Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Is het je ooit opgevallen dat KLM verschillende logo’s op de staart van het vliegtuig hanteert? Misschien heb je je wel eens afgevraagd waarom KLM een aantal vliegtuigen heeft zonder kroontje boven haar naam. Of waarom er geen Royal Dutch Airlines op dat vliegtuig staat, maar juist KLM Asia. Wat is het verschil tussen KLM en KLM Asia? We zochten het voor je uit.
Terug in de tijd
We moeten alweer een poosje terug in de tijd om te begrijpen waarom KLM Asia naast KLM bestaat. Na de val van keizerrijk China, begin 20e eeuw, ontstond Republiek China. Het bleef lange tijd onrustig in de republiek. Veel heersers wilde de macht in het land naar zich toetrekken. Er volgde een burgeroorlog tussen de nationalisten en communisten. In 1949 werd deze gewonnen door de communisten onder leiding van Mao Zedong. De Volksrepubliek China (PRC) onder leiding van Mao Zedong werd uitgeroepen. De Chinese Kwomintang (Chinese Nationale Partij) vluchtte naar het eiland Taiwan, ook wel Republiek China (ROC) genoemd.
Tot op de dag van vandaag erkend de Volksrepubliek China de onafhankelijke status van Taiwan niet. En daarmee overigens ook veel andere landen niet. De economie van de volksrepubliek werd beter en beter. Het land kan meer druk uitoefenen op andere landen en bedrijven die Taiwan wel erkennen als onafhankelijke staat.
KLM Asia is geboren
Eén van grote sancties die de PRC invoerde was dat vliegtuigmaatschappijen die naar Taiwan vliegen, niet meer over China mogen vliegen of zelfs Chinese bestemmingen niet mag aanvliegen. En zo ontstond in 1995 KLM Asia, want KLM wilde graag naar Taiwan blijven vliegen, maar ook naar bestemmingen als Shanghai en Beijing.
KLM Asia werd als dochteronderneming van KLM opgericht en gevestigd in Taiwan. Door deze constructie mag KLM toch naar China vliegen en KLM Asia naar Taiwan. Maar wel met ‘twee’ afzonderlijke bedrijven.
KLM Asia beschildering
KLM Asia heeft dan ook een andere beschildering van deze vliegtuigen. Op dit moment zijn er 7 Boeing 777-200 en één Boeing 777-300ER met de KLM Asia beschildering. Deze livery is net wat anders dan die van de reguliere KLM. Het verschil zit hem in het ontbreken van het kroontje boven de letters KLM en de tekst ‘Royal Dutch Airlines‘ achter de letters ‘KLM’. Bij de KLM Asia vliegtuigen staat achter of onder ‘KLM‘ nog ‘Asia’.
Je gaat natuurlijk niet met 8 vliegtuigen enkel tussen Amsterdam en Taipei vliegen als dat niet nodig is. Deze worden dus ook ingezet op andere intercontinentale bestemmingen. Hierbij kun je denken aan Seoul, Paramaribo, Delhi, Rio de Janeiro en Quito. KLM laat desgevraagd aan InsideFlyer weten dat de KLM Asia toestellen ook kunnen vliegen op routes naar China. De maatschappij laat verder weten dat in principe enkel deze KLM Asia vliegtuigen ingezet worden op de route Amsterdam – Taipei. We zien echter in de dienstregeling dat KLM ook de Boeing 787-9 Dreamliner inzet op deze route.
Hieronder zetten we een overzicht van de vliegtuigen met registratienummers die voorzien zijn van een KLM Asia beschildering.
Registratie | Vliegtuigtype | Vliegtuignaam |
PH-BQF | Boeing 777-200 | Ferrara City |
PH-BQH | Boeing 777-200 | Hadrian’s Wall |
PH-BQI | Boeing 777-200 | Iguazú Falls |
PH-BQK | Boeing 777-200 | Mount Kilimanjaro |
PH-BQL | Boeing 777-200 | Litomyšl Castle |
PH-BQM | Boeing 777-200 | Machu Picchu |
PH-BQN | Boeing 777-200 | Nahanni National Park |
PH-BVB | Boeing 777-300ER | Nationaal Park Fulufjället |
Benieuwd wat je kunt verwachten in de KLM-cabines in de 777 of 787? We reisden in alledrie de reisklassen en schreven daarover onderstaande reviews:
- In Economy (Comfort) tussen Amsterdam en Hong Kong in de 777-200
- KLM Premium Comfort van Mexico-Stad naar Amsterdam in de 787-9
- In World Business Class met KLM vanuit Beijing naar Amsterdam in de 787-9
Enige in Europa?
Zo rond 1995 was KLM niet de enige maatschappij met een dochteronderneming om zowel naar China als Taiwan te kunnen vliegen. Zo was er ook Air France Asia, British Asia Airways, Swissair Asia en Japan Asia Airways.
Op het moment van schrijven is KLM Asia verrassend genoeg de enige Europese maatschappij die nog tussen Europa en Taiwan vliegt. KLM Asia vliegt op dit moment volgens onderstaand schema tussen Amsterdam en Taipei (zomer):
Dagen van de week | Van | Naar | Vertrek (lokale tijd) | Aankomst (lokale tijd) | Vluchtnummer |
Ma, di, wo, do, za | Schiphol | Taipei | 20.20 uur | 15.00 uur +1 | KL807 |
Di, wo, do, vr, zo | Taipei | Schiphol | 23.55 uur | 08.10 uur +1 | KL808 |
KLM is op dit moment bezig met de ombouw van haar Boeing 777-200 vliegtuigen. Deze toestellen worden voorzien van de Premium Comfort cabines en ook de nieuwste Business Class cabine.
Ook met China Airlines & EVA Air
SkyTeam partner China Airlines vliegt ook tussen Taipei en Amsterdam. Ten opzichte van KLM zet China Airlines een Airbus A350-900 in op de route.
Alle vluchten kun je ook bij KLM boeken en hebben dus een KL-nummer. Hierdoor kun je ook XP en Miles bij Flying Blue sparen. China Airlines vliegt momenteel volgens onderstaand schema tussen beide steden:
Dagen van de week | Van | Naar | Vertrek (lokale tijd) | Aankomst (lokale tijd) | Vluchtnummer |
Ma, wo, vr, za | Schiphol | Taipei | 11.00 uur | 06.15 uur +1 | KL209 |
Di, do, vr, zo | Taipei | Schiphol | 22.50 uur | 07.40 uur +1 | KL210 |
Naast de Boeing 777-200 en -300 heeft KLM nog verschillende andere type vliegtuigen in haar vloot. Een aantal van deze vliegtuigen heeft ook een andere beschildering dan de bekende Dolphin livery. Over deze verschillende type vliegtuigen en beschildering schreven we eerder al een artikel op InsideFlyer. In dit artikel lees je daar meer over.
China Airlines vliegt vanuit Taipei (TPE) ook naar de volgende Europese bestemmingen:
- London Heathrow (LHR)
- Frankfurt (FRA)
- Rome Fiumicino (FCO)
- Wenen (VIE)
- Praag (PRG)
Een andere airline die actief is tussen Europa en Taiwan is EVA Air. Deze maatschappij is lid van Star Alliance en vliegt naar de volgende Europese bestemmingen:
- Paris Charles de Gaulle (CDG)
- München (MUC)
- Milaan Malpensa (MXP)
- Wenen (VIE)
Foto’s: InsideFlyer
Van Gooiland zegt
KLM is gezwicht voor de druk van een autoritaire dictatuur. Allesbehalve fraai, maar commercieel begrijpelijk.