KLM (en anderen) - compensatie bij overboeking, vertraging, cancelling etc...

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Tuvalu, 12 dec 2014.

  1. Tuvalu

    Tuvalu Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    28
    Vandaag door een overbooking bij KLM voor het eerst een vlucht gemist.

    Nou, KLM komt natuurlijk op voor het hotel en wat andere kleine dingetjes.

    Naast een herboeking op een andere vlucht morgen ochtend hebben zij mij een compensatie van 250€ aangeboden, of beter, ze vertelden mij dat dit soort 'gebeurtenissen' door KLM met een cash-voucher ter hoogte van 250€ gecompenseerd worden.

    Nu ben ik trotste bezitter van een VISA kaart waarmee ik die 250€ ergens kan pinnen.

    Maar..... tussen de papieren die ik allemaal in handen kreeg zat ook de folder "Assistance and compensation".
    En daar staat dan het volgende:

    klm-boarding.JPG



    Zie daar, hier zie ik iets anders, namelijk...
    ...ik had ook voor een vlucht-voucher t.w.v. 350€ kunnen kiezen i.p.v. 250€ cash. (lijkt mij eerlijk gezegd aantrekkelijker). Alleen, mij heeft niemand verteld dat ik had kunnen kiezen.

    Verder staat daar dat er een grens van 1500km bestaat. Ok, AMS-FCO is inderdaad korter dan 1500km.
    Maar... mijn eindbestemming was VCE, via FCO, wat meer dan 1500km is. (maar dat zal KLM waarschijnlijk anders interpreteren ).

    Dus... vragen aan de experts hier (en ook de niet-experts en de toekomstige experts): :)

    Wat zijn jullie ervaringen mit overboekingen, vertragingen an annuleringen mbt. KLM? Heeft iemand ooit van EMD gebruik gemaakt? Heeft iemand KLM ooit uitgedaagd tot (veel) meer dan zij oorspronkelijk hebben aangeboden?

    enz enz....
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2014
    Geurling en LVH vinden dit leuk.
  2. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    Cash compensatie is bij wet geregeld door EU verordening 61/2004. Airlines kunnen i.p.v cashcompensatie ook meer bieden in vluchttegoed. Onderhandelen hierover lijkt me niet mogelijk, als ze maar bieden wat ze verplicht zijn.
     
  3. Tuvalu

    Tuvalu Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    28
    Maar KLM schrijft toch dat zelf dat ze die keuzemogelijkheid anbieden. Dat heeft dan toch niets met onderhandelen te maken.
     
  4. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Het "vluchttegoed" is zoals @TheFlyingDutchboy zegt een keuze van de airline. Ze dan ook niet verplicht je deze aan te bieden. Als je er om gevraagd had dan had je hem denk ik wel gekregen. Dat is althans mijn ervaring.

    Ze nemen denk ik AMS-VCE.

    Mijn ervaringen met KLM op dit gebied zijn meestal echt prima. Regelen altijd een goed hotel etc.

    Denk dat @Mike hier wel wat meer over weet
     
  5. Tuvalu

    Tuvalu Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    28
    Klopt, KLM heeft tot nu toe alles goed geregeld, daar heb ik geen reden tot klagen.


    Om dit verschil (dus tussen datgene wat ze in de folder en op hun website vertellen, en wat er in de praktijk gebeurd) ging het mij hierbij. Aangezien ik dit nog niet eerder had, was ik daarvan niet op de hoogte. Bedankt voor de reactie, weer wat geleerd voor de toekomst. :)

    Maar misschien zijn er ook anderen die heel andere ervaringen hebben gemaakt, ook met andere airlines.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2014
    Geurling vindt dit leuk.
  6. vdb1988

    vdb1988 Newbie

    Berichten:
    32
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Maandag was mijn vlucht 8.5 uur vertraagd, waardoor ik mijn aansluiting miste en om 1 uur 's nachts op Toronto stond.
    KLM heeft netjes hotel+ontbijt geregeld (het Sheraton direct aan de terminal) en natuurlijk mijn aansluitende vlucht.
    Ik had ook meteen schadevergoeding ingediend en kreeg binnen 48 uur bericht dat ik 600 euro schadevergoeding kreeg.
    Al met al dus netjes geregeld moet ik zeggen!:)
     
    Mike vindt dit leuk.
  7. Geurling

    Geurling Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    Maar ze KLM ) laten nooit meteen het achterste van hun (schade)tong zien.
    Pas wanneer ze merken dat je de spelregels kent komen ze over de brug .
    Er is dus altijd wisselgeld...

