewoon over het scherm om je favoriete film te zoeken, alsof je een smartphone in je hand hebt.

Een van de leuke dingen van de Airbus A350 is dat er live camera’s aan het vliegtuig gangen die je kunt bekijken. Vooral met stijgen en landen is dat leuk om te bekijken. Hieronder een kleine fotoreportage van de landing is Doha:

Qatar Airways QSuite A350-1000

Qatar Airways QSuite A350-1000

Qatar Airways QSuite A350-1000

 

Qatar Airways QSuite A350-1000

Met hieronder een filmpje van de landing in Doha:

Conclusie

Een fantastische ervaring om met Qatar Airways’ QSuite te reizen! Ik heb zitten denken, maar ik kan niets bedenken wat hier nog eventueel aan verbeterd zou kunnen worden. Erg comfortabel en zoals ik vaker bij Qatar Airways heb meegemaakt, is de bediening heel attent. Het concept ‘Dine-on-demand’ is ook erg fijn, waarmee je zelf bepaalt wanneer en wat je wilt eten en drinken. In dit geval had ik een korte vlucht en heb niet kunnen slapen, maar dit zal ongetwijfeld ook prima zijn.

Tja, dit zijn vluchten waarvan het bijna jammer is als je (al) op je eindbestemming bent. Ik ga zeker nog eens een lange-afstandsvlucht in QSuite boeken!

Overzicht

Voordelen

- Prachtige nieuwe business class
- Veel privacy
- Zeer modern inflight entertainment systeem
- De vertrouwde serice van Qatar Airways

Nadelen

Ik kan ze niet bedenken...

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Wordt dit de nieuwe standaard voor Business Class? Het onderscheid met First Class is nihil en het is een erg luxe ervaring. Zeer aan te bevelen!

5 min leestijd">
4.7

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *