Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Air France en KLM hebben afgelopen week nieuwe voordelen voor Flying Blue Ivory leden geïntroduceerd. Deze groep voelde zich namelijk geen volwaardig deel van het programma en ook de klanttevredenheid onder de Ivory leden was laag. Met nieuwe voordelen hopen de maatschappijen aan de wensen van de basisniveau leden tegemoet te komen.
Bagage
Als eerste voordeel wordt de ‘korting’ op de bagage uitgebreid. Bij KLM behouden Flying Blue Ivory leden een korting van €10 op bagagestukken op Europese vluchten, zoals eerder dit jaar was ingevoerd (klik). Daar komt een korting van €10 bij op een eerste extra bagagestuk voor intercontinentale vluchten. Dit is echter niet geldig op vluchten naar of via de VS, Canada en Mexico onder het stuksconcept.
Ook Air France introduceert een korting op extra bagage; €5 op shorthaul/domestic, €5 op mediumhaul bij een toeslag lager dan €20 en €10 bij een toeslag van meer dan €20. Op longhaul vluchten is de korting €10.
Hiermee komt de korting voor extra bagage betaald op de luchthaven te vervallen. HOP! marketed vluchten vallen niet onder de nieuwe regeling. De korting geldt alleen indien de bagage vooraf is geregeld; dus niet op de luchthaven bij de kiosk of balie.
Betaalde stoelen
Een voordeel dat ongetwijfeld populair zal zijn is 10% korting op betaalde stoelopties. Bij KLM zijn dit stoelen in Economy Comfort, bij de nooduitgang (met extra beenruimte), en voorkeursstoelen. Het is niet van toepassing op standaardstoelselectie.
Bij Air France geldt de korting voor Seat Plus met extra beenruimte, duo stoelen en stoelen voor in de cabine.
Campagne
Deze maand start Flying Blue met een ‘Ivory Now!’ campagne om de nieuwe voordelen onder de aandacht te brengen van huidige leden en meer passagiers zich te laten aanmelden voor het programma. De campagne zal zowel digitaal (per e-mail) als met advertenties op de luchthavens Schiphol en Charles de Gaulle plaatsvinden.
Conclusie
Elk voordeel is mooi meegenomen maar feitelijk is er niets nieuws onder de zon. Er zijn geen nieuwe diensten, alleen kortingen voor zaken die eerder nog inbegrepen waren ook! Van de korting op bagage zullen, behalve op Europese vluchten waar het al gold, niet al te veel passagiers gebruik maken. Van de korting op betaalde stoelen des te meer.
Deze aanvulling is meer een campagne om leden te werven dan iets nieuws toe te voegen. Het zal me niet verbazen als de tarieven over een tijdje weer stijgen, net als na de introductie van betaalde bagage op Europese vluchten.
em van ingen zegt
Toch een goede stap, denk ik, Ivory was echt een betje een stiefkind geworden.
Aan de bovenkant is m.i. ook ruimte voor verbetering. De tastbare voordelen van platina boven goud zijn toch wel erg miniem. (hoe vaak gebruik je priority wachtlijst?)
Chris zegt
De gegarandeerde stoel in Economy is handig, maar intercontinentaal vlieg ik Business en dan heb je niet zoveel aan. De extra Award Miles op je status zijn misschien nog wel het meest waard…
The Flying Dutchboy zegt
Het hangt er vanaf of je standaard Economy of Business vliegt of Platinum veel meer biedt dan Gold. Vlieg je Economy dan is de gratis Economy Comfort erg waardevol. Vlieg je Business dan blijft het bij meer award miles en de Platinum service lijn.
Wouter zegt
Het zou nog extra mooi zijn als ze vervolgens ook de kortingen op stoelen van Gold- en Silver-members met 5% verhogen. 🙂
Marco zegt
Volgens mij was in het begin, toen men moest gaan betalen voor een koffer, het gratis als je maar Flying Blue (ivory) had. Daardoor was KLM voor mij extra aantrekkelijk om te vliegen op vluchten naar de familie in Spanje tov Vueling en Transavia waar je al extra voor je koffer moest betalen. Dat voordeel is nu weg. Je krijgt alleen maar kortingen over zaken die idd gratis waren.
Lenie zegt
Leuk, maar ik blijf missen dat men als Ivory klant altijd ondergewaardeerd wordt. Na een lidmaatschap van meer dan 30 jaar blijf ik steken in deze klasse omdat je als vakantievluchtmaker nooit het benodigde aantal vluchten haalt per jaar om een klasse hoger te komen. Nee ik zit nog steeds te wachten op een automatische klasse verhoging na lidmaatschap van 25 jaar,35 jaar etc. Maar helaas zal er wel nooit van komen.
Lyda Maria Jansen zegt
Wat is het verschil tussen Flying Blue Ivory en Flying Blue Explorer ?
The Flying Dutchboy zegt
Die zijn hetzelfde. Ivory is vorig jaar hernoemd naar Explorer.
G' van der Veer zegt
Ik ben klaar met dat frequent Flyer gedoe, ik ga nu voor de negende maal naar zuid China, niet geboekt bij de K.L.M. maar helaas wel uitgevoerd door hun dat had ik zo snel niet door, anders had ik een andere maatschappij gezocht.
Ik raakte iedere keer weer Miles kwijt omdat ik ze niet op tijd opmaakte of iets dergelijks.
Een keer heb ik het Silver niveau behaald ( meende 25.000 Miles ) ik had 25.080 echter mijn kaart is nooit omgezet naar dat Niveau.
Ik ben ermee gestopt om de kaart te gebruiken en ook die van mijn partner voer ik niet meer op.
Ik wilde graag bagage bijboeken maar dat kan ik alleen maar op de Luchthaven doen bij K.L.M. en over de kosten, tsja daar zijn ze ook niet echt open en duidelijk over, ja behalve dat ik 10 euro korting krijg ( een business passagier mag 2 koffers van 32 kilo meenemen en wij eenmaal 23 kilo per persoon. ) zodat ik het er niet op waag om extra bagage mee te nemen aangezien dat mogelijk een paar honderd euro extra kost.
Ik voelde en voel mij nog steeds als een niet volwaardige reiziger behandeld bij K.L.M. maar eerder als een stuk vee die zo snel mogelijk naar de krappe zitplaats gebracht moet worden van de economy class.
Ik raad mijn familie en vrienden dan zeker ook niet aan om met de K.L.M. te vliegen