Betalen voor stoelselectie bij KLM en Air France

betalen voor stoelselectie KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM was al een tijdje bezig met een pilot op enkele routes waarbij betaald moest worden voor de uitkiezen van een standaard stoel in Economy. Blijkbaar was dit een succes want voor bijna alle vluchten vanaf 24 augustus geldt dat je voortaan moet betalen voor stoelselectie bij KLM en Air France als je dit vooraf wil doen. Tijdens online check-in  kan je nog steeds gratis een standaard stoel kiezen uit de opties die open zijn. Er zijn groepen passagiers uitgezonderd van deze nieuwe toeslag.

Kosten

De kosten per enkele vlucht bedragen €20 of 6500 Flying Blue miles voor intercontinentale vluchten van zowel Air France als KLM. Voor ‘tail-ends’ zoals Singapore-Denpasar wordt €5 of 1650 miles gevraagd bij KLM en €10 bij Air France.

Voor Europese vluchten geldt de toeslag alleen voor KLM vluchten en deze is €5 per enkele reis. Op alle binnenlandse en Europese vluchten van Air France, alle HOP! vluchten en medium-haul A230 bestemmingen van Air France geldt het beleid niet omdat hier sowieso geen advance seat reservation mogelijk is.

betalen voor stoelselectie KLM

Uitzonderingen

Ten eerste kunnen Elite passagiers en maximaal 8 medereizigers in dezelfde (award) boeking kosteloos stoelen reserveren. Dit omvat:

  • C2000/Skipper
  • Flying Blue Silver/Gold/Platinum
  • Delta Silver/Gold/Platinum/Diamond
  • Skyteam Elite/Elite Plus

passagiers.

Daarnaast mogen corporate klanten ook zonder toeslag een stoel uitkiezen. Bluebiz leden moeten wel bijbetalen. Later zal het waarschijnlijk mogelijk zijn ook met Blue credits te betalen. Passagiers met een full-flex ticket (Y/B/M) hoeven ook niks extra’s te betalen voor een stoelkeuze.

Passagiers met een beperking kunnen van te voren ook kostenloos een specifieke stoel reserveren voor zichzelf en een eventuele begeleider. Alleenreizende kinderen krijgen door KLM een stoel gratis toegewezen.

Gezinnen

Indien gezinnen niet zelf betalen voor stoelselectie zal KLM stoelen toewijzen voordat check-in begint; uiterlijk 4 dagen voor vertrek. Voor gezinnen met baby’s wordt gezorgd dat ze bij elkaar zitten. Bij gezinnen met kinderen tot en met 11 jaar geldt dat ze bij elkaar zitten voor zover mogelijk. In ieder geval zal er altijd één ouder naast een kind zitten.

Groepen

Reizigers uit een groep mogen vanaf 8 dagen voor vertrek standaardstoelen selecteren zonder meerkosten.

betalen voor stoelselectie KLM
Het beleid voor Economy Comfort blijft ongewijzigd

Reserveren

Een standaardstoel selecteren kan tot 48 uur voor vertrek bij KLM en 30 uur bij Air France. Je kan hiervoor naar je reisagent of het bij de luchtvaartmaatschappij via de website bij Manage My Booking, telefoon of het bij KLM via social media regelen.

Conclusie

Bij deze verandering heb ik gemixte gevoelens. Naast het feit dat dit voor KLM een manier is om extra ancillary revenue binnen te halen is het voor frequent flyers en late boekers een grote verbetering. Als je laat boekt, vaak tegen hoge prijzen met een full flex ticket, had je vaak nog maar een kleine keuze uit stoelen. Nu beloont KLM deze passagiers met gratis stoelselectie en waarschijnlijk een keuze uit betere stoelen op het laatste moment. Ook voor elite passagiers is het klantvriendelijk en een extra voordeel. Niet in de laatste plaats omdat nu ook 8 medereizigers gratis een stoel uit mogen kiezen indien ze op dezelfde boeking reizen. Daarnaast zijn nu alle Skyteam Elite en Elite Plus leden inbegrepen in de fee waiver. Dit was bij andere betaalde opties niet het geval.

Voor gezinnen met kinderen ouder dan 12 jaar kan ik me voorstellen dat het vervelend is. Je wil bij elkaar zitten maar zo’n €160 aftikken gaat ook van je reisbudget af.

Daarnaast zal het nu wel belangrijk zijn om bij de start van online check-in gelijk je stoel te kiezen als je per se een raam of gangpad stoel wil. Als je dan net geen internet hebt kan je eindigen in een krappe middle seat.

Reacties

  1. Sander de Jonge Sander de Jonge zegt

    Ik heb navraag gedaan bij KLM over bestaande reserveringen waarbij je reeds een stoel gereserveerd hebt. KLM geeft aan dat deze gewoon gereserveerd blijven. Dat is dus nog mooi meegenomen voor mensen die al een vakantievlucht geboekt hebben!

  2. Chawa zegt

    Ik blijf nog van mening: KLM/AF is een lijndienst. Al dat apart voor moeten betalen is echt mierenne*kerij van KLM/AF, dat siert ze niet.
    Als je alles nog apart voor moet betalen, stoel/bagage…is KLM/AF dan nog wel zo aantrekkelijk in verhouding met low budget airlines? Alleen voor die droge boterham en een drankje hoef je het niet te doen, toch?
    Bovendien met codeshare vluchten ook zoiets….elite+ member of niet, met AZ ticket kun je maar een paar uurtje vooraf inchecken en je stoelen kiezen…wat me vorige week dus helemaal niet lukte.
    Tis overduidelijk dat KLM geen goede vriendjes zijn met Alitalia. Ook mijn AZ ticket Miles is benadeeld ipv 50% naar 25% (verandering per 1 juni terwijl tickets al ver voor 1 juni zijn geboekt).
    Diep triest dat KLM zich zo laat kennen.

  3. Alias zegt

    Van dit soort nieuwsberichten word ik altijd wat cynisch. Vanzelfsprekend is de proef succesvol verlopen, het heeft immers meer geld binnengebracht en dat is naar mijn mening de werkelijke reden waarom het nu standaard is geworden: geld. Het enige waarin AF/KLM nu nog verschilt van een lage-kosten vliegmaatschappij is dat je binnen Europa in de vee-klasse een wrap en een bekertje drinken krijgt zonder dat je daar apart voor hoeft te betalen, dat wordt ook nog wel een keer afgeschaft. Goed, mogelijk vliegen ze wat vaker per dag op een bestemming dan een lage-kosten vliegmaatschappij dit doet.
    Wanneer men op het punt is belandt dat er niets meer valt te besparen en de passagier voor alles extra moet betalen zal het personeel er (nog meer) aan moeten geloven. Kortom – op de hap en slok na – waarin verschilt AF/KLM op Europese vluchten nog van een lage-kosten vliegmaatschappij? AF/KLM maakt zichzelf steeds onaantrekkelijker om mee te vliegen.

    • The Flying Dutchboy zegt

      Ik ben het er mee eens dat je tegenwoordig wel voor erg veel zaken moet bijbetalen bij KLM. Als je dan kijkt wat er bij Emirates is inbegrepen; 30kg bagage, wifi, stoel bij de nooduitgang, dan snap ik waarom reizigers daar voor kiezen.
      Gelukkig zijn we nog niet beland bij het punt waar ook Business Class passagiers moeten betalen om een stoel te selecteren, zoals bij British Airways.

  4. Aafje van der Meij zegt

    KLM ben teleur gesteld, dat jullie niets meer extra doen.
    Al jaren klant , waar gaat dit heen ????
    Waarom nog bij jullie boeken??????

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *