Oneworld airlines willen in 2050 CO2-neutraal worden2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Oneworld is de eerste wereldwijde airline alliantie die als airlinegroep CO2-neutraal wil worden. Individuele airlines hebben zo hun eigen duurzaamheidsambities, maar het is nu voor het eerst dat een alliantie hierover gezamenlijk afspraken maakt. Alhoewel 2050 natuurlijk nog erg ver weg is. Welke alliantie gaat volgen?

Oneworld

De samenwerkende luchtvaartmaatschappijen in de oneworld alliance zijn American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, Malaysia Airlines, Qantas, Qatar, Royal Jordanian, Royal Air Maroc, S7 Airlines en Sri Lankan Airlines. De samenwerking startte in 1998 met American Airlines, BA, Canadian Airlines (later Air Canada), Cathay Pacific en Qantas. Oneworld werd uiteindelijk officieel opgericht in 1999.

Het doel van een luchtvaartalliantie is het verbinden van de diensten van diverse luchtvaartmaatschappijen en daardoor de ervaring voor de reizigers te verbeteren. Voor frequente reizigers is het interessant dan je bijvoorbeeld op een ticket kunt reizen bij verschillende carriers. Daarnaast zijn de frequent flyer programma’s geïntegreerd en spaar je dus miles bij alle aangesloten maatschappijen. Een eventuele status is dan ook geldig bij de andere leden.

Airbus A320 van Iberia in Oneworld Livery (Bron: Iberia)
Airbus A320neo van Iberia in Oneworld Livery (Bron: Iberia)

13 leden, 1 Duurzaamheidsplan?

De luchtvaartalliantie Oneworld kent momenteel dertien leden. In samenwerking met de International Civil Aviation Organisation (ICAO) is nu afgesproken dat men binnen dertig jaar CO2-neutraal moet vliegen. Dit betekent overigens niet dat er dan alleen nog maar elektrische toestellen in de vloot te vinden zijn. Het gaat namelijk om ‘net zero carbon emissions’. Dat betekent dat er netto geen CO2-uitstoot is. Dit kan door bijvoorbeeld enerzijds CO2 uit te stoten door de vliegen, maar tegelijkertijd bomen te planten of duurzame energie op te wekken. De ‘bespaarde’ CO2 wordt dan afgetrokken van de uitgestoten CO2.

De komende periode gaan de leden van Oneworld met elkaar bekijken welke maatregelen nodig zijn om het doel in 2050 te bereiken. Er wordt al nagedacht over het verbeteren van de efficiëntie en investeringen in duurzamere brandstof. Maar ook het gebruik van zuinigere vliegtuigen, minder afval en plasticgebruik en alternatieven voor CO2-compensatie zijn nodig. British Airways en Iberia liever al eerder weten aan de slag te gaan met duurzaamheid. Maar ook Japan Airlines, Qantas en Finnair besloten eerder te gaan voor een CO2-neutrale bedrijfsvoering in 2050 (Finnair wil dit in 2045).

Goed natuurlijk dat Oneworld qua duurzaamheid meer wil samenwerken en de commitment vastlegt om in 2050 CO2-neutraal te zijn. Dat vraag is natuurlijk of 2050 nu echt een ambitie is, of gewoon een datum ver genoeg in de toekomst zodat er nog genoeg tijd is om na te denken over vervolgstappen. De luchtvaart staat niet bekend als de meest innovatieve en duurzame industrieën. Maar wie weet is dit een stap in de goede richting.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *