Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Garuda Indonesia is dé nationale vliegtuigmaatschappij van Indonesië. Ze bieden doorgaans een zeer goed product aan, waardoor ze al vele jaren een vijfsterren beoordeling van Skytrax hebben. De maatschappij vliegt naar verschillende bestemmingen wereldwijd, maar voor hoe lang nog? Garuda Indonesia heeft enorm veel last van de coronapandemie en moet waarschijnlijk haar vloot halveren om te overleven.
Garuda Indonesia
De nationale vliegtuigmaatschappij van Indonesië is dus Garuda Indonesia. De maatschappij heeft veel binnenlandse vluchten, namelijk 69. Bijvoorbeeld tussen Jakarta en Bali, of vanuit Bali en Jakarta naar een van de vele eilanden die Indonesië rijk is. Naast de binnenlandse vluchten zijn er ook 22 intercontinentale bestemmingen. Zo vliegt de maatschappij tussen Amsterdam, Bangkok, Shanghai en Melbourne.
Vanwege onder andere de huidige coronapandemie met bijbehorende reisrestricties is het onmogelijk voor de maatschappij om veel vluchten uit te voeren. Voornamelijk vluchten binnen Indonesië worden uitgevoerd. Maar ook dit is maar 50% van de capaciteit ten opzichte van 2019. Daarnaast heeft de maatschappij ook last van de low-cost-carriers. Zij bieden veelal voordeligere tickets aan, dit vanwege een uitgekleed product ten opzichte van het product dat Garuda Indonesia aanbiedt.
Mismanagement
Al voor de coronapandemie uitbrak ging het niet heel goed met Garuda Indonesia. Het ontbrak het bedrijf aan een goed management. Hierdoor zijn vele verkeerde keuzes gemaakt, is er sprake geweest van corruptie en smokkel en bleven CEO’s nooit echt lang. Hierdoor heeft het bedrijf eigenlijk al langere tijd geen goede financiële resultaten kunnen behalen.
Afgelopen week sprak de CEO van het bedrijf, Irfan Setiaputra, zijn personeel. Hij gaf een update over de slechte situatie van het bedrijf. De totale schuld van het bedrijf is nu om en nabij $4,9 miljard en neemt elke maand toe met $70 miljoen. Irfan Setiaputra sprak dan ook de verwachting uit dat er een totale herstructurering van de maatschappij moet komen. Volgens nieuwssite Bloomberg zou gesproken zijn over het halveren van de vloot van Garuda Indonesie om mogelijk te overleven.
Halveren vloot
Door de huidige pandemie en reisrestricties zijn er ook bijna geen inkomsten doordat de maatschappij niet kan vliegen. Aan de andere kant blijven de schulden oplopen. Voornamelijk doordat een groot deel van de vloot wordt geleased. De geleasde toestellen zijn het duurst voor de maatschappij en die schulden kan Garuda niet afbetalen. Hierdoor heeft Garuda nu maar beschikking tot 41 toestellen.
Setiaputra sprak op 19 mei over een mogelijke halvering van de vloot. Op dit moment zou Garuda Indonesia beschikken over 141 toestellen, waarvan er inmiddels al vele stilstaan door de pandemie en uitstaande schulden.
Uit een berekening van het management zou blijken dat Garuda, wanneer er weer meer gereisd gaat worden, niet meer dan 70 toestellen nodig zouden hebben. Het betreft hier alleen de toestellen van Garuda zelf en niet die van Citilink, de low-cost maatschappij van Garuda. Of het halveren van de vloot voor Garuda Indonesia voldoende is om te overleven moet natuurlijk blijken. De halvering van de vloot zal overigens niet het enige zijn om te overleven. Er wordt ook gekeken naar een vervroegd pensioen van een deel van de werknemers.
Wanneer de mogelijke halvering van de vloot doorgaat, is het nog maar de vraag waarop de maatschappij gaat inleveren om te overleven. Met alleen een binnenlands netwerk is de kans klein dat ze het uiteindelijk zullen overleven. Zeker gezien het feit er vele andere spelers actief zijn in die markt. Een deel, of zelfs het gehele intercontinentale netwerk zal belangrijk blijven. De tijd zal ons leren of Garuda Indonesia met een gehalveerde vloot zal overleven.
Volgens Airfleets beschikt de maatschappij nu over de volgende toestellen:
- Boeing 777-300: 9 stuks, waarvan 3 nu niet in gebruik.
- Airbus A330 NEO: 3 stuks, allen in gebruik.
- ATR 72: 13 stuks, waarvan 8 in gebruik.
- Airbus A330-200: 7 stuks, 4 in gebruik.
- Airbus A330-300: 17 stuks, waarvan 4 nu niet in gebruik.
- Boeing 737-800: 73 stuks, waarvan 43 in gebruik.
- Boeing 737-MAX 8: 1 stuk, 0 in gebruik.
- CRJ 1000: 18 stuks, waarvan 5 in gebruik.
Geef een reactie