KLM is volop in ontwikkeling; een update van CEO Elbers3 min leestijd

Vlootvernieuwing bij KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Tijdens de tweede dag van het KLM Open golftoernooi praatte KLM aanwezige media, waaronder InsideFlyer, bij over de verschillende ontwikkelingen. Van golf tot de lounge verbouwing en van wifi tot de nieuwe CEO van de Air France-KLM Group; er kwam veel aan bod. Naast President en CEO Pieter Elbers bestond de afvaardiging van KLM uit directeur KLM Nederland Harm Kreulen en Executive Vice-President Customer Experience Boet Kreiken.

Pieter Elbers

KLM Open

Het KLM Open vindt sinds 2016 plaats op The Dutch in Spijk. Volgend jaar zal het toernooi echter éénmalig verhuizen naar The International vlakbij Schiphol ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van KLM (en het toernooi zelf).  Het jaar daarna wordt weer teruggekeerd naar Spijk. Volgens directeur Nederland Kreulen is het belangrijk om zo ook contact te houden met klanten en relatie in de provincie. Voor de edities na 2020 heeft KLM zich nog niet vastgelegd als naamsponsor.  Dit zal op een later moment worden geëvalueerd.

KLM Open

Vloot

Volgend jaar zal KLM de eerste Boeing 787-10 in ontvangst nemen. De grotere Dreamliner wordt 100 dagen voor de 100ste verjaardag verwacht. Aan boord introduceert KLM een nieuwe stoel in de World Business Class. De Japanse fabrikant JAMCO zal deze fabriceren.

KLM 787-10 World Business Class stoel

InsideFlyer berichtte eerder al over 4 nieuwe 737-800’s die op de Europa vloot de kleinere en minder efficiënte 737-700 gaan vervangen. Elbers kondigde aan dat hiervoor een nieuwe stoel wordt ontworpen samen met de Duitse fabrikant RECARO. Ongetwijfeld zal dit een lichter design zijn; wellicht zelfs de nieuwe generatie slimline stoelen.

Wat de longhaul vloot betreft zullen de komende jaren de Boeing 747’s uitgefaseerd worden en vervangen door de 787-10. Desgevraagd wilde de topman niet uitweiden hoeveel jaar KLM nog met de Airbus A330 blijft vliegen. Wel bevestigde Elbers dat de modificatie met de nieuwe full-flat World Business Class op schema – november 2018 – ligt.

WBC KLM A330

Wifi

KLM is druk bezig om de longhaul vloot uit te rusten met wifi. Op de 787 is wifi via Panasonic beschikbaar. Op de A330 vloot is KLM 2Ku wifi van Gogo aan het installeren. Echter zijn er wereldwijd problemen met de ontvangers en andere antennes die eerst door Airbus geadresseerd moeten worden. Hierdoor is de inbouw vertraagd. Voor de uitrusting met internet op de complete longhaul vloot richt KLM op 2020. Voor Europese vluchten gaat er binnenkort een tender uit.

Wat voor passagiers bijzonder interessant is, is dat KLM over gaat stappen van een data-based pricing naar een time-based pricing. Volgens Kreiken is wifi onder passagiers een succes, maar kunnen reizigers niet goed inschatten hoe snel een MB in de lucht verbruikt wordt. Een bepaalde tijd internet zonder datalimiet zou erg klantvriendelijk zijn, al moeten we natuurlijk wel de prijzen afwachten.

Lounge

Zoals inmiddels bekend is de renovatie van de intercontinentale Crown Lounge 52 op Schiphol met enkele maanden vertraagd. Over een paar maanden moet een deel van de verbouwing open gaan, volgend jaar de gehele lounge.

UPDATE: Verbouwing KLM Crown Lounge 52 vordert vlot
Impressie van de nieuwe non-Schengen lounge

Inmiddels worden er ook plannen gemaakt om de Schengen lounge 25 een update te geven.

SkyTeam en groei

Het onderwerp Schiphol en het plafond van slots kon natuurlijk niet over worden geslagen. Elbers ziet na 500.000 vliegbewegingen per jaar nog ruimte en wil die ook graag benutten. Anders dreigt Schiphol en daarmee Nederland achterop te raken. Verschillende SkyTeam maatschappijen en andere partners zouden graag bestemmingen en vluchten toevoegen naar Amsterdam, aldus de president-directeur. Het Indiase Chennai noemde hij bij naam als bestemming op het wensenlijstje, in samenwerking met joint-venture partner Jet Airways.

Jet Airways

Voor frequente SkyTeam reizigers kondigde Kreiken ‘the next phase’ van Skypriority aan, zonder toe te lichten wat dit inhoudt. Ik ben benieuwd.

Conclusie

Dat KLM niet stilstaat moge duidelijk zijn. Naast de strategische ontwikkelingen investeert KLM ook echt in de passagiersbeleving. Vooral de uitrol van wifi, de komst van de 787-10 en de opening van de vernieuwde Crown Lounge zijn zaken om naar uit te kijken als reiziger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *