Mijn reisoverzicht van 20169 min leestijd

reisoverzicht

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

2016 was voor mij een bewogen jaar op allerlei gebieden. Maar door slim gebruik te maken van talloze loyalty programma’s, crëerde ik voor mezelf een unieke kans om te reizen. Ik heb stukken van de wereld gezien waar ik voordien nooit geweest ben. Laat me jullie meenemen in mijn reisoverzicht van het vorige jaar.

Plannen veranderen…

In januari zou ik normaal gezien een mileage run vliegen vanuit Europa naar Sao Paolo. Op dat moment was het verdienmodel qua award mijlen nog gunstig bij American Airlines. De trip zou me iets van 40.000 award miles hebben opgeleverd. Deels door elite status, deels door deelname aan verschillende promoties.

Helaas besloot het lot er anders over. Door familiale omstandigheden was ik genoodzaakt mijn plannen te wijzigen. De trip werd volledig geannuleerd. Gelukkig waren de mensen van AA zo vriendelijk om mij een volledige refund te geven.

reisoverzicht
Voor Brussel – Manchester retour krijg je 250 miles…

In het gehele voorjaar kwam ik eigenlijk niet aan reizen toe, behalve een trip voor het werk naar Liverpool. Veel miles hield ik daar zeker niet aan over.

Verjaardagstrip

Dit moest de trip van het jaar of misschien wel van mijn leven worden! Een reis die ik ruim een half jaar op voorhand helemaal had uitgekiend. Maandenlang heb ik zitten puzzelen met mijlen om te kijken waar ik naar toe kon vliegen. Voor het eerst in mijn leven zou ik first class vliegen! Oh wat een belevenis was me dat.

reisoverzicht
Qatar Airways first class, voor herhaling vatbaar!

Vanuit Parijs vloog ik met Qatar Airways in first class naar Doha. Vervolgens met QR in business class naar Bali. Een onvergetelijke ervaring, zelfs na flink wat borrels wist ik me alles prima te herinneren.

Champagne keuze bij Qatar Airways in business class

Heerlijk genieten was dat! Je hebt alle ruimte en je wordt op je wenken bediend. Wat wil je nog meer? Voel ik mezelf te goed om in economy class te vliegen? Helemaal niet! Deze malloot vloog eind 2015 in economy class 2 keer de wereld rond in 7 dagen tijd.

reisoverzicht
Zet mij op een vliegtuig en ik ben blij!

Eenmaal aangekomen in Bali, verbleef ik eerst in Kuta. Wat me als stadje tegenviel door het drukke toerisme. Maar het hotel waar we verbleven was prima. In het White Rose Kuta Resort had ik 2 kleine privé villa’s geboekt waar we een vijftal dagen ontzettend hebben kunnen genieten en relaxen.

Tropisch klimaat met een privé zwembad

De dag van mijn verjaardag kwamen we aan in het InterContinental hotel in Jimbaran. Ik kreeg er een geweldige ontvangst van het personeel. Nog nooit zo goed behandeld geweest. Eén van de beste verblijven ooit in een hotel.

reisoverzicht
Ze dachten er aan alles!

Als eerbetoon aan mijn pa, had ik besloten om in Bali de heilige berg te beklimmen. Het ging om Mount Agung, waar ik flink wat zweet en tranen heb achtergelaten. Voor degenen die mijn relaas daarover willen lezen, kunnen hier terecht.

Zonsopgang op Mount Agung

Op naar het onbekende!

Vanuit Bali vloog ik via Australië en Nieuw-Zeeland naar de Cook Eilanden. Daar zou ik Aitutaki bezoeken. Aitu-wat? Aitutaki, een klein atol in het zuiden van de Stille Oceaan. En stil dat het er was! Bijna geen toerisme, het eilandje had een minuscuul vliegveld en één hoofdweg.

reisoverzicht
Op een bijna onbewoond eiland…

Ik verbleef er in Paradise Cove lodge waar ik een week in een bungalow aan het strand logeerde. Ver weg van alles en iedereen, een heerlijke belevenis. Het kon me beter bekoren dan Rarotonga, het hoofdeiland van de Cook Eilanden. Dit eiland kent meer toerisme.

Met zo’n uitzicht wil je toch elke dag opstaan!

Helaas was die week om voor ik het wist. Het zou een lange trip huiswaarts worden. Ik had er voor gekozen om met een kleine omweg naar huis te vliegen.

En we gaan nog niet naar huis…

Nou ik ging wel naar huis, maar het zou even duren. De complete reis terug zou ongeveer 5 dagen in beslag nemen. Vanaf de Cook Eilanden vloog ik met Air New Zealand in business class naar Shanghai.

Voorgerecht aan boord Air New Zealand 787-9 in business class

Na een korte layover op het vliegveld van Shanghai zou ik doorvliegen naar Seoul en vervolgens naar Jakarta. De lounge op het vliegveld van Shanghai viel tegen.

Tegenvallende lounge in Shanghai

Voor deze 2 vluchten had ik award tickets geboekt bij Asiana Airlines. Het was mijn eerste kennismaking met deze Koreaanse maatschappij.

reisoverzicht
Niemand naast me en genoeg beenruimte

Eenmaal aangekomen in Jakarta moest ik door de immigratie en nadien m’n koffer ophalen. Daarna naar buiten om vervolgens weer in te gaan checken. Toch leuk dat vliegen! Ik had genoeg tijd in Jakarta en wilde graag een douche nemen in de lounge. Tot grote spijt (of misschien jolijt) van het personeel, bleken de handdoeken op te zijn. Ik kreeg een grote stapel papieren handdoeken overhandigd… Het is beter dan niks, maar geloof me, ideaal zijn die dingen niet om jezelf mee af te drogen!

Ik vond het wel komisch en voelde mezelf weer helemaal fris. Ik keek uit naar de volgende vlucht. Jakarta naar Abu Dhabi met Etihad in business class. Qua personeel en service aan boord, één van mijn beste ervaringen in business class.

reisoverzicht
Nog nooit zo’n heerlijke deken aan boord gehad

Een dagje in de zandbak

Ondertussen had ik er een drietal dagen opzitten qua reizen. De nood voor een lange tussenstop was hoog. Gelukkig had ik hier tijdens mijn reisplanning rekening mee gehouden. Een stop van 24 uur in de zandbak van Abu Dhabi stond op het programma. ’s Morgensvroeg na landing in AUH kon ik beroep doen op de chauffeur service van Etihad.

Zij brachten me naar het InterContinental hotel waar ik een reward nacht had geboekt. Ik had m’n stoute schoenen aangetrokken en voor mijn verblijf het één en ander gevraagd. Namelijk een vroege check in en lounge access. Tot m’n verbazing kreeg ik een aanbod om voor pakweg 90 euro te upgraden naar een suite met lounge access. Verkocht! Indien je een overzicht wil hebben van alle InterContinental hotel ter wereld met de respectievelijke tarieven voor reward nachten, dan kan je in dit artikel een schat aan informatie terug vinden.

Ontzettend mooie en rustige lounge in het InterContinental hotel in Abu Dhabi

Ik voelde me herboren na een nacht geslapen te hebben in een normaal bed. Wederom maakte ik gebruik van de Etihad chauffeur service om naar het vliegveld terug te keren.

Vriendelijke maar zwijgzame chauffeur van Etihad

Decadent

Dit was de dag dat het moest gaan gebeuren. Mijn eerste ervaring in een First Class Apartment aan boord van de Etihad A380. Zoveel over gelezen en gehoord en nu mocht ik de decadentie aan de levende lijve ondervinden.

Etihad First Apartment 4K

Als je ooit genoeg miles hebt om het te doen, niet nadenken en gewoon boeken. Momenteel liggen de tarieven, om vanuit Abu Dhabi of Mumbai naar Europa te vliegen, op 62.500 AA miles. Daarbij komt ongeveer 90 euro aan taksen. Ik vond het zo goed dat ik in 2017 weer 2 award tickets bij hen heb geboekt.

Genieten en stilstaan bij de kleine dingen des levens

In London stond ik weer met beide voeten op de grond. Deze ongelooflijke trip zat er bijna op, nog 1 vlucht te gaan. Maar ik kon aftellen naar een aankomende business trip.

Vliegen voor het werk

Eind juni moest ik voor mijn werk voor twee weken naar de VS. Normaal gesproken worden er door mijn werkgever tickets geboekt om rechtstreeks van Brussel naar Washington te vliegen. Tip voor werkgevers die met miles junkies te maken hebben: laat hen nooit zelf tickets boeken! Want dan krijg je zoiets…

reisoverzicht
Mijn Amerikaanse baas vroeg of ik gek was…

Mijn route ging als een lopend vuurtje op kantoor in de rondte. Ontzettend veel leuke reacties gehad eigenlijk. Sommigen snapten het compleet niet, terwijl anderen beseften waar ik mee bezig was. Mijn argument: ik heb de firma bijna 800 euro op een ticket bespaard!

Schandalig veel miles verdienen bij AA

Zo goed als alle vluchten van deze trip waren met American Airlines in business class. Door een omweg op de terugweg, leverde deze trip mij iets meer dan 95.000 miles op. Meer dan genoeg om dit jaar weer vakantie mee te boeken! Tijdens deze trip verbleef ik in een Hyatt hotel. Maar ik doe niet zoveel met die punten, dus deze heb ik omgezet naar AA miles. Want alle beetjes helpen!

Status run

Het liep tegen het late najaar aan en besefte dat ik nog een goede 13.000 miles nodig had voor een extra jaar elite status bij American Airlines. Hmm die kans mocht ik niet laten schieten. Na wat puzzelwerk en tips van een medeblogger (Sander jouw schuld!), boekte ik alsnog een status run naar Sao Paolo.

American Airlines Dreamliner

Ditmaal niet in business class, maar in premium economy aan boord van de nieuwe Dreamliner. Al bij al een leuke ervaring, maar de stops duurde me te lang. Ik had niet zo goed opgelet tijdens het boeken. Dolenthousiast had ik een route geboekt, zonder na te denken over de layovers en stopovers.

Wat je niet over hebt voor elite status… Ik kan er voorlopig tot begin 2018 weer tegen.

Europa

Al het voorgaande ging voornamelijk over verre bestemmingen, maar binnen Europa heb ik een klein aantal trips gemaakt. Voor m’n werk ben ik een paar keer in Liverpool geweest. Voor InsideFlyer heb ik een evenement voor het goede doel van Aviatrix Art in Stockholm bijgewoond. In juni zat ik voor de FTU in Berlijn en daarnaast nog een paar overnachtingen in Amsterdam gehad.

InsideFlyer steunde Aviatrix Art in Stockholm

Conclusie

Vraag me niet naar statistieken van 2016. Ik ben absoluut geen held als het aankomt op het bijhouden van het aantal gevlogen miles of overnachtingen. Hieronder is een ruw overzicht van vluchten die ik me zo direct kan herinneren.

Goed voor zo’n 81.000 miles

Ik schrok zelf toen ik de vluchten erin zette, er zullen hooguit een paar Europese vluchten ontbreken. Alles bij elkaar een slordige 81.000 miles! Tel daarbij nog een 35 tal hotelovernachtingen en toen was 2016 weer voorbij. Want een fijn jaar op gebied van reizen. Hopelijk kan ik in 2017 weer volop genieten!