Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het hing al een tijdje in de lucht, de overname van Asiana door concurrent Korean Air. Beide maatschappijen vliegen vanuit Zuid-Korea naar allerlei bestemmingen over de wereld. Korean Air behorend tot de luchtvaartalliantie SkyTeam vliegt in Europa onder andere naar Amsterdam. Asiana (Star Alliance) vliegt onder andere naar Frankfurt. De twee voegen zich nu samen waardoor Korean Air gelijk de grootste luchtvaartmaatschappij van Korea wordt.
Lastige tijden
Het zal vast niemand ontgaan zijn dat het lastige tijden zijn voor de luchtvaart. Asiana had het ook voor de coronacrisis al lastig. De cijfers vielen al lange tijd tegen ondanks verschillende inspanningen. Vorig jaar werd het bedrijf al in de verkoop gezet omdat het dus niet goed ging met de financiën. Gegadigden kwamen er echter niet. Hierna kwam de coronacrisis er overheen wat de situatie nog ingewikkelder maakte voor Asiana.
Korean Air had het zeker ook moeilijk, echter heeft het bedrijf een grote cargovloot. Deze vloot bestaat uit 23 vrachttoestellen, waarmee het tot een van de grootste vrachtvervoerders behoort. Door de grote vraag naar vrachtvervoer heeft Korean Air de afgelopen kwartalen toch winst kunnen maken.
Overname
Met de overname van Asiana door Korean Air is een bedrag gemoeid van €1,4 miljard. Om het moederbedrijf van Korean Air te helpen met deze overname, helpt de Koreaanse overheid hierbij. Verder worden er ook nieuwe aandelen van Asiana uitgegeven.
De grootste reden van de Hanjin Group, het moederbedrijf van Korean Air, is het stabiliseren van de luchtvaart in Korea. Echter kan de financiële status van Korean Air ook verder verslechteren als de coronapandemie nog heel veel langer aanhoudt. Als dat het geval wordt, is het onvermijdelijk om de binnenlandse routes te herstructureren om zo het concurrentievermogen te vergroten. Tevens moet het ervoor zorgen om de vraag naar overheidsmiddelen tot een minimum te beperken.
Grootste
Door de overname van Asiana door Korean Air zal de maatschappij straks ook tot de top 10 van de luchtvaart behoren. Asiana heeft 82 toestellen, Korean Air 165. Doordat beide maatschappijen veelal dezelfde toesteltypes hebben, hebben ze ook voordelen met bijvoorbeeld het onderhoud. Ook kunnen piloten ‘uitgewisseld’ worden. Tevens heeft Korean Air straks veel meer slots op Incheon International Airport (Seoul) en zal het een groot transportknooppunt gaan worden. Hoe dan ook heeft het veel voordelen voor Korea, maar ook voor de reizigers. Het aanbod van vluchten groeit, vluchten kunnen beter op elkaar aansluiten en overstappen kunnen korter worden. Of er veranderingen komen in de loyaliteitsprogramma’s is nog onduidelijk. Korean Air zit namelijk bij SkyTeam, waar ook KLM en Air France onder vallen. Asiana zit bij Star Alliance en zou een grote partner in de regio missen als ze aansluiten bij het SkyTeam. Het is dus nog afwachten hoe die ontwikkeling uitpakt.
Beelmateriaal: Korean Air & Asiana Airlines
Geef een reactie