Meer slecht nieuws van American Airlines6 min leestijd

Nieuws van American Airlines

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Meer slecht nieuws van American Airlines

American voert drastische wijzigingen door in haar loyaliteitsprogramma AAdvantage. Nadat op 22 maart jongstleden de award chart werd aangepast, heeft American op 6 juni jongstleden bekendgemaakt dat het revenue based programma per 1 augustus in gaat. Maar het gaat verder. In dit artikel ga ik in op de overige wijzigingen die bekend zijn gemaakt. Deze hebben betrekking op een nieuw eliteniveau, een uitgavedrempel, miles verdienen bij partners en upgrade prioritering.

Ben je nog helemaal niet bekend met de eerder aangekondigde wijzigingen? Lees dan eerst de volgende artikelen:

Meer slecht nieuws van American Airlines
De verdiensten na 1 augustus…..

Een nieuw eliteniveau: Platinum Plus

Het huidige programma kent drie elite status niveaus, te weten Gold, Platinum en Executive Platinum. Vanaf 2017 komt hier Platinum Plus bij. Net als Platinum staat Platinum Plus gelijk aan Oneworld Saphire. In plaats van 8 miles per Dollar (Platinum) krijg je 9 miles per Dollar. Het belangrijkste voordeel ten opzichte van Platinum is echter dat je gratis upgrades krijgt op vluchten langer dan 500 miles. Als Gold & Platinum member moet je hiervoor namelijk een upgradecoupon voor gebruiken voor iedere 500 mile. Per 12.500 mile krijg je één upgradecoupon. Je kwalificeert je voor Platinum Plus vanaf 75.000 miles (50.000 Platinum) of 90 segmenten.

Conclusie: Platinum Plus voegt niet veel toe voor Europese reizigers.

Slecht nieuws van American Airlines
De huidige niveaus bij American Airlines

Uitgavedrempel: enkel elitestatus als je voldoende uitgeeft

Het behalen van elitestatus is gebaseerd op gevlogen afstand (Elite Qualifying Miles) en het aantal segmenten dat je vliegt binnen een kwalificerend jaar. American voegt hier, ingaande 2017, ook een minimale jaarlijkse uitgave aan toe. Geheel toepasselijk noemt men dit Elite Qualifying Dollars. Hieronder het schema per elitestatus niveau. Voor vluchten bij partner airlines wordt een percentage van de gevlogen afstand genomen. Deze percentages zijn op dit moment nog niet bekend.

Slecht nieuws van American Airlines
De tabel met minimale uitgaven en miles of segmenten

Daar waar andere Amerikaanse maatschappijen buitenlandse frequent flyers vrijstellen van de uitgavedrempel, doet American dit vooralsnog niet. En dat zorgt er voor dat andere programma’s een stuk goedkoper zijn voor het behalen van een top tier. Bij British Airways moet het voor ca. € 2000,00 wel lukken om BAEC Gold te halen, wat gelijk staat aan Oneworld Emerald.

De huidige drempel staat in schril contrast tot het gemak waarmee je voorheen je elite status haalde bij American. Zo haalde Lionell Platinum voor € 1253,00. Zelf vloog ik een weekendje in business class van Dublin naar Honolulu en haalde Executive Platinum in één trip, wat me ca. € 2000,00 gekost heeft. Let wel, dit zijn nog niet eens allemaal EQD’s, aangezien we ook hotel- en positioneringskosten hebben meegerekend.

Conclusie: door de minimale uitgavedrempel vraagt American een forse investering voordat je elitestatus krijgt. Bij andere programma’s is dit een stuk voordeliger waardoor AAdvantage (wederom) veel minder aantrekkelijk wordt.

Miles verdienen bij partners: nog niet duidelijk

Wat op dit moment nog onduidelijk is, is hoeveel miles je bij partner maatschappijen zult verdienen. Op 15 juli aanstaande zal American de nieuwe tabellen presenteren. Deze zullen gebaseerd blijven op de gevlogen afstand, vooral omdat men bij American geen inzicht heeft in het tarief.

Bij sommige maatschappijen, zoals Finnair en LAN (internationaal) krijg je op deep discount economy tickets nog 100% miles. Ik verwacht dat dit afgelopen zal zijn. De huidige premium cabine tabellen zullen naar mijn verwachting grotendeels bestaan blijven (ca. 125% van de gevlogen afstand).

Slecht nieuws van American Airlines
De huidige tabel voor British Airways vluchten.

De grootste onduidelijkheid zit echter in de elitebonus. American geeft aan dat deze zal blijven bestaan, maar de hoogte is ongewis. Deze is nu nog 100% voor Platinum en Executive Platinum leden. Het is dus goed mogelijk dat vluchten bij partner airlines nog steeds gunstig kunnen worden gecrediteerd bij AAdvantage. Hiervoor zullen we 15 juli echter nog moeten afwachten.

Conclusie: het is nog onduidelijk hoeveel miles je kunt verdienen bij partner airlines na 1 augustus. Tevens is de hoogte van de elitebonus nog onbekend.

Upgrade prioritering: afhankelijk van uitgaven

Tot nu toe heeft American eigenlijk een redelijk simpel systeem: hoe hoger je status, hoe hoger je positie en hoe eerder je boekt, hoe hoger je positie op de wachtlijst.  En dat is handig: vaak zijn tickets goedkoop als je vroeg boekt. Met Executive Platinum status is dan het enige wat je kan gebeuren een uitverkochte Business/First Class.

Slecht nieuws van American Airlines
De upgrade loterij van American Airlines

Vanaf 2017 (de exacte datum is nog niet bekend) zal ook het aantal Dollars wat je tot dan toe hebt uitgegeven meetellen voor je upgrade prioritering. Voor de binnenlandse upgrades is dit voor ons niet zo spannend. Maar als je een Systemwide Upgrade wilt inzetten of met miles + bijbetaling wilt upgraden heeft dit grote impact.  Waar het nu al een heel gedoe kan zijn om een geschikte route voor een upgrade te kiezen, zal dit straks vrijwel onmogelijk worden als je niet tenminste Executive Platinum bent.

Conclusie: upgraden met miles of een systemwide upgrade inzetten wordt lastiger naarmate je minder uitgeeft.

Conclusie: tijd om te vertrekken

Het boeken van award reizen is bij American Airlines al een stuk duurder geworden na de devaluatie van 22 maart jongstleden. Het is tot 1 augustus nog altijd extreem makkelijk om veel miles binnen te halen bij American, maar daarna is dat (helaas) afgelopen. Hoe dat bij vluchten met partner airlines zal zijn is niet helemaal duidelijk. Maar zelfs als dit aantrekkelijk blijft na elitebonus: kwalificeren is duur!

Persoonlijk vond ik het programma van American wel erg gunstig. Voor weinig geld kocht je een ticket met een zo groot mogelijke omweg. Wat volgde was een weekend vol champagne, slecht eten en amper slaap. Bij thuiskomst had je vervolgens zo veel miles dat je gelijk een business of first class ticket kon boeken. Heerlijk, toch?

Dat het programma nu aangepast wordt, vind ik begrijpelijk. Tenslotte moet een loyaliteitsprogramma vooral extra revenuen genereren. Jammer is het natuurlijk wel. Deze wijzigingen zijn echter dusdanig drastisch dat het hiermee als Europese vlieger niet langer interessant is om punten te sparen bij American: status verkrijgen is lastig, aantal miles per vlucht is laag en de award chart is niet langer gunstig.

En nu?

Mocht je een nieuw programma moeten uitkiezen dan raad ik je aan om naar andere programma’s uit te kijken. Persoonlijk heb ik voor 2016 nog dusdanig veel vluchten met American staan dat ik me opnieuw kwalificeer voor Platinum. Dit komt echter voornamelijk door een vakantie in Amerika en omdat ik nog een tweetal Systemwide Upgrades had liggen. Loungetoegang en gratis voorkeursstoelen blijven handige voordelen, vandaar dat ik het de moeite waard vind om dit jaar de laatste miles bij elkaar te sprokkelen voor herkwalificatie.

Mocht je voor 2016 vlakbij de Platinum drempel zitten, hou dan in gedachte dat de 500 mile minimum van toepassing blijft voor Elite Qualifying Miles.

Waar ik benieuwd naar ben is hoe dit straks uitpakt voor American. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen vooral met American vlogen vanwege het goede loyaliteitsprogramma. Het product is op veel routes simpelweg niet concurrerend. Hoewel Americans 777-300 een schitterende business class heeft, worden nog veel trans-Atlantische vluchten uitgevoerd met oude “Next Generation Business Class” stoelen (zie hieronder). En sommige zelfs met een 757 met Envoy Class. Binnen de VS zijn er na de fusie met US Airways veel A321 toestellen bijgekomen zonder stroom en In Flight Entertainment (ook niet in First Class), terwijl de competitie hier betere producten heeft.

Slecht nieuws van American Airlines
American’s Next Generation Business Class

Naar welk programma stap jij over?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *