Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De afgelopen tijd is het chaos op Schiphol vanwege personeelstekorten. Afgelopen weekend heeft Schiphol ook bij de luchtvaartmaatschappijen aangegeven dat er de aankomende tijd vluchten geschrapt moeten worden. Om deze reden is het nu mogelijk om bij KLM je ticket te wijzigen zonder extra kosten. Heb je een vlucht gemist of extra kosten gemaakt vanwege de lange wachtrijen op Schiphol, dan kun je ook aanspraak maken op de compensatieregeling van Schiphol.
KLM reisdata wijzigen vanwege Schiphol-chaos
Reis je met KLM met een geplande vertrekdatum tussen 12 en 30 september 2022, dan kun je de vlucht gratis verzetten naar een latere datum. Je hebt dan de volgende mogelijkheden:
- Je kunt de datum gratis wijzigen als je nieuwe reisdatum voor of op 7 oktober 2022 is. Je hoeft dan geen wijzigingskosten of een tariefverschil te betalen. Er moet dan wel beschikbaarheid zijn in de reisklasse (bijv. Economy class).
- Is de nieuwe reisdatum na 7 oktober, dan kun je de data wijzigen als er beschikbaarheid is in dezelfde boekingsklasse (zoals H). Is er alleen beschikbaarheid in een hogere boekingsklasse, dan moet je het verschil bijbetalen.
Je kunt deze wijzigingen tot 30 september zelf via My Trip aanvragen als je een KLM ticket hebt en je reis nog niet is gestart. Je kunt dit niet zelf wijzigen als je reist met een baby (0-1 jaar) of een speciale service (zoals een speciale maaltijd) hebt aangevraagd. Is dit wel van toepassing, dan kun je je reis wijzigen door contact op te nemen via social media of het KLM Customer Contact Centre. Als je een ticket hebt geboekt via een (online) travel agent zoals Expedia, dan dien je contact met deze partij op te nemen.
Voucher aanvragen voor bijv. andere bestemming
Je kunt er ook voor kiezen om de waarde van het ticket te gebruiken voor een nieuw ticket. Je kunt dan naar een andere bestemming vliegen met de luchtvaartmaatschappijen. De wijzigingskosten hoef je ook dan niet te betalen.
Hiervoor ontvang je dan een EMD-voucher met dezelfde waarde als je originele ticket. Deze voucher heeft een geldigheidsduur van één jaar na het uitgeven van de voucher. Je kunt deze voucher online aanvragen via de website van de luchtvaartmaatschappij. Tot 30 september heb je de mogelijkheid om dit aan te vragen. Je kunt met deze voucher een nieuwe boeking maken voor vluchten met KLM, Air France, Delta Air Lines of Virgin Atlantic. Deze vluchten moeten dan wel aangeboden worden via de Air France of KLM website. Ook is het mogelijk om extra opties te kopen zoals een Economy Comfort stoel of extra bagage. In dit artikel op InsideFlyer kun je precies lezen hoe je deze voucher kunt gebruiken.
Heb je via een (online) travel agent geboekt zoals Expedia, ook dan moet je contact opnemen met die partij.. KLM geeft aan dat zij niet in de mogelijkheid zijn om je direct te helpen met deze opties als je niet direct bij de luchtvaartmaatschappij hebt geboekt.
Recht op terugbetaling in plaats van een EMD-voucher
Is je vlucht geannuleerd of minstens drie uur vertraagd, dan kun je ook een terugbetaling aanvragen. Een voucher hoef je in dit geval niet te accepteren. Dit is geregeld in de EC261 regelgeving. Waar het tijdens het Covid-19 virus moeilijk was om dit voor elkaar te krijgen, is dat nu wel goed geregeld door KLM. Je kunt deze terugbetaling online aanvragen via Mytrip. Tevens is het mogelijk om je reisdatum te wijzigen zonder dat je kosten moet betalen.
Alle exacte voorwaarden en omboekingsmogelijkheden kun je vinden op deze pagina van de luchtvaartmaatschappij.
Afbeeldingen ©KLM, Dit artikel is informatief en dient niet te worden opgevat als juridisch advies.
Geef een reactie