Mileage Run

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

2015 was het jaar dat ik mijn allereerste mileage run vloog, dit artikel is de eindconclusie na 7 dagen de wereld rond te vliegen.
Deze trip dateert van begin december, terwijl ik amper 2 weken voordien voor een mileage run heen en terug naar Honolulu ben gevlogen… De trip van 7 dagen was nog een slag gekker want hoe leg je aan je vrienden en collega’s uit dat je voor je plezier 7 dagen gaat vliegen? Iedereen verklaarde me voor gek!

Een paar statistieken van de mileage run

Gedurende deze trip van 7 dagen ben ik op meer vliegvelden geweest dan in de afgelopen 2 jaar! Het is een flinke waslijst waar
ik allemaal ben geweest:

Brussel
Frankfurt
Oslo
London
Miami
Dallas Fort Worth
San Francisco
Dallas Fort Worth
Hong Kong
Jakarta
Tokyo
New York JFK
Dallas Fort Worth
Los Angeles
Dallas Fort Worth
Miami
London
Warsaw
Zurich
Brussel

Zoals je kan lezen heb ik een aantal vliegvelden verschillende keren aangedaan en dit was mogelijk door de routing rules van American Airlines waardoor ik “gratis” extra segmenten kon toevoegen aan m’n route. “Waarom zou je dat in godsnaam doen?” hoor ik jullie al denken… Wel op die manier kon ik extra miles verdienen! Kort na m’n aankomst in Miami, waar ik voor de eerste keer deze trip de VS binnen kwam, vertelde een CBP agent me klaar en duidelijk wat ie van m’n trip vond: “It’s a f*cking waste of time if you ask me!”.

Mja misschien wel, maar ik sta er niet de hele dag met een zuur gezicht en ik ben degene die nadien zal lachen als ik m’n miles ga
redeemen op decadente wijze.

In totaal heb ik in 4 steden overnacht, maar heb maar in één stad het vliegveld verlaten omdat m’n layover lang genoeg was. Dit was in Hong Kong waar ik een hotel had geboekt in de stad en een echt bed van dichtbij heb gezien. Het enigste probleem was dat ik daar last had van jet lag doordat ik had geslapen op de meer dan 16 uur durende vlucht van Dallas naar Hong Kong. Ik heb m’n minibar toen leeg gedronken maar ook dit mocht niet baten om de slaap te vatten. Op de vliegvelden van Oslo, San Francisco en Los Angeles heb ik de nacht doorgebracht op een stoel of bank tot de check in desk de volgende ochtend op ging. Waarom? Zou jij een hotel boeken voor een paar uurtjes? De bedoeling van een mileage run is om alles zo goedkoop mogelijk te houden, dus als ik op een hotel kan besparen dan is dat mooi meegenomen.

Tijdens deze trip heb ik in tot 41.892 miles gevlogen… Als je dan weet dat de omtrek van de aarde 24.901 miles bedraagt, dan
betekent dit dat ik bijna 2 keer de wereld ben rondgevlogen!

mileage run
Bizar aantal vluchten en miles!

Als ik de statistieken verder analyseer dan kom ik na wat rekenwerk uit op het feit dat ik 90 uur en 20 minuten op een vliegtuig
heb gezeten! Dat is dus 4 van de 7 dagen… De resterende tijd werd doorgebracht aan de verschillende check ins, wandelen of rennen door het vliegveld, wachten in de lounge of boarding area, wachten bij security en verklaringen afleggen aan CBP agenten… Als ik eraan terug denk dan was het eigenlijk een complete maffe belevenis!

Upgrades

Tijdens heel deze mileage run ben ik slechts 1 keer geupgrade van economy naar US domestic first, tijdens alle andere vluchten
was de kans zo goed als nihil omdat de upgrade lijsten vol staan met het grote aantal AA Executive Platinum leden. Een paar keer
zag ik m’n naam op de upgrade lijst staan op de display net voor het boarden, maar helaas zijn die upgrades nooit gecleared. Door
het grote aantal miles wat ik heb gevlogen, heb ik een flink aantal “500 miles upgrades” verdiend bij American Airlines. Het enigste nadeel aan deze upgrades is dat je ze enkel kan inzetten op vluchten binnen de VS.

Slechtste airline

Ik vlieg graag met American Airlines puur om het feit dat ik zoveel miles bij hen kan verdienen, tenminste tot de veranderingen in de loop van dit jaar van kracht zijn… Dan zal het een héél pak moeilijker worden om goedkoop een lading miles bij elkaar te vliegen. De miles zijn dus een pluspunt maar de crew, man man sommigen lijken wel thuis te horen in een bejaardentehuis! Of ze zijn zo chagrijnig dat je ze niks durft te vragen. Hoe moeilijk is het om vriendelijk te zijn of een glimlach op je gezicht te hebben?