    Helaas ben ik een (ongewild) maar uitstekend voorbeeld : alleen in 2014 6-maal !!! met dat bijltje moeten hakken en langzaam
    aan begin ik hun spel te doorgronden.

    Jammer dat ze te vaak proberen om voor een dubbeltje van de 1e rang af te komen.
    Hebben geen flauwe nota hoeveel kosten & moeite je moet doen om je recht te kunnen claimen.

    Mag ik er tot slot een nogal sprekend voorbeeld bij doen ?
    Maakte in sept. jl een vlucht naar en van het verre oosten met KLM.
    Reisde ditmaal geen WBC maar economy comfort .
    Op de terugweg ( Singapore ) merkte ik dat er helemaal geen KLM -toestel op mij stond te wachten maar men had
    mij "zomaar" overgeboekt op een lufhansa vlucht.
    ( nee., niet eerst even bellen maar ik vond te laat een mailtje )

    Afijn : kom na een extra wachttijd van bijna 3-uur aan de LH-balie en laat mijn ticket zien maar kreeg een gewone economy stoel : ook nog in het afschuwelijke midden.
    Ik kon hoog of laag springen maar met de door mij aan KLM betaalde extra kosten voor een upgrade had LH
    natuurlijk niets te maken.

    Daar sta je dan met lege handen.
    Na een weinig comfortabele reis op een verkeerde plek en een verkeerde stoel kom je dan in AMS aan.
    n ' Dag later dien je - in mijn geval thuis in Portugal - een klacht in en wat proberen ze ?
    Het KLM -voorstel was om uitsluitend het geld voor economy comfort terug te betalen.
    Toen ik riep dat ik wel 12 uur voor K met de bekende achternaam had moeten reizen PLUS extra kosten had gemaakt
    kwam de KLM alsnog met 10.000 miles op de proppen.

    Ne., niet leuk om de bedelaar uit te moeten hangen en je recht te halen.
    Veel hangt - zoals altijd - af van met wie de spreekt en van de hoeveel kennis / bagage je als klant op zak hebt. DSC_0431.JPG

    DSC_0431.JPG
     
    high_class vindt dit leuk.
  8. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    nog even terug komend op het voucher vs cash verhaal.. een airline geeft veeeeeel liever een voucher uit dan cash.. want die 250 euro kun je ook bij de Hema uitgeven en die 350 euro voucher MOET je bij KLM uitgeven ... (en dan vaak boek je net weer iets wat duurder is en zul je ook nog moeten bij betalen)
     
    Geurling vindt dit leuk.
  9. Geurling

    Geurling Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    Morgen Mike en ja ik denk dat "ze" ook nog gelijk hebben.Zou als airliner precies hetzelfde doen.
    Dank voor je reactie.
     
  10. Tuvalu

    Tuvalu Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    28
    Ja, en als vliegliefhebber, die op FB spaart, heb je ook liever een voucher van 350€ ipv. 250€ cash, want die geef je toch weer uit aan vluchten. :)
     
  11. dutch_122

    dutch_122 Blue Tier

    Berichten:
    131
    Leuk Bevonden:
    99
    Trofeepunten:
    28

    Tuvalu,

    Wat betreft compensatie betreft is persoonlijk, of je een EMD wilt oftewel voucher voor een vlucht (1 jaar gelding),of een cash voucher, maar moet wel worden aangeboden.

    De passages heeft de keuze, niet de luchtvaartmaatschappij (liefst credit voucher, verliezen ze niets).

    Je reis was AMS-FCO-VCE, compensatie is voor de afstand van je oorspronkelijke route AMS-FCO-VCE en niet AMS-VCE.

    Ja, terug naar KLM.
     
  12. dutch_122

    dutch_122 Blue Tier

    Berichten:
    131
    Leuk Bevonden:
    99
    Trofeepunten:
    28
    Basjep,
    De passagier heeft de keuze, niet de luchtvaartmaatschappij.
    Het MOET worden aangeboden.
     
  13. dutch_122

    dutch_122 Blue Tier

    Berichten:
    131
    Leuk Bevonden:
    99
    Trofeepunten:
    28
    Klopt, dat doet geen "pijn", cash wel, dat voelen ze echt.
     
    Geurling vindt dit leuk.
  14. dutch_122

    dutch_122 Blue Tier

    Berichten:
    131
    Leuk Bevonden:
    99
    Trofeepunten:
    28

    10000 FB miles, en niet de gemaakte kosten voor de upgrade naar economy comfort!
    Wel je punten/mijlen gekregen voor je originele route met de KLM!
     
    Geurling vindt dit leuk.
  15. Geurling

    Geurling Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    Heb ook het geld voor die EC-stoel betaald gekregen en over
    de miles....moet ik het even nazien.
    Nooit aan gedacht .
    Dank dus
     
  16. dutch_122

    dutch_122 Blue Tier

    Berichten:
    131
    Leuk Bevonden:
    99
    Trofeepunten:
    28
    Geen dank.
    Dat hebben ze goed geregeld, de gemaakte kosten.

    Wat betreft de punten/mijlen altijd achteraf checken, zeker na irrops etc.

    En als je LH/UA account hebt, die route claimen bij hun, binnen 6 maanden, ook wel genoemd "double dipping"
     
    Geurling vindt dit leuk.
  17. Geurling

    Geurling Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    Attent van je en ik duik vandaag even in the miles
     
  18. Tuvalu

    Tuvalu Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    28
    Weer thuis en ik heb inmiddels ook de EU-regeling 261/2004 gelezen:
    eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32004R0261
    Interessante literatuur.

    Laat ik het zo zeggen, ik denk dat ik toch maar contact met KLM ga opnemen, want hun literaire interpretaties sluiten niet helemaal aan bij de mijne. ;)

    Bedankt voor alle reacties tot nu toe, het heeft mij veel geholpen om 'gevoel' te ontwikkelen hoe dit soort dingen in elkaar steken (en de EU-regeling doet eigenlijk de rest).

    Maar nog eens over interpretatie gesproken; wat compensaties betreft wordt mbt. afstand in 261/2004 het volgende gesteld:


    Ok, ‘last destination’ is VCE, en dat is volgens GCM 583miles (=938km)

    Maar het ticket was niet AMS-VCE maar AMS-FCO-VCE, en dat is 806miles(=1297km) plus 256miles (=412km) = 1062miles(=1709km)

    En AMS-FCO en FCO-VCE waren twee vluchten, twee verschillende vluchtnummers, er lag een layover tussen. Dan kun je toch voor de bepaling van de distance niet uitgaan van AMS-VCE?


    Hebben ze kennelijk voor de compensatie wel gedaan.

    Of heb ik hier iets verkeerd begrepen?

    Bovendien hebben ze de miles van de compenserende vlucht al bijgeschreven. En niet van de originele vlucht(en), zoals het naar mijn mening hoort.

    Wat denken jullie?
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2014
    Geurling vindt dit leuk.
  19. Tuvalu

    Tuvalu Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    28
    Dit had ik wel gelezen (en denk dus ook zo), maar ik vind het nogal vaag geformuleerd in de EU-regeling, en KLM heeft ook niets gedaan om dat te verhelderen. Dus vandaar nogmaals de vraag in vorige post.
     
  20. Geurling

    Geurling Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    ...de
    ....denk dat de KLM heel veel moeite zo niet de onmogelijke opgave krijgt om het gelijk aan haar zijde te houden.

    Wens je veel succes en...graag de resultaten weer op dit podium?
    gek mens in kader en klein.jpg
     

Deel Deze Pagina