Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Lufthansa Group gaat passagiers voortaan genderneutraal aanspreken. In plaats van ‘dames en heren’ worden aankondigen vanaf nu gestart met bijvoorbeeld ‘goedemorgen’ of simpelweg ‘welkom aan boord’.
Lufthansa gaat genderneutraal
De nieuwe regeling geldt voor alle maatschappijen binnen de Lufthansa Group waar ook Austrian, Brussels Airlines, Eurowings en SWISS onder vallen. Een woordvoerder van Lufthansa laat weten met deze nieuwe regeling alle passagiers beter van dienst te kunnen zijn. Het personeel volgt momenteel zelfs een training om overal genderneutraal taalgebruik toe te passen. Dit geldt niet alleen voor begroetingen en aankondigen aan boord van een vliegtuig. Ook op andere plaatsen zoals op vliegtickets, luchthavens, lounges, op websites en in emailverkeer gaat Lufthansa sinds 1 juni geleidelijk over op genderneutraal taalgebruik.
Ook tijdens het boeken hebben passagiers naast ‘man’ en ‘vrouw’ een extra optie. Het zal echter nog wel een tijdje duren voordat alles is aangepast. Lufthansa is niet de enige maatschappij die is overgestapt op genderneutraal taalgebruik. In oktober 2020 deed Japan Airlines dit ook al. In 2019 kondigde ook Air Canada al aan om in plaats van ‘welkom dames en heren’ passagiers te begroeten met ‘welkom iedereen’. En in datzelfde jaar besloot daarnaast ook EasyJet voorschriften te stellen in het gebruik van terminologie na een reeks klachten op social media.
Conclusie
Vanaf nu begroet Lufthansa hun passagiers niet meer met ‘dames en heren’. In plaats daarvan is het bijvoorbeeld ‘goedemorgen’ of gewoonweg ‘welkom aan boord van deze vlucht’. Op steeds meer plekken gaat men tegenwoordig over naar genderneutraal taalgebruik. Naast de luchtvaart besloot bijvoorbeeld de Nederlandse Spoorwegen een tijdje gelden ook al hun reizigers op stations te begroeten met ‘beste reizigers’ in plaats van ‘dames en heren’.
Uitgelichte afbeelding: Lufthansa
Geef een reactie