Beste airline

Dit wordt een moeilijke keuze tussen Cathay Pacific (CX)en Japan Airlines (JL) omdat beiden op basis van service en vriendelijkheid van de crew op een gelijke plaats eindigen. Dit is een wereld van verschil vergeleken met airlines uit Europa en de VS, je zou bijna aanraden om crews naar Azië te sturen om daar training te volgen… Ik wil hier absoluut niet iedereen over dezelfde kam scheren, want er zijn uitzonderingen!

Afgaand op het complete pakket van customer service, beenruimte en stoelen, dan gaat de winst naar Japan Airlines. Bij hen had ik zelfs op rij 50+ in economy voldoende beenruimte en de stoelen zaten prima.

Zowel CX als JL zijn super wat betreft een persoonlijke aanspreking door de crew aan boord, dit viel op tijdens de 3 vluchten (1 met CX en 2 met JL). Ook al zat ik ver achterin het vliegtuig, elke keer kwam er een stewardess naar me toe en werd ik bij naam
aangesproken en gegroet. Nadien werd me gevraagd of alles naar wens was en of ze iets voor me konden betekenen, op 2 van de 3
vluchten kreeg ik extra eten of drinken aangeboden. De derde vlucht, van Tokyo naar New York, is nog steeds een zwart gat voor me… Het bezoek aan de JAL First Class lounge in Tokyo zal daar wel voor iets tussen zitten.

Miles

Het duurde een tijdje vooraleer alle miles van deze gekke mileage run in m’n AA account werden gepost, maar uiteindelijk kreeg
ik een totaal aantal miles van 82.012 bijschreven!

mileage run
Een lage CPM!

Op de foto hierboven kan je zien wat de CPM (Cents Per Mile) bedraagt en hoe laag die is voor het aantal miles dat ik heb verdiend. Dit totaal is zonder de miles van m’n positioning vluchten die ik heb gevlogen. Ik zit trouwens nog steeds te wachten op de miles bij Copa Airlines aangezien al m’n positioning vluchten zijn gedaan op Star Alliance maatschappijen. Waarom Copa? Omdat ik Copa Platinum member ben en dit gelijk is aan Star Alliance Gold, wat de nodige voordelen met zich meebrengt. Maar de customer service van Copa is erbarmelijk wat betreft het claimen van miles. Op elke mail die ik stuur krijg ik een standaard antwoord in gebrekkig Engels met elke keer dezelfde vraag: of ik de detaiks van alle vluchten wil doormailen en online wil invullen. Dit is ondertussen al bijna 2 maanden aan de gang en heb dit weekend besloten om retro claims in te dienen bij Miles & More en hopelijk zo toch nog m’n miles te krijgen.

Kostenplaatje van mijn mileage run

De kosten van m’n positioning vluchten bedroegen $ 200 (omgerekend zo’n 178 euro) voor 4 vluchten die ik destijds heb geboekt via Orbitz.com als een dubbele open jaw. De andere vluchten van deze waanzinnige mileage run hadden een kostprijs van $ 1367 (1221 euro), beginnende in Oslo en eindigend in Warschau. Voor dat geld kon ik niet eens hetzelfde aantal miles kopen tijdens de promotie van AA in de maand december.

Mileage Run Conclusie

Als je me zou vragen of ik het opnieuw zou doen dan antwoord ik daar volmondig JA op! Het was zo’n leuke ervaring, ondanks het feit dat ik na 7 dagen volledig versleten was. De laatste dag stond ik in Warschau aan de verkeerde security en immigratie en in Zurich probeerde ik een vroegere vlucht te boarden… Het enigste minpuntje is dat het in de toekomst niet meer mogelijk zal zijn om via deep discount economy fares een soortgelijke mileage run te doen, aangezien American Airlines halverwege dit jaar gaat overschakelen naar een revenue based programma.

Daardoor weet ik nog niet of ik mezelf dit jaar opnieuw zal kunnen kwalificeren voor de Platinum status. Voorlopig heb ik er in ieder geval nog geen plannen voor, misschien dat ik moet kijken naar andere mogelijkheden bij een andere loyalty programma binnen de Oneworld alliantie.

Reacties

    • Lionell Jansen Lionell Jansen zegt

      Ja ik vlieg Qatar en Etihad F in april/mei en voor de rest nog een heel deel vluchten in business class tijdens m’n vakantie van 3 weken. Op het forum in het topic “mijn volgende bestemming is” staat de volledige route gepost.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *