Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM en Air France bieden aan boord, binnen de verschillende reisklassen als Economy en Business Class, ook verschillende stoelopties aan. Denk aan Economy Comfort, een stoel bij de nooduitgang of een stoel in een rij van twee. Na vaste prijzen bij introductie veranderden de maatschappijen het prijsbeleid later naar tarieven die ook afhankelijk waren van de reisperiode en wanneer de optie wordt bijgeboekt. KLM heeft al langer de wens uitgesproken voor meer dynamische prijzen voor de verschillende stoelopties. En dat gaat vanaf 1 oktober gebeuren.
Meer dynamische prijzen voor stoelopties bij KLM en Air France
Vanaf 1 oktober introduceert Air France-KLM het zogenaamde ‘seat merchandising’. Doel hiervan is om zoveel mogelijk extra inkomsten, de ancillary revenue, te krijgen uit de verkoop van de extra stoelopties. Het liefst willen airlines voor iedere individuele passagier de willingness-to-pay, dus de hoogste prijs die men bereid is te betalen, maximaliseren. Als gevolg hiervan komen er nu meer condities waarvan de prijs voor een stoeloptie afhankelijk is. Dit zal leiden tot meer en veranderende prijspunten. Zo zal een Economy Comfort stoel aan het gangpad of raam bijvoorbeeld anders geprijsd kunnen zijn dan een middenstoel in dezelfde rij. Andere parameters, naast de locatie in de cabine, die genoemd worden zijn de vraag en beschikbaarheid, verkoopkanaal en zelfs de tijd op een dag.
Deze nieuwe tarieven zijn van toepassing op vluchten uitgevoerd door KLM en Air France en alleen beschikbaar via de eigen websites en apps, en bepaalde reisagenten en boekingwebsites. Flying Blue kortingen blijven van toepassing. Selectie van een standaard stoel bij online inchecken blijven kosteloos. Maar als er van te voren een stoel geselecteerd wordt is deze ook onderhevig aan de dynamische prijsvoering.
Geef een reactie