Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Noorse ultra low cost carrier Norwegian had ambitieuze plannen voor een groot netwerk van bestemmingen tegen zeer lage ticketprijzen. Daarnaast moest het veelgeprezen loyalty programma Norwegian Reward interessante voordelen en privileges bieden, ongewoon voor een low cost carrier. Helaas kwam aan de snelle groei van Norwegian en Norwegian Reward snel een einde wegens tegenvallende resultaten. Maar Norwegian is terug van weggeweest en lanceert later dit voorjaar het vernieuwde Norwegian Reward.
De groei en krimp van Norwegian
Het ging Norwegian initieel voor de wind. Met een flinke vloot van Boeing 737 vliegtuigen vloog de Noorse ultra low cost carrier door heel Europa. Zeer regelmatig werden er nieuwe routes geopend. Later kwamen er tientallen Boeing 787 Dreamliners bij die ook trans-atlantische routes aanboden. In periode van 2010 tot 2017 nam zowel het aantal bestemmingen als de vloot bij Norwegian flink toe.
Echter bleken de resultaten toch tegen te vallen. Een Norwegian vlucht van Europa naar New York of Bangkok mag dan goedkoop zijn. Maar de Boeing 787 Dreamliners bieden dan ook weinig comfort. En voor elke extra zoals eten, drinken, stoelselectie en natuurlijk bagage geldt een (forse) toeslag. Hoe goedkoop is deze Noorse ultra low cost carrier dan daadwerkelijk?
Het kan natuurlijk ook dat Europa nog niet klaar was voor een ultra low cost carrier als Norwegian. Of de timing was niet de juiste. De airline besloot vanaf 2018 van een groeistrategie meer naar de winstgevendheid te gaan kijken. Dit betekende het einde van diverse Europese stations die niet genoeg geld opbrachten. De problematiek met de Boeing 737 MAX heeft de maatschappij zeker ook niet geholpen. Met de pandemie daar bovenop moest Norwegian in 2020 en 2021 de operatie nog verder inperken. Het grootste deel van de vloot ging weer terug naar de leasemaatschappijen.
Tegenwoordig vliegt Norwegian met een vloot van Boeing 737 toestellen naar 58 Europese bestemmingen. Zo is er vijf keer per week een verbinding tussen Oslo-Gardermoen (OSL) en Amsterdam Airport Schiphol (AMS). Norwegian zet hiervoor de Boeing 737-800 in met plaats voor maximaal 189 Economy Class passagiers.
Hoe ziet het vernieuwde Norwegian Reward eruit?
Aanvankelijk ontving Norwegian veel lof voor haar loyalty programma Norwegian Reward. Als ultra low cost carrier was de airline de eerste met de mogelijkheid tot het verdienen noemenswaardige voordelen en privileges. Met de teloorgang van Norwegian ging het ook het loyaliteitsprogramma op de schop. Maar nu kondigt Norwegian dus een interessante vernieuwing van het programma aan.
De essentie van het programma blijft het verdienen van zogenaamde CashPoints. Voor elke uitgegeven euro bij Norwegian (en partners) krijg je een aantal CashPoints. Deze kun je weer gebruiken voor het aanschaffen van vliegtickets of opties aan boord. Daarnaast krijg je na elke zes enkele vluchten een reward. Dat kan bijvoorbeeld gratis fast track zijn of een kosteloze bagagetoelage. In het vernieuwde programma worden deze rewards verder uitgebreid, denk aan een boost van de CashPoints saldo.
De komende maanden kunnen frequent flyers bij Norwegian echter nog meer voordelen verwachten. Maak je binnen een periode van 12 maanden 32 vluchten of meer dan krijg je toegang tot alle benefits van het programma. Daarnaast kun je nieuwe rewards verdienen zoals gratis koffie en thee aan boord (waar beschikbaar), priority boarding, geen vervaldatum voor je CashPoints en priority klantenservice.
De meeste vernieuwingen van Norwegian Reward gaan in per 28 maart 2023.
Bron afbeeldingen: Norwegian
Geef een reactie